Мало савремених археолошких открића изазвало је толико узбуђења као Тел Дан (Tel Dan) натпис који се датира  у 9.в. пре Хр. Камена табла (или стела) представља први историјски доказ постојања цара Давда кога знамо из Светог Писма.

Тел Дал натпис за Дом Давидов-натпис пронађен је на северу Израела на локацији Тел Дан током ископавања која је водио израелски археолог Аврахам Биран 1993.год.

Разбијен и фрагментаран, натпис представља обележје победе арамејског цара, над своја два јужна суседа, царем Израила и царем дома Давидовог. Текст је пажљиво усечен и исписан уредним арамејским словима која  преносе самопохвални исказ арамејског цара према којем је он, вођен божанском моћи бога Хадада, победио хиљаде израилских и јудејских коњаника и возача бојних кола (двоколица) пре него се усредсредио лично на своје царске противнике. На жалост пронађени дом Давидовфрагмент не садржи лична имена владара који су били укључени у сукоб. Научници, међутим, сматрају да овај натпис говори о освајањима Хазаела дамашког у којима је он поразио и израилског цара Јорама и јудејског цара Ахазију.

Шта је оно што Тел Дан натпис чини једним од најзначајнијих библијских открића, како за научнике тако и за ширу јавност? То је пре свега неупоредива чињеница да се у њему позива на дом Давидов.  Фрагмент стеле први је прочитао и превео епиграфер Јосиф Навех (Joseph Naveh) доказавши да цар Давид из Библије представља праву историјску фигуру тј. да није у питању књижевна фантазија библијских писаца и уредника. Можда чак и значајније, стела показује да је један од најзначајнијих непријатеља древног Израела, већ после Давидове смрти још увек знао да је Давид оснивач династије која је царевала у Јудеји.

Скептици који се обично означавају као библијски минималисти, покушали су међутим да дом Давидов натпис одбаце као невероватан, па чак и сензационистичан. У истакнутом чланку Филип Давиес (Philip Davies) доказивао је да се јеврејски термин bytdwd сродан изразу bytlhm тј. Витлејем. Овакав скептцизам, међутим, углавном је одбачен међу библијским научницима и археолозима који  у највећом броју прихватају да Тел Дан натпис представља први утемељени доказ историчности библијског цара Давида и да то представља једно од врхунских открића библијске археологије.

Иако натпис дом Давидов представља суштинску потврду историчности библијског цара Давида, научници су уопштено постигли мали степен сагласности око природе и значаја његовог царства. Да ли је Давид био велики цар каквим је представљен у библистици, који је уздигао своју престоницу Јерусалим и утемељио јеврејско царство? Или је Давид био само племенски поглавар, како то тврди Израел Финкелстеин са Тел-авив Универзитета (Tel Aviv University). Слична питања често покрећу открића из библијске археологије и она леже у срцу комплексног односа између археологије, историје и Библије.

Извор: Biblical Archaeology Society

ПОСТАВИ ОДГОВОР

молимо унесите свој коментар!
овдје унесите своје име