Када је укинута самовласно и вољом Порте, Пећка патријаршија 1766, Српска црква није престала да постоји.
Она је и после тога остала најважнија српска институција на територији Хабзбуршке монархије и Османске царевине.

У Монархији она остаје да функционише кроз Карловачку митрополију, у Црној Гори Цетињску митрополију, а у Турској са низом епархија које су биле под јурисдикцијом Цариградског патријарха. Духовно јединство, саслуживање, међусобне везе никада нису прекинуте, што ће после бурних дешавања у 19. веку и током Великог рата 1914-1918, довести до обнове Српске патријаршије 1920 године. Области су се поново ујединиле, на темељима канонског и историјског права, које је постојало много пре 1766 године.

Велики број примера сведочи о духовној и канонској повезаности Срба који живе на поменутим територијама.

Петар Први Петровић Његош, српски владар Црне Горе, који је канонизован као Свети Петар Цетињски, хиротонисан је 1784. у Сремским Карловцима од стране митрополита Мојсија Путника. На тај начин је јединство две митрополије, наследнице Пећке патријаршије, потврђено и утврђено, као што ће бити случај у значајном броју примера сарадње током 19 века.

Из Карловаца ће на Цетиње стизати црквене књиге, образовани свештеници да помажу развој богословља у Црној Гори. Први ректор Цетињске богословије Милан Костић, био је Србин из Хабзбуршке монархије. Управо Диптих Цариградске патријаршије из 1855, наглашава Карловачку митрополију и Цетињску митрополију, као наследнице Пећке патријаршије. На овој чињеници посебно су инсистирали и врсни познаваоци историје Српске цркве Ђоко Слијепчевић и Љубомир Дурковић Јакшић.

У политичким експанзивним плановима Хабзбуршка монархија је покушавала да митрополита Стефана Стратимировића и његов утицај посебно појача у држави српских устаника, знајући при томе за велики углед и ауторитет Карловачког првојерарха.

Сам митрополит је врло вешто водио балансирану политику, не нашкодивши ни интересима устаника ни Митрополије.  Лично Стратимировић је послао свог ученика Петра Јовановића у Кнежевину Србију да помогне стварање црквене организације, по угледу на Карловачку митрополију.

Митрополит Петар Јовановић тако је повезао Србе са обе стране Дунава и Саве, а ојачао и везе црквене организације у две Царевине. Вештом и упорном политиком кнеза Милоша Обреновића, управо је Митрополија Србије постала аутономна 1831/32. године, што је био корак ка стицању аутокефалности после Берлинског конгреса 1879. године. Наглашавамо да је утицај и ауторитет српских јерарха у целом овом периоду био од важног значаја за решавање националног питања.

Током 19. века Црква је била чувар традиција, симбол српског идентитета и духовности, успомена на време славе српске државе и стога је српско јединство било јединство у Цркви, док се се стремило националном ослобођењу и уједињењу.

Велико наслеђе и велики ауторитет који је Црква имала били су гарант да духовна снага и снага окупљања у тешким временима имају свој јаки ослонац. Времена која су долазила показала су да је таква снага била преко потребна…

(наставиће се)

ПОСТАВИ ОДГОВОР

молимо унесите свој коментар!
овдје унесите своје име