Не би требало да чуди оне који познају појединце који се боре са зависношћу да је импулсивност суштински проблем. У техничком смислу, постоји одређена фундаментална корелација између зависности и импулсивности. Људи који су импулсивни су подложнији развоју зависничког понашања, јер мало обраћају пажњу на штетне последице (Поремећаји контроле импулса и ко-појављујући поремећаји, Потенца, стр. 51) или тачније, више воле тренутна појачања него одложена, тренутно задовољство од дугорочног задовољства. Бити импулсиван значи деловати без предумишљаја.

И иако они који се боре да се ослободе зависности добро знају да је непоступање по импулсу дугорочно корисније од препуштања, када се појави искушење, предумишљање које мотивише постаје готово немогућ задатак и импулсивност преузима, импулсивност која се у свом патолошком облику може дефинисати као „неуспех да се регулише, прати или контролише понашање и емоционално изражавање“ (Импулсивност код неуробихејвиоралних поремећаја, Холмс, Џонсон, Родел, стр. 309).

Први корак у свих 12 група корака почиње са „признали смо да смо немоћни над _______ да су наши животи постали неуређени.“ Ово се свакако уклапа у горњу дефиницију патолошке импулсивности и јасно изражава снажну везу између зависности и импулсивности. А импулсивни живот свакако може постати живот над којим је изгубљена контрола.

У ствари, остављено без контроле, импулсивно понашање ће на крају попримити карактеристике инфантилног понашања без икакве невиности из детињства (Импулси задовољства, Тох & Адамс, стр. 145) која постаје све деструктивнија, па чак и потенцијално насилна.

Тох и Адамс примећују опасност у задовољавању импулса: „Задовољавање импулса је по дефиницији деструктиван подухват, јер други људи постају објекти задовољења потребе. Мање очигледно, задовољење импулса може бити самодеструктивно, јер реакције које особа призива отежавају њене или његове проблеме и могу ескалирати у ружне сукобе без победника.”

У аскетској литератури најближи појмови импулсима су провокације (προσβολη) и тренутне сметње (παραρριπισμος). Ове мисли или λογισμοι нападају људска бића споља и позивају, ако не и захтевају, одговор.

То су искушења, на која ако се по њима више пута поступи, постају страсти које аутоматски усмеравају несрећне душе кривудавим путевима далеко од Бога.

Подвижничке борбе отаца Цркве биле су усмерене на препознавање и искорењивање страсти у свим њиховим пројавама. И иако изазови или пориви и даље долазе, душа остаје непоколебљива у прилепљивању Богу и испуњавању Његове свете воље. Било да је проблем зависност, импулсивност, страсти или нека комбинација ово троје, полазна тачка за излечење је увек ригорозна искреност, „истражујући и неустрашив морални попис“.

Тако свети Марко Подвижник пише: „Не говори: „Нећу, али бива.“ Јер иако не желиш саму ствар, поздрављаш оно што је узрокује“ (О духовном закону, 142).

Поздрављање импулса је прави проблем који треба решити.

Било да су проблем импулси, зависност или страсти, стварна промена захтева нови начин живота, нови начин ангажовања у свету, односа према другима и ослањања на Бога.

Оци у својим подвижничким делима детаљно описују овај живот у коме се не треба препустити на милост и немилост. На самом почетку у својој Лествици божанског успона, свети Јован Лествичник пише: „На капији срца свога поставите строге неспаване стражаре. Ограничите радње и покрете удова, вежбајте ноетичку (умну) мирноћу. И, што је најпарадоксалније од свега, усред метежа, буди непомичан у души. Обуздајте свој језик који бесни да ускочи у свађе (4:37).“

Чувари су свесни да провалници могу покушати да уђу и тачно знају шта да раде ако се појаве. Ова врста свести је први третман за импулсивност.

Други је да строго пазите на своје руке и ноге и не дозвољавате им да се крећу по диктату импулса. Иако је тешко, ово је свакако могуће. Ако је ова битка добијена, човек може наћи мир тако што ће се увек изнова окретати Христу.

Коначно, оно што се односи на удове може се односити и на нечији језик. Свети Јован Лествичник наставља: ​​„Мировање тела је знање и смирење навика и осећања. А смиреност душе је знање о својим мислима и неприкосновености ума. (27:2); Извадите штап стрпљења, и пси ће ускоро престати са својом дрскошћу“ (27:70).

Опет, будност над оним што радимо и како се осећамо, као и будност над мислима, са стрпљењем, могу нас учинити мање импулсивним. У борби против испољавања импулсивности у одређеном деструктивном понашању или страсти како је називају оци, свети оци имају специфичну стратегију за борбу против сваког понашања/страсти.

На пример, свети Јован Лествичник саветује оне који имају проблем са бесом тако што га прво описује: „Љута особа је вољни епилептичар, која због своје нехотичне склоности наставља да се грчи и пада. (8:11), а затим нуди стратегију исцељења: „Почетак ослобођења од гнева је ћутање усана када је срце узнемирено; средина је тишина мисли када постоји само узнемирење душе; а крај је непоколебљиво смирење под дахом нечистих ветрова“ (8,4).

Опис има за циљ да пробуди читаоца у реалности негативних последица страсти.

Стратегија исцељења има за циљ да понуди алате који се могу користити у време борбе.

Уместо да се фокусирају на страст, очеви често саветују своју духовну децу да се усредсреде на одговарајућу врлину супротстављену страсти која их напада. У случају гнева, Свети Јован саветује неговање кротости тако што ћути језик, неометаност ума (неусредсређујући се на предмет гнева) и коначно смирењу упркос околностима.

Наравно, ниједна врлина се не постиже сама, већ само кроз синергију са милошћу Божјом, што признају Групе од 12 корака које се боре за опоравак од зависности када кажу „ми своју вољу и своје животе предајемо Богу.”

Уз Божију помоћ, са мудром будношћу, са контролом над нашим удовима и са много стрпљења, сви зависници, нагли и страствени могу се надати да ће рећи, као што је то једном рекао свети Павле: „Све могу у Христу који ме снажи.“ (Филипљанима 4:13).

Јеромонах Алексије Трeјдер

ИЗВОР: https://deathtotheworld.com/articles/impulsivity-addiction-and-the-passions/

ПРЕВОД: Давор Сантрач

Објављено: 22.06.2022.

ПОСТАВИ ОДГОВОР

молимо унесите свој коментар!
овдје унесите своје име