Да ли знате када је човек први пут ходао овим делом земље? Из богате историје нашег града издвојили смо најзанимљивије податке.
Први становници
Простор Новог Сада био је насељен још у доба палеолита – 19 хиљада година пре нове ере. Људи су тада живели углавном у пећинама, а не на отвореном простору. Највише историјских доказа који сведоче о томе пронађени су на подручју чега другог него велелепне Петроварадинске тврђаве. Тај простор насељен је све време још од праисторије, те су пронађени трагови из каменог, бакарног, бронзаног и гвозденог доба.
Прво име
Није се Нови Сад одувек звао тако. Мало је познато да је прво име за насеље на овим просторима било Рацка варош, а касније и Петроварадински шанац. Име Нови Сад, на латинском Неопланта, на мађарском Увјидек, на немачком Неусатз, на грчком Неофyтон, град је добио тек 1748. године.
Прва тврђава
У првом веку нове ере, Римљани су на десној обали дунава подигли прво веће утврђење на овим просторима. Та тврђава носила је назив Кузум, а служила је све до четвртог века. Тада су је у великој сеоби народа у свом налету порушили Хуни. Два века касније, Кузум је обновљен од стране Византије, а ново име било је Петрикон.
Прва кафана
Писани извори кажу да је прва кафана у Европи отворена давне 1522. године у Београду, а становиници овог простора на своју су чекали још два века. Према неким изворим прва кафана у Новом Саду је кафана Турски хан, створена 1749. године. Писце, уметнике и новинаре кафане су одувек привлачиле, па је тако и ова била стециште многих угледних личности тадшњег доба, међу којима је био и Арсеније Теодоровић. Две године касније отворена је кафана Три зеца, а у XИX веку Нови Сад је био дом многих кафана међу којима су најпознатије Камила и Бела лађа.
Прве новине
Сербски дневник, прве новине које су штампане у Новом Саду, излазиле су 12 година, од 1852. године до 1864. Уз новине излазио је и књижевни додатак, Седмица. Уредник и оснивач био је Данило Медаковић, угледни интелектуалац, публициста и историчар.
Први трамвај
Новосађани су прилично рано уживали у оваквом начину јавног превоза. Још средином XIX века појавили су се планови за развијање саобраћаја преко кочија, а одмах након што се струја почела производити у граду, пуштен је у рад је први трамвај 30. септембра 1911. године. Постојале су две линије – такозвана бела линија која је ишла од Футошке капије до Темеринске улице и друга, зелена која је ишла од железничке станице (тада у Железничкој улици) до обале Дунава. На исти датум, 1958. године, после куповине аутобуса, трамваји су избачени из употребе.
Извор: луфтика.рс
Фото: Олга Михајловић-Благојевић