Трећа међународна биоетичка конференција Цариградске патријаршије, посвећена теми „Еутаназија“, завршена је у недељу, 26. октобра 2025. године, у Ретимну, на Криту, архијерејском Божанском литургијом коју је служио архиепископ аустралијски Макарије у патријаршијском и ставропигијском манастиру Чаног Крста Восакос.
Конференцију, одржану од 24. до 26. октобра, организовала је Цариградска патријаршија у сарадњи са Ретимно митрополијом. Циљ је био да се обрати једном од најсложенијих етичких и духовних питања нашег времена — еутаназији , и то кроз призму православног богословља философије, медицине и права.
Рад је почео у петак, 24. октобра, у Конференцијском центру „Теомитор“ Митрополије Ретимно и Авлопотамос. У суботу, 25. октобра, конференција је настављена целодневном научном презентацијом и дискусијама.
Завршним заседањем, под називом „Еутаназија: искуства, дилеме и изазови“, председавао је ванредни професор Димитриос Скрекас са Универзитета на Криту, а на њој су говорили значајни говорници:
Митрополит Месогеје и Лавреотике Николаос, председник Синодалног одбора за биоетику Грчке цркве (обраћање путем видео конференције)
Митрополит Мирон са Новог Зеланда
Др Агамемнон Вакакос, пулмолог.
Говорници су испитали еутаназију из више перспектива – богословске, философске, социолошке, медицинске и етичке – наглашавајући неповредивост људског живота и пастирску одговорност Цркве да се укључи у искрен дијалог са научном заједницом.
Архијерејска Божанска Литургија и завршно заседање
У недељу ујутру, у манастиру Часног Крста Восакос одслужена је архијерејска Божанска Литургија, којом је началствовао архиепископ Аустралије Макарије, уз саслужење митрополита Мирона са Новог Зеланда, митрополита Продрома Ретимна и Авлопотама, и епископа Мелбурна Киријака и Канбере Атинагоре, заједно са свештеницима, ђаконима, делегатима и многим верницима.
Митрополит Мирон је одржао проповед , у којој је изложио духовно размишљање о светости живота и нади која се налази у вери.
После Божанске Литургије је завршно заседање одржано у Синодској сали овог манастира. Поздравне речи упутили су Георгиос Кладос, градоначелник Милопотамоса, г Сократис Кефалогијанис, градоначелник Аногеје, и Георгиос Агриманакис, заменик градоначелника Ираклиона.
Митрополит Продром је затим изложио Закључке конференције), које су учесници једногласно усвојили након дискусије.
У свом обраћању архиепископ аустралијски Макарије изразио је у име свих учесника срдачну захвалност митрополиту Продрому и организационом одбору и похвалио њихово гостопримство и духовну посвећеност. Пренео је очински благослов и поздраве Његове Светости патријарха Вартоломеја, који је истакао важност непрестаног богословског и етичког дијалога о био етичким питањима.
Са своје стране је, митрополит Продром топло захвалио архиепископу Макарију на његовом кључном доприносу успешној организацији и вођењу Конференције, као и на његовом служењу православним верницима у Аустралији и широј Цркви.
Дан је завршен званичним ручком у манастирској трпезарији.
Кључни закључци о еутаназији
Конференција је поново потврдила непоколебиву посвећеност Цариградске патријаршије решавању етичких изазова савременог живота у дијалогу са науком и друштвом. Главни закључци су били:
Еутаназија као дубоко етичко и богословско питање: Црква мора активно учествовати у дијалогу и изражавати јеванђеоску истину и светоотачко учење о светости људског живота и вечној сврси човечанства.
Живот као божански дар: Истинско испуњење се налази у сједињењу са Тројичним Богом, а не у људској аутономији одвојеној од божанске воље.
Лажна слобода екстремне аутономије: Прихватање еутаназије значи потчињавање узалудности смртности, одбацивање спасоносног дела Христовог.
Хришћанско богословље слободе: Људски живот је свет, божанског је пореклом и има есхатолошкоу сврху. Човеково достојанство је урођено и не може се уклонити.
Опасност од потпомогнутог самоубиства: Ово промовише друштво без саосећања и прети рањивима, што води ка техно-тоталитаризму који поткопава људску вредност.
Милосрдни став Цркве: Црква благосиља и оне који се одлуче за лечење и оне који се попут светог Пајсија Светогрца, одлуче да се суоче са смрћу у миру.
Етичке опасности добровољне еутаназије: Она ризикује притисак на пацијенте, поткопавање односа лекар-пацијент и кршење Божје заповести „Не убиј“.
Подстицање палијативне неге: Црква подржава оснивање центара за палијативну негу и промовише лично саосећање према болеснима, и нихово достојанство, безбедност и наду.
Пастирско старање: Хришћанско учење о еутаназији треба увек изражавати пастирским старањем и љубављу, које има да негује наду и поверење у Божју промисао за оне који се ближе крају живота.
Конференција о биоетици је тако поново потврдила да су истинска слобода и достојанство неодвојиви од божанског лика у човеку и да је мисија Цркве да подржава живот, милосрђе и заједницу са Богом као темељ аутентичног постојања.
Са енглеског превео протођакон Радомир Ракић














