Међу најчувенијим Христовим знамењама о којима говори Јованово еванђеље јесте излечење одузетог у Бањи Витезди (Jн 5:2-9). Ово није једино Христово чудо повезано са бањом, будући да је Христос у Силоамској бањи исцелио слепог. Силоамска бања је пронађена 2005 год. и недуго потом је идентификована као бања која се спомиње у Јовановој приповести. Бања Витезда, са друге стране, пронађена јеу последњим годинама 19.в. и било је потребно пуних 100 година да би археолози идентификовали и протумачили налазе на локацији. Да ли је и Витезда била mikveh (бања ритуалног очишћења), те су оба Христова знамења повезана са јеврејским обредним купалиштем? Ово схватање је изнео Урбан К.вон Вахлде (Urban C. von Wahlde) у чланку Загонетка Витсаидске бање (The Puzzling Pool of Bethesda).

У наративу о излечењу узетог Јовановог еванђеља, Витезда је описана  као бања са пет тремова. Ова загонетна особина сугерише необични петокраки базен, што су научници  обично одбацивали проглашавајући опис за неисторијски књижевни конструкт. Још приликом првог ископавања, откривен је правоугано са два дела одвојена зидом. Стога петоугаони базен је са сваке стране имао тремове.

Према приповести Јована, људи су у овој бањи тражили исцељење. Наводно, први који би ушао у базен пошто се вода заталасала био је исцељен од своје болести. Према речима Еванђеља, одузети није могао да се довољно брзо спусти у води, те га је Христос исцелио учинивши га способним да хода.

Ова приповест у вези са Христовим знамењем сугерише да се бањска вода у историји сматрала лековитом. Римско лековито купалиште саграђено на простору Витезде одражава наставак овог предања. Када су хришћани заузели Јерусалим у времену визатијског и крсташкг периода, они су они су обележили место значајног Христовог знамења заједно са другим местима која су била повеза са његовим животом. Они су, стога подигли капелу и цркву која сада надкриљује Витезду.

Зашто, међутим, два базена?

Археолошки докази показују да је јужни базен имао имао широке степенике са терасама, што сугерише да је заиста могло да се ради о mikveh. Северни базен је био сабиралиште (otzer), које се стално пунило водом која је текла у јужнибазен кроз брану која се налазила између њих. Људи који су ходочастили у Јерусалим користили су Витезду и Силоамску бању да би обавили јавно ритуално купање (mikva’ot) и повремено, да би тражили излечење.

Извор: Biblical Archeology Society

ПОСТАВИ ОДГОВОР

молимо унесите свој коментар!
овдје унесите своје име