Ко је Мојсеј био иза затворених врата – кaда је био у привратности свог дома?
Ово је једно од најзанимљивијих питања које може да истражује библистa, већином зато управо зато што су интересовања до сада најчешће усмеравана да друштвеном животу Мојсеја као јеврејског вође.
Ми познајемо Мојсеја који је као беба плутао у тршчаном ковчежићу дуж Нила, да би се у одраслом добу показао кобним по Египат, а ванредно благословеним за племена Израила која је преко Црвеног мора извео у слободу.
То је разлог због којег су тумачи Јеврејске Библије фасцинирани могућим откривањем његовог приватног живота. Да ли је он био дубоко религиозни младић? Да ли је он био природни „пастир народа“? Да ли су ово биле особине збо којих га је Јахве изабра да води његов народ?
Одговори су магловити. Професор Х. Данијел Хајс (H. Daniel Hays), ипак, открива могућности бољег увида за разумевање тајне Мојсеја у Јеврејској Библији у свом чланку Мојсеј у приватности – човек иза јавног вође (Moses: The Private Man Behind the Public Leader).
Хајс сугерише да свеукупно читање библијских одељака треба почети оним наративима који откривају унутрашњег Мојсеја – његову насилну црту. Затим, чињеница да по приспећу у Мадијан њега препознају као Егишћанина, а не као Израилца. Он ступа у брак са припадницом паганског народа. На основу овога Хајс закључује да је приказ Мојсеја као строгог јахвисте неутемељен у приповести Изласка. Тај Мојсеј се, наравно, појављује после његовог сусрета са Богом пред несагоривом купином, сусрета после кога он напушта Мадијан и враћа се у Египта да ослободи своје сроднике. Чак и после тога Мојсеј чини чудне ствару, бележи Хајс: „он од таста тражи дозволу да оде, али и дата обликује објашњење према којем он мора да се врати својим рођацима у Египат и да види како они живе.“
Све до овог тренутка Мојсеј не поступа, ни најмање, као побожни Јеврејин. И они који се упознају са Хајовим читањем Изласка могу да буду изненађени новом сликом јуначког вође, која сада израња пред њима!
Упознајмо боље Мојсеја
Дубље разумевање Мојсеја и околности његовг живота скоро да је неодољиво. Међутим, истраживања Библијског археолошког друштва воде нас новим сазнањима, почевши од његовог имена. Сазнајемо да је Мојсејво име вероватно није било повезано са јеврејским језиком у којем се значење изводи из његовог „вађења“ из вода Нила, већ да је вероватно било у вези са египатским језиком у значењу Син Божији – што је можда индикатор његове личне религиозности која је почека да се обликује у Египту којим је владао знаменити фараон Рамзес Велики.
Или, сетимо се закључакака професора Вилијама Х. С. Пропа (William H.C. Propp) у вези са Мојсејевим бекством после убиства. Он бежи у пустињу, уместо да се упути својим сродницима у Ханан. Можда би занимљиво да уочимо опис Мојсејеве смрти који је у супротности са описима који су повезани са његовим сродницима, братом Ароном и сестром Маријом. Описујући Мојсејеве последње часове, Ерика С. Браун (Erica S. Braon) да се он бори против смрти која му се приближава: „Он се бори с Богом бранећи народ, и бори се са народом бранећи Бога“.
Мојсејев борбени карактер општа је тема међу научницима који се баве проучавањем ове библијске личности, а у том контексту је илиструтативан други чланак проф. Пропа: Мојсеј од борца за грађанска права до законодавца (Moses: From Vigilante to Lawgiver). Није чудно што је глумац Чарлтон Честон био успешан у глумљењу Мојсеја у холивудском филму који је нам је свима познат: он је био подједнако оспособљен да игра оба Мојсеја, и борца и племенитог Јеврејина, оба каракетра која су постојала у Мојсеју самом. Нема, стога, повлачења или тумачења које би било непожељно у покушау да с еосветли Мојсејв карктер. Надамо се а ће године које су пред нама омогућити остварење овог сна научника.
Извор: Biblical Archaeology Society