Средином Часног поста, у трећу недељу славимо Часни крст (*Крстопоклона недеља). У Православљу, Крст је одувек био символ велике победе и моћи, јер је кроз Христову добровољну жртву на крсту смрт побеђена и свима нама омогућено је спасење. Према томе, крстови и крстови са распетим Господом су јако чести и широко се користе.
Православни крстови су често детаљно украшени, као овај горе приказани, што је савремена верзија дрвеног крста са налепницом залепљеном на његову површину. Овај тип крстова, у суштини представља икону Распећа у облику крста. Међутим, на крстовима се обично налазе натписи- често на грчком или словенском- које вреди протумачити, јер они јасно објављују хришћанско учење о Христу на крсту.
Руски православни крст (или Крст Распећа)
„Најпотпунији“ Крст Распећа је такозвани оссмокраки крст, на коме је приказан разапет Христос. Обратите пажњу да Христос није приказан са трновим венцем, већ са ореолом славе, и да није приказан у муци и патњи већ у мирном починку. Као што је обично случај са иконама, словенски натписи на крсту су некад скраћени, са кривудавим линијама изнад слова која су изостављена. У тумачењу испод, дајем вам углавном потпун натпис.

Горња пречка

Горња пречка крста је написана плоча за коју је Пилат наредио да се окачи као нека врста поруге над Христовом главом. На тој плочи је написано: „Исус Христос, Цар Јудејски“, скраћено грчким иницијалима „ИНБИ“, или латинским иницијалима “ИНРИ”. На савременим руским крстовима, као што је овде случај, користи се руска скраћеница ,,І.Н.Ц.І.”. У горњем делу, овај натпис обогаћен је насловом „Цар славе“ (Царь славы).

​​На врху Крста је слика Христова „нерукотворена“ (Нерукутвореному образъ).

Крстом је Христос устао из мртвих, па се за Крст верује да је извор чуда и исцељења. Према томе, погодно је да је на врху крста платно са ликом живог Христа, за кога се такође верује да је чудотворац.

Ту су два анђела која служе Распетом Господу, са натписом између њих „Анђели Господњи“ (Ангели Господни).

Средња пречка

Средња пречка је она на којој се налазе руке Господње ексерима приковане. На овом делу Крста приказани су као и на икони Распећа Мајка Божја (ΜΡ ΘΥ – пре ће бити да је грчки него словенски натпис) и Свети Јован Богослов (св. Иоанн Богослов), премда они нису увек овако приказани на крстовима. Одмах са обе стране Христове главе, Његово име је написано путем скраћенице ИЦ XЦ. Даље, ниже на Крсту, код Његових ногу, стоји грчка реч „НИКА“, што значи „победитељ“, дакле пун назив натписа „Исус Христос Победитељ“. Обратите пажњу, као што је обичај, да су Христос и Његова Мајка написани на грчком, док је Свети Јован Богослов написан на словенском.

Натпис: Син Божји (Сынъ Божіи) стоји са обе стране Христове главе, а испод Његових руку читамо натпис: Крсту Твоме клањамо се Владико и свето Твоје васкрсење славимо (Кресту Твоему поклоняемся Владыко, и святое воскресение Твое славимъ).
На другим крстовима, постављени отприлике на исто место где су овде Богородица и Св. Јован Богослов, налазе се сунце (солнца) и месец (луна) : „Сунце ће се претворити у таму и Мјесец у крв прије него дође велики и страшни Дан Господњи“ (Јл 2,31) .Сунце и месец су такође често приказани на иконама Распећа.

Доња пречка

Пречка на којој су ноге је нагнута да би нас посетила да је Црква попут Крста „тас правде на ваги“, како је човек осуђен или оправдан на основу тога како одговори на Христов крст. Иза пречке на којој су ноге налазе се зидови Јерусалима, јер је Христос распет ван зидова градских. Нешто мало изнад наслона за ноге налази се грчка реч „победитељ“, чиме смо комплетирали горе споменути натпис Христос Победитељ (ИС XС НИКА).

Иза тела Христовог, са обе стране, налази се копље (К, скраћено од копие) и сунђер на мотки направљеној од трске или штап (Т, скраћено од трость, што значи трска). Копље је проболо Христа са једне стране, док је сунђер натопљен жучи и то му се нуди да пије.

Код ногу се налазе слова: Г Г значи гора Голгота (Гора Голгота);то је брдо изван градских капија где је Христос разапет. Скривена у пећини под земљом је Адамова лобања, назначена словима: Г А (глава Адама). Понекад се кости руке приказују прекрштене, десна преко леве, као што верници прекрсте руке кад примају свето причешће. Овде није приказано, али често се испод ногу Христових налазе четири словенска слова: М.Л.Р.Б., што значи: Место лобање, где беше Адам (Место лобное рай бысть). То нас подсећа да је Адам наш праотац изгубио Рај кроз погрешно кушање са Дрвета познања добра и зла, а да је Христос нови Адам, који нам доноси Спасење и Рај кроз Дрво Крста.

 

 

 

Превод са енглеског: Сања Симић Де Граф

ПОСТАВИ ОДГОВОР

молимо унесите свој коментар!
овдје унесите своје име