Тараба и плот су обележје српске куће, имања домаћина, у ширем смислу обележје су српства.

У Шумадији, где је свако сеоско двориште било ограђено плотом, данас оваквих ограда готово да нема. Постале су тек старина у другом плану. Српску тарабу на селу данас често замењују жичане, коване и бетонске ограде.

Staro Selo Sirogojno i stari plot
Staro Selo Sirogojno i stari plot; Foto PanaComp

Старост српских тараба и њихова симболика у обележавању националног идентитета се не доводи у питање. Ако кренете путевима кроз села Шумадије, преко планине Јелице, или на српске лепотице Златибор, Копаоник, Златар… видећете вишедеценијске тарабе, свака од њих има своју причу али о њима треба знати:

Прошће, проштац је узани колац, летва која је са једне стране зашиљена и пободена у земљу, и то је основа тарабе (плота). Добар је багремов проштац, јасенов, али од храста бољег нема. Кад се проштац побије у земљу, онда се закуцавају летве или се уплиће пруће, најбоље врбово, које је најжилавије. Добро уплетен плот траје и сто година, а за плетење 350 метара плота потребно је недељу дана. Некада је коришћено дрво шљиве црвењаче, која се одавно у Шумадији не гаји.

Мајстора овог посла некада је било много, сада су остали само најупорнији или то по сећању раде они који памте како су то чинили њихови дедови.

taraba i plot

Проштац из ограда у Србији је познат и као оружје у случајевима свађа око међа.

Данас, када и плот и проштац нестају, и из дворишта и из српског језика, овај појам користе само најстарији.

Колац, односно проштац помену када треба рећи да је рођак, комшија или политичар заслужио тешке батине.

Изрека “Држати се к’о пијан плота” значи – тврдоглаво се нечег држати, претерано устрајавати на нечем, пасти одн. пљоснути као проштац – пасти целом својом дужином.

 

Извор: Srbijuvolimo.rs

ПОСТАВИ ОДГОВОР

молимо унесите свој коментар!
овдје унесите своје име