Ариље – На минулом 14. АРЛЕММ-у у Ариљу, сјајној смотри уметничке музике са преко 20 концерата током 16 дана програма, важан део била је и настава за младе таленте. За њих је, под будним оком врхунских предавача (уз часове клавира, виолине, виолончела, виоле, гитаре, флауте, контрабаса, камерне музике, соло и духовног певања), први пут на овој манифестацији одржана и настава класичне хармонике. Водио ју је професор Зоран Ракић, у свету цењено име тог инструмента, добитник 148 награда и признања за рад.
Ракић је професор хармонике, методичар, аналитичар и композитор. Високо образовање започео је на Кијевском конзерваторијуму „П. И. Чајковски”, а завршио га на Руској националној академији музике „Гњесиних” у Москви (хармонику докторирао 2004). У академском звању редовног професора је од 2011, аутор je шест уџбеника. Студенти и ученици Зорана Ракића освојили су 420 награда на такмичењима. Он је 145 пута широм света учествовао у раду стручних жирија (54 пута председавао), до сада оценио преко 10.000 такмичара. Професор је и на ФИЛУМ-у у Крагујевцу, испитивач комисије за лиценце Министарства просвете Србије. О савременом значају и експанзији класичне хармонике говорио је за часопис овогодишњег АРЛЕММ-а.
Ракић истиче да је класична, или боље речено академска хармоника релативно млад инструмент. За неколико година биће обележено два века од регистрације првог патента под именом хармоника у Бечу. Од свог настанка до данас она је пролазила динамичну конструкцијску еволуцију. Квалитет тона, механика клавијатура на оба полукорпуса, повећање броја регистара и други елементи утицали су и на квалитет интерпретације.
– Хармоника је данас врло заступљен инструмент у музичким школама, не само у Србији већ и широм света. Код нас је на другом месту, одмах после клавира. Може се похвалити могућношћу интерпретације различитих жанрова у којима уживају и професионалци и аматери. Занимљивих боја и изражајних могућности, хармоника је све присутнија на концертној сцени. Не само соло већ и као инструмент коме композитори све више поверавају деонице у оркестрима и камерним ансамблима. У том смислу Србија се не разликује од Европе и света – истиче професор, па указује на остварене изузетне домете наших извођача:
– Академска хармоника Србије међу првима је у свету. О томе говоре, пре свих, резултати на међународној такмичарској сцени. Мислим на освајање прва три места на Светском купу хармонике, Светском трофеју хармонике, такмичењима у Клигенталу (Немачка), Москви, Кини… Тако је сваке године, већ више од пола века. За тај сјај заслужни су изузетан ансамбл талентованих ученика и њихови посвећени, изузетно припремљени и образовани учитељи. И једне и друге води љубав према хармоници и музици. Српско првенство у овој области је несумњиво. Свима бих поручио да једино упорним радом могу достићи своје циљеве.
На питање колико су савремени композитори посвећени делима посебно писаним за класичну хармонику, одговара:
– Композиторски опус за хармонику можемо поделити у неколико периода. Док су у првом доминирале класичне мелодије и хармоније, у наредном се писању за хармонику окрећу углавном сами извођачи да би показали максимум изражајних могућности инструмента. Садашњи, трећи период карактерише све веће присуство професионалних композитора. Последњих деценија доминирају звучања и сазвучја која су инструменту оправдано донела атрибут авангардног.
Данас, додаје професор, савремена концертна хармоника захваљујући свежим бојама и богатим могућностима наилази на велико интересовање композитора у свету. – Поготово у Русији и неким европским земљама. Код нас, за сада, знатно мање. То, наравно, не спречава наше ученике и студенте да побеђују на најпрестижнијим такмичењима широм света – изјавио је Зоран Ракић за часопис АРЛЕММ-а.
Политика