Данас не недостаје претераног наглашавања видљивог и ненаглашавања (или потпуног заборава) невидљивог.

Ово није случај само са онима који стоје изван различитих хришћанских кругова, већ је то постало и норма у савременом хришћанском начину живота. Ова серија од три блога има за циљ да истражи доприносе Климента Александријског око кретања од видљивог ка невидљивом. Доношење његове перспективе у модерно доба могло би омогућити обнављање важности невидљивог, као и дубље уважавање видљивог.

Први део: Логос иза природе и Свето писмо

Изгубљена веза у нашем модерном времену је између природе и светих списа. Природа припада створеном поретку – да, али за већину људи она нема много везе са „духовним царством“, мудрошћу Светог писма или аскетском праксом. Видимо, међутим, да је ова веза истакнута код многих патристичких мислилаца, укључујући Климента, као што Пол Блауерс истиче у проницљивом поглављу књиге („Размишљање о природи и тумачење Библије у патристичком периоду“ у Природи и Светом писму у абрахамским религијама (Лајден: Брил, 2008) 1:147–176). На пример, Климент предлаже да треба да напредујемо ка “доктрини природе гностичке традиције у складу са каноном истине, односно иницијације у тој традицији, засноване на разматрању порекла космоса и уздизању одатле у домен саме теологије (Stromateis 4.1.3).

Климент, овде, сугерише да треба да приступимо природи и тумачимо је на исти начин на који то чинимо са Светим писмом. То се може видети кроз његову употребу фразе која скоро увек означава библијску егзегезу: „канон истине“. Штавише, ова контемплација природе на библијски начин, која као полазну тачку узима „порекло космоса“, омогућава успон у божанско царство. Створени универзум није само херменеутички дешифрован; такође је теолошки смислен.

Климентов интелектуални наследник, Ориген, даље развија ову перцепцију и предвиђа „две књиге“, ​​једну о природи и једну о светим списима: „Једном када неко призна да су ови списи од Створитеља света, мора се такође уверити да шта год да открију, за оне који трагају за смислом створеног, мора бити истинито и о значењу Светог писма.“ (Коментар псалама 1.3).

Свето Писмо и природа имају заједничко порекло: Логос Божији.

Откривање поруке која им лежи у позадини води ка истом Богу. Природа и свети списи нису само оно што се појављује на површини; они су укази на дубље реалности које се морају открити, поруке које треба декодирати. Док данас, као и у прошлости, многи идолизирају и обожавају и Свето писмо и природу, за Климента и Оригена они су тек означитељи стварности која их превазилази.

Каснији хришћански мислилац, Евагрије, на кога су свакако утицали и Климент и Ориген, идеју „две књиге“ је одвео још даље: будни ум је „трећа књига“ која се непрекидно пише.

Људско биће не само да не посматра природу и проучава Свете списе недодирнуто, већ шта год да нађе у две књиге утиче на њега или њу: „очишћени ум се пише кроз знање“ (Scholia in Psalmos 138,16) . Ово не би требало да буде изненађење. Божански Логос је иманентан у све три књиге, откривајући се кроз природу, кроз Свето писмо, као и кроз људско биће које се обожује кроз аскетску дисциплину и созерцање.

Климентов утицај на Оригена и Евагрија је очигледан, иако су обојица развили своје идеје на оригиналан начин, али су управо преко Евагрија те исте идеје пренете каснијим генерацијама. Посредовањем евагријских списа, Климентов утицај је постао посебно важан у монашкој традицији, где је размишљање о природи и Светом писму било централно. Списи Јована Касијана помињу ђакона по имену Фотин, који је показао како да разумемо фразу „Начинимо људско биће по свом лику и подобију“ (Постање 1:26): „Он је објаснио да су лик и подобије Божије узимали сви поглавари цркава не према основном звучању слова, већ духовно, и то је веома и у потпуности подржавали и многим одломцима Светог писма, и показао да се ништа од овога не би могло десити тој бесконачној и несхватљивој и невидљивој слави положеној у људско обличје и подобије, јер је њена природа бестелесна и несложена и једноставна, и очима се не може схватити ни умом.“ (Conferences 10.3)

Одломак можда не говори директно о контемплацији природе као космоса, али то чини под маском кретања од видљивог ка невидљивом у светим списима и у перцепцији мистерије људског бића.

Неколико тачака које појашњавају су постављене.

Прво, речи у Постању се не могу узети као номинална вредност, већ се морају разумети „духовно“. Духовно читање је поткрепљено „многим другим одломцима“. Овакав приступ светим списима драстично се разликује од историјско-критичке методе савременог доба. Да, сваки одломак би имао свој контекст и позадину, али божански глас испод свих списа је исти. Ово прожимајуће божанско тло нам даје слободу да разумемо одређени одломак засновано на другим списима, чак и када потичу од различитих аутора или из различитих временских периода. Тумачење светих списа је, стога, напорна вежба у досезању простора изван слова ка слушању божанског гласа који лежи испод површине текста.

То је, такорећи, лет од видљивог ка невидљивом.

Друго, људско биће се не може узети у обзир као организам који се састоји од милијарди сићушних ћелија подстакнутих хемијским процесима.

Људско биће је створено „по лику и подобију Божијем“, што значи да постоји дубља онтолошка стварност људског бића у којој се може пронаћи сличност са Богом – без обзира на то шта би то могло значити. Схватити мистерију људског бића је, дакле, још један облик бекства од видљивог ка невидљивом.

У том светлу, библијска херменеутика превазилажења слова постаје кључ за откључавање мистерије људског бића, опет идентичним кретањем од видљивог (спољашњег изгледа) ка невидљивом (битак у слици). Као такав, одломак развија Климентове претпоставке показујући начин на који духовно разумевање светих списа води до духовног разумевања створеног поретка.

У следећем блогу ћу дубље ући у природу. Такође ћу се осврнути на савремени атеизам и на оно што он значи у смислу видљивих и невидљивих страна творевине.

 

О аутору 

Мина Х. Сами је софтверски инжењер и магистар теолошких студија са интересовањима за патристику и литургику

 

aiocs.net

Превела редакција Чудо

ПОСТАВИ ОДГОВОР

молимо унесите свој коментар!
овдје унесите своје име