Његова Светост Патријарх српски г. Порфирије началствовао је 20. јануара 2023. године, на празник Сабора Светог Јована Претече и Крститеља, светом архијерејском Литургијом у Саборном храму Светог архангела Михаила у Београду.

Саслуживали су Високопреосвећени Митрополит црногорско-приморски г. Јоаникије; преосвећена господа епископи сремски Василије, врањски Пахомије, рашко-призренски Теодосије, крушевачки Давид, нишки Арсеније, далматински Никодим и шабачки Јеротеј; архимандрити Нектарије – главни секретар Светог Архијерејског Синода, Данило – директор Патријаршијске управне канцеларије, и Севастијан, игуман манастира Крке; протојереј Ђорђе Стојисављевић; протођакони Драган Радић и Радомир Врућинић; ђакони Владан Таталовић и Ђорђе Филиповић; у молитвеном присуству преосвећене господе викарних епископа марчанског Саве, хвостанског Алексеја, новобрдског Илариона, јегарског Нектарија, липљанског Доситеја и  топличког Петра.

Беседио је Преосвећени Епископ крушевачки г. Давид:

– Дан по крштењу Господњем у Јордану виде Јован Исуса где долази Њему и рече: Гле, Јагње Божје које узима на се грехе света (Јован1,29). Свети Јован по свом људском и надчовечанском подвигу био је испуњен благодаћу Духа Светога још од материне утробе, бежања у пустињу и боравка у пећини, где су га анђели хранили. Он говори и сведочи у Духу Светом и наставља: Ово је Онај за кога рекох: који за мном долази испред мене је, јер пре мене беше (Јован 1,30). Свети Јован има увид у историју Спасења, али и у богословље неизрециво, јер говори о вечности Сина Божјег, о Ономе што без сведочанства Духа Светог није могуће знати – нити једну једину реч.  

И ја га не знадох, али да се јави Израиљу, зато дођох ја да крштавам водом (Јован 1,31) Он позива народ на покајање и припрема велику тајну, свету тајну крштења водом и Духом, али тек по покајању и враћању из дубине грехова и греховне обмане. И посведочи Јован говорећи: Видео сам Духа где силази као голуб са неба и остаде на Њему (Јован, 1,32). Видети Духа у голубијем обличју могао је само онај који је имао благодат Духа Светог да би могао да посведочи о истоме, јер о духовним стварима, реалностима, није могуће говорити без помоћи надахнућа Оног који је давалац тајне истине коју ћемо ми преносити другима у зависности од наше вере, наде и љубави. Разуме се, све време паралелно са тим тече наше покајање или одвраћање од широког пута који води у пропаст.  

И ја га не знадох, али Онај који ме посла да крштавам водом Он ми рече: На кога видиш да силази Дух и остаје на њему… (Јован1,33). Свети Јован је све време био у сили, био је руковођен – али не, наравно, механички или без учешћа целог његовог бића, него баш са учешћем – и том приликом са созерцањима свих тајни које су се имале догодити, али и са тајном самог његовог упућивања свету да га позива на покајање. Он, дакле, види силазак Духа на Онога који ће крштавати Духом Светим и опет види Духа који остаје на Њему. О крштењу Духом Светим јесте велика проповед наше вере која се свештенодејствује од почетка и тако ће да бива до краја века, све док се Јеванђеље буде проповедало, а оно ће се проповедати и последњем човеку који ће се родити по промислу Божјем унутар великог Божјег домостроја спасења. 

Ја видех и посведочих да је Овај Христос Син Божји (Јован 1,34). Дакле, са дубоким сведочанством, са искуством, са заветом који је добио од Господа да чини што треба чинити, говори да је видео и да је засведочио да је Он Син Божји, да је Господ Син Божји. На једном другом месту, сећамо се, Господ ће питати апостоле: Шта веле људи, ко је Син човечији? Да ли је Илија, да ли је Јеремија, да ли је неки од пророка? Шта ви велите, ко сам ја? (Матеј 16,13-15) Свети апостол Петар каже: Рави Учитељу, Ти си Син Божји, Ти си Исус Христос, Ти си Син Бога Вишњег (Матеј 16,16) 

Затим следују речи драгоцене за нас, речи које су и сведочанство наше вере. Господ каже: Тело и крв не открише ти то, него Отац мој који је на небесимаА и ја теби кажем да си ти Петар, и на томе камену сазидаћу Цркву своју, и врата пакла неће је надвладати (Матеј 16,17-18) Дакле не на Петру као на личности, појединцу који ће касније да израсте на другој страни као један догмат нама туђ, на којем ће се све градити и утврђивати, него на вери чврстој каква је вера Петрова, а она је чврста као камен. Наравно да је Петар такође говорио у Духу Светом, говорио испуњен благодаћу Божјом, чиме се потврђује да је Дух Свети Бог и Господ који Цркву даље изграђује или институише, односно конституише, како бисмо то савременије рекли, као и да је Црква тамо где су Бог Отац и Бог Син и Дух Свети са благоизвољењем својим, да роду људском буде понуђено спасење, да буду призвани на спасење и да то спасење проповедају достојни.  

Нека би нас Господ удостојио да будемо такви проповедници и такви сведоци и таква деца која су сједињена у Господу нашем Исусу Христу, а Он – и ми са Њим благодаћу – са Оцем и Духом Светим, једном божанском природом, Они као јединица у Тројици, којима припада свака слава, част и поклоњење свагда, сада и увек и у векове векова. Амин.

***

Поводом Јовандана, крсне славе Његове Светости, Патријарх српски г. Порфирије је примио високе званице у Патријаршијском двору у Београду, где је свечани чин освећења славских дарова обавио Митрополит црногорско-приморски г. Јоаникије.

Славскoј свечаности су, поред више архијереја Српске Православне Цркве, присуствовали и г. Александар Вучић, председник Републике Србије; г. Ивица Дачић, први потпредседник Владе задужен за спољну политику и безбедност и министар спољних послова; г. Милош Вучевић, потпредседник Владе и министар одбране; гђа Маја Гојковић, потпредседник Владе и министар културе; г. Александар Вулин, директор Безбедносно-информативне агенције; Надбискуп београдски г. Ладислав Немет, представници привредног и културног живота српске престонице.

 

 

 

ПОСТАВИ ОДГОВОР

молимо унесите свој коментар!
овдје унесите своје име