Најсрећнији родитељи у историји света су Богородичини родитељи Јоаким и Ана.

Црква их опева као најрадосније од свих родитеља. „Срећни пару! Надмашио си све остале родитеље тиме што си родио Њу која је била надмоћнија од свега створеног“ (Доксастикон, Вечерње, 9. септембар).

Јоаким и Ана су најсрећнији родитељи јер су добили најлепше и најсветије дете на свету.

Они су родили Њу, Мајку Божију, која је супериорнија од сваке творевине.

Ставимо читаву творевину, све звезде, све људе, све свете на једну страну тега, а Пресвету Богородицу на другу, и она ће их све надмашити.

По Оцима, сав свет је настао ради Богородице, а Богородица ради Христа.

Христос је узрок и циљ стварања.

А то што је Христос постао личност, Богочовек, то је зато што је Дјева Марија већ постојала.

Као што је дрво ту да донесе плод, тако и за Богородицу Дјеву постоји људска и анђеоска природа, која је надмоћнија не само од свих других људи него чак и од анђела и арханђела.

Дакле, може ли било који други родитељ бити тако срећан као они Наше Пресвете Госпе?

Свети Јован Дамаскин хвали ове родитеље и каже: „Срећни пару, Јоакиме и Ана, захвална вам је цела творевина. Јер од вас је принела дар Творцу, дар надмашнији од свих других, чедну мајку, јединствену, достојну Створитеља. Чудесна Анина утроба, у којој је зачето свесвето дете, расла је и родила. Материца која је носила живо небо, шире од бескраја небеса”.

Људски род је дужан Јоакиму и Ани за поклон који су му дали. Дали су нам Марију, Богородицу. А родитељи Пресвете Госпе захвални су и дужни Богу за велику благодат коју им је подарио.

Име Ана значи „милост“. Бог им је дао милост.

Шта је била Ана?

Јалова.

Није могла имати децу.

Али, њене молитве су биле услишене и она је добила дете.

Из Старог завета знамо да су и друге нероткиње добијале децу на чудесан начин. Сара је имала Исака; Ана, жена Елкана, имала је Самуила; а Јелисавета је родила Јована Претечу. Јоакимова жена, Ана, била је једина од њих која је родила девојчицу.

Зашто?

Јер је жена, стара Ева, својом непослушношћу родила грех и смрт.

Пресвета Госпођа наша, нова Ева, је својим послушањем родила безгрешног Спаситеља света и из ње је настао живот.

Јоаким и Ана били су достојни благодати.

Обоје су били харизматични људи.

Христос каже: „По плодовима њиховим познаћете их“ (Мт. 7, 16).

Деца су плод и слика родитеља.

Побожни, верујући родитељи рађају добру децу.

Какву децу данас можемо очекивати од родитеља безбожних, неверних, световних и непристојних? Труло дрвеће, труло воће.

Неморални родитељи, покварена деца.

Постоје, наравно, изузеци.

Али случај Богородице се држао правила.

Свети родитељи, свето дете.

Један од тропара каже: „Водећи супериоран живот и имајући блиставу егзистенцију, били сте супериорнији и од свих земаљских родитеља у рођењу неокаљане Дјеве „(1. ода канона за 9. септембар).

И Свети Јован Дамаскин додаје теолошку белешку: „Живећи свој живот у чистоти и светости, родили сте си драгуљ девствености: девицу пре рођења, девицу у време када је родила, и девицу после рођења; једина која је заувек остала девствена умом, телом и душом”. (Архимандрит Даниил Г. Аеракис, Κληματα της Αμπελου, Атина 2003, стр. 42-4).

[1] У Цариграду би се свештенство и верни народ окупљали (синакис = сабор) на одређене празнике у цркви посвећеној светитељу тог дана ради литургијских славља. Ови скупови су називани синаксама. Ове синаксе су имале службе написане посебно за њих. Синаксис се често дешава на дан након великог празника и у част је светаца који су учествовали у том догађају. У овом случају, сабор Јоакима и Ане прати празник Рођења Богородице. Синаксис се такође може односити на заједнички помен бројних светаца у једној служби, као што је Сабор седамдесеторице апостола. Сваки светац може имати свој посебан празник, али се сви заједно обележавају на свом сабору.

Архимандрит Даниел Аеракис

ИЗВОР: https://pemptousia.com/2022/09/sts-joachim-and-ann-the-most-fortunate-parents/

ПРЕВОД: Давор Сантрач

Објављено: На Рођење Пресвете Богородице 2022.

ПОСТАВИ ОДГОВОР

молимо унесите свој коментар!
овдје унесите своје име