Када најславнији и најбогатији краљеви на земљи имају на уму да саграде свој престо и своју краљевску палату у целини, не остављају камен на камену док не пронађу најдрагоценији материјал који природа може да понуди, тако да палати не недостаје ни најмање ствари која постоји од луксузне робе.

А кад би сами били у стању да створе материјална добра још драгоценија од оних која природа нуди, зграбили би ту шансу не мислећи на трошкове, невоље или било шта друго. Они то, наравно, не могу да ураде јер су људске моћи ограничене и под контролом нашег Створитеља и Творца, Тројединог Бога.

Дакле, краљеви морају бити задовољни свим драгоценостима које им природа нуди да би подигли своју краљевску палату. Али за нашег Тројичног Бога, ствари нису уопште исте као за земаљске цареве, јер када је време било испуњено и Бог је требало да себи постави престо на земљи, није било икаквих ограничења за Њега.

Он је обликовао свој престо управо онако како је Његов Свети Дух желео. И Бог је тако лепо украсио престо свој да је сва творевина устала, хвалила Га и славила. Сви пророци Старог Завета су објавили и прославили славни престо Божији.

И, наравно, овај најславнији престо није нико други до Пресвета Богородица.

Али шта је то што Божји престо чини неупоредиво вишим од престола краљева? Зашто је Богородица тако супериорна у односу на све остало створено и на силе небеске?

Непроцењиво својство које Госпа има у себи у већој мери од било ког другог створеног бића јесте одежда божанства, која је, према ави Исаку Сирину, Христово смирење. Богородица је била украшена овом благословеном, превечном одеждом божанства и за коју је и нас Бог створио.

Ако обратимо пажњу, видећемо да је током шест дана стварања Бог мистеријски најављивао Богородицу. Зато ниједно друго биће ни на небу, ни на земљи нема сву одећу божанства, као што је имала Госпа и то је монументална разлика.

Ово благословено одело божанства, Христово смирење, увек је било изван моћи чак и светих да објасне. У сваком случају, светитељи наше Цркве имали су ову благословену одежду само у најблажој мери. Без тога, како би они уопште могли да протумаче Христово смирење?

И ако, како нам каже Свети Јован Богослов, „Бога нико никада није видео“ (1 Јн. 4, 12), како би и светитељи могли да имају сву одежду божанства у себи? И ако је поглед на Бога довољан да доведе до наше телесне смрти, јер не би могло да поднесе такву визију, како бисмо и могли да носимо сву Његову одежду?

Зато се Богородица слави изнад свега: јер је она једина могла да носи одежду божанства, смирење Христово.

Тако је Свети Тројични Бог обликовао свој земаљски престо, Пресвету Богородицу, пре стварања света.

А када се родила, Бог јој није дозволио да остане са својим светим и праведним родитељима, Јоакимом и Аном, дуже од три године пре него што ју је увео у свој храм, у Светињу над светињама. И ово је било баш како је требало да буде, јер како је Престо Божији могао да остане изван светилишта? И како је Бог могао дозволити да Његово сместилиште буде далеко од Њега?

Када је Пресвета Госпођа ушла у Светињу над светињама, имала је само три године и у њој је живела 12 година. Ту разум у људском мозгу достиже своје границе, јер се подижу огромна питања и упити на које нико не може да одговори.

Овде Богородичин живот превазилази наше разумевање, јер се никоме никада није догодило ништа тако необично. А зашто није? Шта им је недостајало?

Смирење Христово, одежда божанства.

Није да међу нашим светима нема смирења – забога, не кажемо то – али светитељи имају Христово смирење делимично, не у потпуности, док је Госпа имала целу одежду Христову, имала је све у погледу једног и другог, квантитета и квалитета.

Многи светитељи Цркве стекли су смирење својим честим падовима у претходном грешном животу и тако су могли, кроз истинско покајање, да постигну део Христовог смирења.

Међутим, ствари су биле сасвим другачије за Госпу.

Одежда божанства јој је дата чак и пре него што се родила и није имала за шта да се покаје, иако су сви наши свеци имали разлога за то.

ИЗВОР: https://pemptousia.com/2022/08/the-grandeur-of-the-mother-of-god/

ПРЕВОД: Давор Сантрач

Објављено: На Успеније Пресвете Богородице 2022.

ПОСТАВИ ОДГОВОР

молимо унесите свој коментар!
овдје унесите своје име