Након најновије јавно изнешене спремности на братски дијалог коју су према Македонској православној цркви упућене од стране Његове светости патријарха српског г. Порфирија и Епископа бачког г. Иринеја, из врха Македонске православне цркве стигли су нажалост нови ултиматуми, неистине, најгнусније клевете против СПЦ и практично одбијање дијалога. Македонски портал Plusinfo.mk је у свом најновијем осврту, целу ову тему свео на веома јасан и веома тачан наслов: „СПЦ нуди руку, МПЦ гризе прст“. За читаоце нашег портала Чудо доносимо највећи део подужег текста са овог македонског портала, а поводом братске и хришћанске спремности СПЦ да у духу еванђелске љубави, вишевековне канонске праксе и начела црквене икономије, поново покрене дијалог са канонски непризнатом МПЦ. Нисмо желели да скраћујемо ни одговор митрополита преспанско – пелагонијског г. Петра, без обзира што исти обилује морем клевета, потпуним неистинама, контрадикторностима и лако видљивим промашајима. Све из једног разлога – да се свако ко иоле познаје историју Православне Цркве и њено канонско уређење, може из самих речи митрополита Петра јасно уверити о количини неискрености и наставку отворених клевета против Српске Православне Цркве које долазе из врха МПЦ.

 

Патријарх Порфирије: Желимо решење кроз братски дијалог.

Митрополит Петар: Нема шта да преговарамо.

Пут Скопље-Београд је јединствени правилни пут који треба да се пређе да би се добило трајно решење дугогодишњег црквеног проблема између Македонске православне цркве и Српске православне цркве, будући да стање раскола није природно стање, и зато од срца желим да се нађе решење кроз братски и стрпљиви дијалог.

Овакву поруку упутио је Патријарх Српски Порфирије који је у интервјуу за дневни лист „Политика“ оценио да „нико други (са стране) нас неће и не може боље разумети него ми који смо се вековима на овом широком балканском простору заједно уграђивали у Цркву Христову, немајући никаквих међусобних неспоразума».

Поменута питања која треба да се решавају између Београда и Скопља, поред тога, јесу дефинисана и са Томосом којим је Васељенски патријарх 1922. године потврдио да епархије у данашњој Македонији припадају Српској Патријаршији.

Са друге стране, пак, Митрополит преспанско – пелагонски Петар из МПЦ не жели да чује ни за какве преговоре са СПЦ, све док се претходно не омогући заједничко богослужење између владика и свештеника двеју цркава. Он сматра да само Васељенски патријарх може да додели аутокефалност за МПЦ-ОА, јер, како је објаснио, Цариград је мајка – црква Македонске цркве.

 

                         Патријарх Порфирије: Не одустајемо!

Не само да не одустајемо, него са пуном одговорношћу за верни народ у Македонији желимо да се нарушено јединство васпостави, каже поглавар СПЦ г.г. Порфирије.

– Сваки разговор који може да створи минимум могућности за успостављање нарушеног јединства Цркве је благословен и мене радује, јер се ради о још једној од рана која и мене, и сваког свештеника и епископа Српске Цркве, па и многих верника боли. Сваки раскол је рана на телу Христовом, на Цркви. И ми овде у Пећкој Патријаршији, српски епископи, не само да не одустајемо, него са пуном одговорношћу за верни народ у Северној Македонији, чија је побожност, љубав према Цркви Христовој свима позната, желимо да се нарушено јединство васпостави. Свети Архијерејски Сабор СПЦ је на последњем заседању сагледавши различите могућности које пружају свештени канони и начела црквене икономије одлучио да поново позове архијереје које су се одвојили од Пећке Патријаршије да заједно у братском, стрпљивом дијалогу нађемо благословено решење.

Лично сам, додаје патријарх Порфирије, уверен да они који су 1967. године прекинули наше међусобно општење, то нису учинили по свом разуму.

– Али, ми сада имамо могућност и пуну слободу да по свом разуму учинимо све како би сви могли приступити заједничкој чаши. Уколико нам је то заиста циљ, онда натпис на  етикети не може бити почетна премиса за разговоре, него циљ који треба да буде плод молитве Богу, Светом Сави и Светом краљу Милутину, светом Клименту и Науму, светом Ђорђу Кратовцу и свим светим прецима нашим који су својом вером, изграђивањем Тела Христовог на земљи и мучеништвом постали наши животни топоси. Молитва овим светима указаће нам благословена решења за сва комплексна питања која су део решења, али ми епископи Пећке Патријаршије свесрдно желимо да се ово питање реши – изјавио је српски патријарх Порфирије.

 

       Митрополит Петар: Цариград је наша мајка-црква а не СПЦ

Митрополит преспанско-пелагонски г. Петар из МПЦ не жели да чује ни за какве преговоре са СПЦ док се предходно не омогући заједничко богослужење између владика и свештеника из МПЦ и СПЦ, али не и између владика и свештеника између МПЦ и ПОА.

– Питање у вези аутокефалности МПЦ је у надлежности Цариградске патријаршије, зато што су после последњег Васељенског сабора у осмом веку, све православне цркве добиле аутокефалност од Цариградске патријаршије, а не од других цркви које су покушавале да дају аутокефалност. Уопште није спорно да Срби сада указују, укључујући и патријарха српског Порфирија, да је СПЦ доделила наше епархије. То је чињеница и од чињеница нема бежања. Но, Срби прећуткују друге чињенице, односно да је на четвртом Васељенском сабору донесена одлука да свака новоформирана држава, ако су испуњени услови за аутокефалност, треба имати своју аутокефалну цркву. Наравно, то ради мајка-црква, а у конкретном случају то је Цариградска патријаршија. Срби желе да пониште одлуку о додели самосталности МПЦ и желе да нас сведу на стање и положај наше цркве као што је била у време пре Другог светског рата, односно да будемо део СПЦ, чак и да не будемо аутономна црква – објаснио је г. Петар.

Владика истиче да МПЦ сада очекује аутокефалност од Цариградске патријаршије а не од СПЦ.

– СПЦ не жели да реши питање аутокефалије, већ само да га рашири. Када смо 1992. године у Калишту, на нивоу делегација, први пут имали састанак, усвојили смо став да треба да саслужујемо на нивоу епископа и свештеника. То је првобитно прихваћено, али су Срби касније одбили такав став. Ако желе да решимо питање онда то можемо да урадимо само ако прихвате заједничко богослужења. Ми то можемо да понудимо и сматрам да наш Синод неће одбити заједничко саслуживање и са свештеницима СПЦ и са било којом другом помесном православном црквом, али не и са ПОА. Проблем са ПОА ће се решавати накнадно. Овако треба да се почне а потом ће сви видети и уверити се да наша црква испуњава услове за добијање аутокефалије – објашњава г. Петар. Упитан како би друге православне цркве реаговале када би Цариград доделио аутокефалију МПЦ-ОА, владика Петар каже да незадовољство може да настане само у оним црквама које имају исту агенду. У том контексту, он је указао на СПЦ, која подржава Руску православну цркву по питању непризнавања Православне Цркве Украјине.

            Епископ Давид Стобијски: МПЦ куца на погрешна врата

Епископ стобијски г. Давид (Нинов) из Православне охридске архиепископије, у разговору за Плусинфо.мк каже да би здраворазумски било да МПЦ започне братски дијалог са ПОА и са СПЦ, и како је подсетио, решење се не налази ни у Софији нити у Константинопољу.

-У односу на недавну изјаву епископа бачког г. Иринеја за покретање дијалога са МПЦ, трезвеном посматрачу, одмах ће бити јасно да уопште не иде реч о нечем неочекиваном и новом. Подсећам да се архиепископ охридски и митрополит скопски г.г. Јован у време најтежег државног прогона против ПОА, залагао за принципијалан дијалог са МПЦ, и његов је став постао званични став Сабора СПЦ. Споменути прогони су за сада, pro forma, заустављени, иако се суптилни државни прогон против ПОА продужава са одбијањем државе да спроведе обавезујућу одлуку Европског суда за људска права из Стразбура, за регистрацију ПОА, као и са нарушавањем секуларног друштвеног уређења од дела домаћих политичких чиниоца, који преузимају верске надлежности које припадају МПЦ-ОА. Наша канонска црква имала је стрпљења да чека, са сажаљењем гледајући како МПЦ-ОА троши скупоцено време, куцајући на погрешна врата. Увек ћемо имати то стрпљење у односу на наше суграђане, који припадају МПЦ-ОА. Но, решење проблема МПЦ-ОА се не налази нити у Софији, нити у Константинопољу – објашњава владика.

Ми не би желели да МПЦ-ОА и следећих 50 година потроши узалудно, обраћајући се на погрешне адресе, додаје г. Давид.

Здраворазумски би било да МПЦ-ОА започне братски дијалог са ПОА и СПЦ. Чак и због природне упућености једних на друге, осмелио би се да кажем и за конструктивни дијалог са ПОА, будући да то што ПОА и МПЦ-ОА могу да договоре, сигурно ће бити прихваћено и од СПЦ. Ми не би волели да МПЦ и следећих педесет година потроши узалудно, обраћајући се на погрешне адресе, упорно одбијајући да се упути на јединствено тачну и, уједно, најближу адресу. Али, ако превид и убудуће буде њихов избор, ми ћемо то поштовати, заузврат захтевајући да држава поштује наше уставом загарантовано право на вероисповедање. За сада, између ПОА и МПЦ-ОА постоји суштинска разлика у вероисповедању. ПОА је свеправославно призната аутономна архиепископија са својим Синодом, својом црквеном јурисдикцијом, и налази се у литургијском и канонском јединству са осталим православним црквама, док МПЦ-ОА, нажалост, пребива ван тог јединства. Ми би желели да та разлика не постоји – објашњава владика Давид.

 

превод и уводни коментар – уредништво портала Чудо.рс

СПЦ НУДИ РАКА, МПЦ ГРИЗЕ ПРСТ Нема што да преговараме, Цариград е нашата мајка-црква!

 

 

 

 

 

 

 

ПОСТАВИ ОДГОВОР

молимо унесите свој коментар!
овдје унесите своје име