…Двоструки човек, створен од две природе

У неизрецивом чуду…

О, парадоксално чудо

[Ви сте] међу… створењима,

И нематеријално и материјално:

Материјал су ствари које видите,

А нематеријално су анђели.

Дакле, међу њима сте и ви

Живи човек, двоструки:

Нематеријално међу разумним [бићима]

И разуман међу нематеријалним.

+Свети Симеон Нови Богослов, Химна 53

Док је гледао у пространство неба, посматрао ноћне звезде и посматрао месец, псалмописац се упитао: „Шта је човек, да га се сећаш?

Питање људске личности је прастари свраб који нас и даље сврби. Колико год утуљен, данас се међу нама креће исти дух који је псалмописца натерао да преиспита ситноћу човека и његовог постојања.

Пречесто се о личности говори у оквиру претпоставки западне филозофије и психологије, спуштајући човека на биолошку монаду и описујући разум, самоспознају и свест дефинишућим карактеристикама његове личности.[1]

Ово неправедно поступање према личности занемарује сложену духовну природу човека, сложеност која се доживљава у откривењу унутар срца.[2]

Људска личност, која се сувише често своди на животињу, је најдубља од свега створеног, као што пише Свети Василије: „Ти си човек, али једина од животиња која треба да буде обожена.“

Ухваћени смо у густу светску маглу засићену материјализмом.

Тежина земаљске бриге упија сваку унцу духовне енергије чија је сврха да нас покрене напред и прихвати оно што се не може видети.

Ми не живимо онако како нас описује Нови Богослов, двоструко-једно, јединствена личност која држи реалности оба света.

Често живимо само за оно што  видимо, занемарујући целину себе призвану да постане двоструко једно.

Уживамо у белом сјају друштвених медија, флуоресцентној декаденцији мега продавница и виртуелном пљуску лајкова, љубави, смеха и плача… све време покушавајући да ослободимо ноздрве од мириса трулог леша који допире изнутра.

Пуштамо дух да умре и постане дефинисан апетитом.

Ми сами себе деградирамо, падајући у замку дефиниција модерности које желе да будемо ништа друго до ли лабораторијски пацови у кавезу.

Да бисмо се ископали из пећина подчовечанства и почели да живимо ван апсурда, морамо почети од аскетизма.

Подвижништвом се обнавља људска личност и препознаје двојност.

Аскезом се боримо да се ослободимо свега што нас везује за страсти.

Истинско ослобођење долази одбацивањем маске страсти и прихватањем двоструког јединства људске личности.

Сазнање о нашој личности се открива само кроз теологију, а теологија је непосредно искуство Бога.

Прихватајући свој духовни живот и приањајући се Богу, постајемо истински људи и чинимо један мали корак ка освећењу.

Фусноте:

[1] Митрополит Јеротеј Влахос, Личност у православном предању, 130.

[2] Архимандрит Софроније, Његов живот је мој, 44.

 

ИЗВОР: https://deathtotheworld.com/articles/a-paradoxical-wonder-the-double-one/

ПРЕВОД: Давор Сантрач

Објављено: 29.07.2022.

ПОСТАВИ ОДГОВОР

молимо унесите свој коментар!
овдје унесите своје име