Идеје о крају света и циклусима уништења и обнове биле су широко распрострањене у древним цивилизацијама. У контексту њихових религијских и космолошких система, апокалиптичне визије одражавале су дубоку повезаност са природом, божанствима и судбином људске врсте. У многим културама, ова уверења нису само подразумевала физички крај света, већ су представљала радикалне промене у друштвеном, политичком и духовном животу. Овај текст истражује апокалиптичне идеје у неким од најзначајнијих древних цивилизација.

Римско царство: Пророчанства и судбина царства

У старом Риму, концепти апокалипсе нису били изражени као у јудео-хришћанској традицији, али је постојала дубока свест о крају цивилизације и судбини царства. Пророци и веровања о пропасти Рима били су део политичког и друштвеног живота, нарочито у време великих криза. Римска историја била је прожета осећањем предодређености, а велики део римске религије био је усмерен на очување мира с боговима (Pax Deorum). У кризним временима, као што је био пад Западног Римског царства, људи су веровали да је крај царства повезан с небеским и земаљским знацима.

Појава хришћанства у Риму унела је јаснији апокалиптички тон. Многи хришћани у првим вековима Римског царства тумачили су пропаст Рима као знак краја времена и Божјег суда, а њихове апокалиптичне визије биле су значајно обликоване Јовановим Откривењем.

Сумер: Мит о великом потопу

Сумери, једна од најстаријих цивилизација у Месопотамији, развили су апокалиптичне митове који су утицали на касније цивилизације у региону, укључујући Вавилонце и Асирце. Један од најзначајнијих апокалиптичних митова је прича о Великом потопу, која се налази у „Епу о Гилгамешу“. Према сумерској митологији, богови су одлучили да униште човечанство поплавом због његове грешности и буке која је сметала боговима. Овај мит касније је усвојен и у вавилонској и библијској традицији, али у сваком случају представља универзални симбол божанског суда и краја старог света.

Вавилон: Астролошки крајеви света

Вавилонска цивилизација је, попут Сумера, била дубоко религиозна и астролошки оријентисана. Вавилонци су веровали да су небески знаци, посебно кретања звезда и планета, показатељи судбоносних догађаја на Земљи. Ови астролошки системи су укључивали предвиђања о крају династија и могућим катастрофама. Иако није постојала директна визија глобалног апокалиптичног краја, постојали су јасни циклични модели историје, где су ратови, глад и природне катастрофе посматрани као божански израз незадовољства, што је могло водити до краја једне ере или цивилизације.

Инке: Мит о Пачаки

У царству Инка, веровања у апокалиптичне догађаје била су уско повезана са концептом „Пачаки“ — космичке промене које подразумевају крај једне ере и почетак нове. Инке су веровале у циклични ток времена, где су велике катастрофе, као што су земљотреси и суше, биле знаци ових промена. Пачаки је био симбол трансформације света, и веровало се да се такве промене дешавају на сваких 500 година. Овај мит је био начин да се разумеју и прихвате природне катастрофе као део божанског циклуса уништења и обнове.

Маје: Бактуни и крај времена

Маје су развиле сложен календарски систем, укључујући познати „Дуготрајни календар“ који се завршавао крајем једног великог циклуса, бактуна, што је за многе представљало пророчанство о крају света. Према овом систему, свет пролази кроз различите ере, а крај једног бактуна често је био повезан са катаклизмама или великим трансформацијама. Мајански апокалиптични митови нису подразумевали потпуно уништење света, већ преобликовање света после дугог циклуса.

Маје су такође веровале у богове који могу покренути катастрофалне догађаје као одговор на људско понашање. Идеја краја времена везана за календарске циклусе довела је до великог интересовања за 2012. годину у модерном добу, мада су тумачења овог датума често била погрешно представљена.

Астеци: Пет сунца и апокалипса

Астечка космологија се заснивала на миту о „Пет сунца“, где свака ера или свет пролази кроз циклус стварања и уништења. Према Астецима, живели су у петом сунцу, које ће се окончати катастрофалним догађајем — земљотресом — и тиме ће доћи до краја садашњег света. Сваки претходни свет уништен је на различит начин: поплавама, ватром, ветром или зверима.

Астечка религија укључивала је значајну улогу жртвовања, јер су веровали да само крвљу и жртвама могу одржати равнотежу света и спречити његово уништење. Страх од апокалиптичног краја био је дубоко усађен у њихов религијски систем, а ратови и политичка нестабилност често су се тумачили као знаци надолазеће пропасти.

Древни Египат: Космички ред и борба против хаоса

У старом Египту, космологија се заснивала на концепту „Маат“ — божанског реда и правде — који је морао бити одржаван како би свет опстао. Апокалиптичке визије у Египту нису биле у облику пророчанства о крају света, већ у облику страха од хаоса („Исфет“). Египћани су веровали да ако Маат буде нарушен, свет ће пасти у хаос, и то је представљало својеврсни крај њиховог уређеног света.

Фараони су били сматрани гарантима Маат-а, а природне катастрофе или политички преврати могли су се тумачити као знаци да је светска равнотежа угрожена. У том контексту, апокалиптичке идеје биле су повезане са моралним и политичким поретком.

Апокалипса као универзални концепт

У свим овим цивилизацијама, апокалиптичне идеје су рефлектовале дубоке космолошке и друштвене страхове, али и наду у обнову. Без обзира да ли су ове визије подразумевале циклусе стварања и уништења, божански суд, или повратак у хаос…

ПОСТАВИ ОДГОВОР

молимо унесите свој коментар!
овдје унесите своје име