Изгледа као да сви људи у мом окружењу (и ја међу њима) имају изграђену неку навику коју сматрају „лошом“, и коју желе да прекину. Да ли је тако и међу Вама блиским људима? Такве навике су процењиване као „лоше“, јер не стоје у складу са високо позиционираним вредностима особе. На пример, здравље је високо вредновано код највећег броја људи, чак и код оних који страствено пуше или прекомерно пију алкохолна пића и једу нездраву храну.

Заробљени у оковима навике

Неке од навика које често сметају људима су пушење, пијење алкохола, преједање, злоупотреба дрога, гледање порнографије, неодговорно трошење новца, прекомерно играње игрица или проверавање друштвених мрежа, коцкање, прељуба, грицкање ноктију, небезбедан секс… Листа је у ствари неограничена.

Као што вероватно већ знате из искуства, „лоше“ навике није лако напустити. Неки чак сматрају да је то за њих немогуће. Осећају се вечно заробљени оковима навике. До сада су много пута покушали да прекину, али безуспешно. Искуствима неуспеха, формирали су погрешна уверења о сопственој слабости и непобедивости нежељеног понашања.

И да, заиста је тешко оставити „лошу“ навику. Али није немогуће. Упознавањем и разумевањем навике, уз додатни труд и толеранцију нелагодности, свако од нас може да се отараси неког понашања, које је до сада сматрано доживотном клетвом.

Како „лоша“ навика напада?

Сликовити опис искуства „лоше“ навике, могао би да изгледа овако. Као да у околини нашег села живи чудовиште, које сматрамо моћним, страшним и непобедивим. Осећамо се заробљенима и нејакима пред захтевима тог чудовишта. Сваки пут када оно искорачи из мрачне шуме и зађе у наше село, ми му одмах дамо оно што тражи, желећи да се оно што пре повуче назад у шуму. Чудовиште на тај начин постаје мало јаче, а ми мало сиромашнији.

Када први пут допустимо чудовишту да нападне, али одбијемо да му дамо оно што тражи, схватамо да чудовиште нема снаге да вечно одржава напад. Оно се веома брзо повлачи назад у шуму, остајући незадовољено. На тај начин, избегавајући да се повинујемо захтеву, слабимо његову моћ, а своју повећавамо. После поновљених безуспешних напада, чудовиште више нема снаге и одумире.

Напад „лоше“ навике представља порив да се одређено понашање реализује (да се припали цигарета, да се купе још једне ципеле, итд.). Порив, као и напад чудовишта из приче, у почетку изгледа као нешто на шта морамо да одговоримо. Као нешто што не можемо да поднесемо. Међутим, када га први пут поднесемо, полако почињемо да схватамо, помоћу искуства превладавања, праву природу порива. Изнад свега, схватамо да су пориви пролазни и да не морамо да им се повинујемо.

Шта отежава напуштање навике?

Током периода узнемирености, људи постају „лак плен“ својим поривима. Такви периоди носе висок ризик за делимични или потпуни повраћај нежељеног понашања.

Ако неко после два месеца апстиненције од пушења, током тренутка интензивног стреса, припали једну цигарету, али не оживи стару навику, кажемо да је доживео делимични повраћај нежељеног понашања. Већина људи који покушавају да оставе неку навику, може да очекује да ће, у неком тренутку, да доживи нешто слично. Препознавање и разумевање периода високог ризика („окидач“ ситуација) може да буде од велике помоћи успешном превладавању.

Потпуни повраћај се одређује као поновно успостављање навике (нпр. пушења), након периода апстиненције. Неко ко би, након једне цигарете, припалио и другу, па трећу, доживео би потпуни повраћај навике.

Постоје одређене грешке које отежавају одвикавање:

Превелика самоувереност (нпр. „Био сам на прослави рођендана, а нисам пио алкохол. Одвикавање је заиста лако. Нећу имати никаквих проблема да престанем да пијем.“). Мислећи да су већ победили „лошу“ навику, неке особе се стављају у рањиву позицију. Када доживе интензиван порив навике за коју мисле да је „иза њих“, бивају неспремни да адекватно реагују и издрже „напад“.
Непримерено тестирање самих себе (нпр. „Ако будем имао паклу цигарета са собом, онда заиста могу да докажем да сам довољно јак да оставим пушење.“). Реч је о непотребном стављању себе у ситуације високог ризика. Када је реч о одвикавању, окружење (ситуација у којој се налазимо), има огроман утицај на наше пориве. Пример су апстиненти од алкохола. У почетним фазама апстиненције инсистира се на избегавању старог друштва у коме се конзумирао алкохол, али и избегавање свих социјалних ситуација у којима се пије алкохол. Дакле, не стављајте себе непотребно у изазовне ситуације док остављате неку навику.
Самоосуђивање (нпр. „Мој проблем са коцком је већ удаљио моју породицу и уништио моју имовину. Која је сврха да престанем?“). Свака од „лоших“ навика је оставила неке нежељене последице по нас. Ако селективно усмеримо пажњу на губитке које смо већ доживели, осуђујемо себе на неуспех, чак и пре покушаја одвикавања. Начињену штету је добро прихватити, али је онда потребно да се окренемо потенцијалним добицима од одвикавања.

Како издржати порив?

Превладавање порива се популарно описује као сурфовање по пориву. Идеја је да су пориви слични морским таласима. Пориви надолазе, расту по интезитету, а потом се смањују и нестају. Као и таласи, пориви не трају дуго. Немају тенденцију да јачају неограничено. Пориви, као и таласи, нестају сами од себе. Само им треба дати времена да то учине.

Једини начин да се пориви појачају јесте предавање њима. Што им се више предајемо, учесталије и интензивније се јављају. Међутим, сваки пут када успемо да сурфујемо по том таласу, порив је привремено побеђен, и следећи пут се јавља у мањем интезитету.

Сурфовање по поривима не треба схватити као избегавање доживљаја порива, већ као прихватање тог непријатног искуства. Као препуштање таласу да нас носи. Идеја није да покушамо да зауставимо порив, већ да га у потпуности доживимо, али на другачији начин него до сада – као нешто што је краткотрајно, безопасно, са релативно предвидивим током, и најважније, нешто што је победиво.

Сурфовање – корак по корак

Постоје четири основна корака сурфовања по поривима.

Разумевање „сурфовања по поривима“

Потребно је, за почетак, разумети да пориви представљају природне биолошке реакције на зависност или снажну навику. Нема ничег лошег у доживљавању порива. Њихово постојање не указује на слабост особе или на неку карактерну ману.

Даље, значајно је себи описати која је цена попуштања поривима. На пример, цена је да пориви опстају, и могу да постану учесталији и интензивнији. Осим тога, сваки пут када се особа препусти нежељеном понашању, она чини нешто што је у нескладу са њеним вредностима. Осећање кривице, стида или очаја често прати такво понашање.

Следеће, неопходно је бити свестан да пориви јесу аверзивна (непријатна) искуства. За разлику од сурфовања по таласима, сурфовање по сопственим поривима не представља радосно и пријатно искуство. Када смо свесни да порив мора да буде непријатан, у сусрету са њим, ми не бивамо пољуљани том непријатношћу. Остајемо доследни циљу одвикавања.

Иако изузетно непријатни, пориви не трају дуго. Људи су, међутим, склони да им попусте, пре него што доживе настанак спонтаног повлачења порива. На тај начин, не допуштају себи да, кроз искуство, науче две важне чињенице: пориви спонтано престају и није потребно да им се повинујемо како би престали.

Процена ситуација високог ризика

Важно је идентификовати ситуације које типично подстичу настанак порива. Можете да направите листу таквих ситуација. То може да буде од помоћи да се избегну ситуације високог ризика, у које је непотребно упуштати се. Ако имате циљ да оставите опијање, можете овог викенда да заобиђете „ону журку“. Неке ситуације је ипак немогуће заобићи, али је корисно знати да је, у некима од њих, ризик повишен. У такве ситуације улазимо с очекивањем да ће сурфовање по пориву бити потребно.

Доживљавање порива

У овом кораку сурфовање заиста почиње. Док доживљавате порив, требало би да седите у удобној пози, са стопалима на поду. Треба да покушате да дишете дубоко, да усмерите пажњу ка унутра, и да се фокусирате на сам доживљај.

Порив може да буде доживљен у грудима, стомаку или било где у телу. Потребно је само да будете свесни у ком делу тела осећате порив. Да ли се он помера из једног у други део или стоји на једном месту? Само посматрајте.

Покушајте да опишете доживљај са што више речи. Да ли осећате порив као голицање, горући осећај или притисак? Нешто друго? Ако је притисак, какав је то притисак? Да ли је константан или више подсећа на пулсирање? Ако порив путује кроз тело, опишите тај доживљај. Опишити када и како доживљавате повећање или смањење интезитета порива. Посматрање и описивање, посматрање и описивање.

Многи људи бивају изненађени како су, на овај начин, релативно лако успели да преброде порив. За неке то представља први пут да су доживели спонтано опадање интезитета и нестанак порива. Дакле, сврха сурфовања јесте да директно доживите порив и да („гледајући га у очи“) сачекате да престане.

Што више будете увежбавали ову вештину, ваш однос према поривима ће се знанто мењати. Вежбањем, кроз сопствено искуство, сакупљаћете доказе који говоре у прилог чињеници да су пориви пролазни и нешто са чиме можете да изађете на крај.

Преиспитивање непомажућих мисли

Када започнете са сурфовањем по поривима, могуће је да ће, у почетку, интезитет, учесталост или трајање порива да се благо повећа. Када то приметите, постоји могућност за настанак скептичних мисли. Овакве мисли могу да представљају препреку ка остварењу циља. Због тога је потребно препознати их када настану и преиспитати њихову реалистичност и корисност.

Подсетите се, усмено и писмено, разлога своје почетне одлуке да апстинирате од нежељеног понашања. Подсетите се добити од апстиненције. Сетите се да сте већ успели да сурфујете по пориву, да то може поново да се постигне, и да је могуће да ће следећи пут бити чак и лакше. Пориви постају јачи само онда када им удовољимо.

Дешава се да особа помисли да је другима, који су пребродили одређене пориве, било лакше него њој самој (нпр. „За њега је то било релативно лако, али ја сам заиста навучен.“). Запитајте се, који су докази да је другима било лакше. Чињеница је да су други, који су иза себе оставили неку лошу навику, прошли кроз исте нелагоде које вас очекују на том путу. Та чињеница даје наду да је и за вас могуће да то постигнете, колико год тренутно тешко изгледало.

 

 

 

 

Аутор је андрагог и едукант РЕБТ психотерапије

 

psihoterapijaipsiholoskosavetovanje

ПОСТАВИ ОДГОВОР

молимо унесите свој коментар!
овдје унесите своје име