Говор о анђелима сматра се својственим за велике монотеистичке вере (вере које верују у једног Бога).
Грчка реч ангелос изравно преводи хебрејску ријеч малеак што значи посланик. Нагласак је стављен на функцију која се најчешће приписује анђелима: преношење Божје поруке и његове снаге.

У најстаријим предајама Старог завета, које налазимо у Петокњижју, налазимо фигуру анђела Јахвиног или анђела Господњег који људима открива Божју вољу. Премда изгледа као човек, анђео се разликује од човека по величанству и изнимној лепоти. Своју поруку изриче у првом лицу, указујући се као изравно божанско очитовање.

У Новом завету слаба је назочност анђела. Лик Исуса Христа Спаситеља ставља у позадину говор о анђелима. Ипак, небеска бића својом присутношћу означавају почетак и крај Христова земаљског живота.

Еванђелиста Лука почиње своје еванђеље двема успоредним указањима: указања анђела Захарији код наговештаја рођења Јована Крститеља и указања арханђела Гаврила, који Дјеви Марији наговештава рођење Исуса Христа.

Анђели се још спомињу и код преношења вести Исусова рођења пастирима, затим анђео се у сну јавља Јосифу и наређује му да бежи у Египат;након кушње  Исусове у пустињи анђели су му служили. Коначно, по Христовој смрти, анђео обзнањује женама на Исусовом гробу радосну вијест: Васкрсао је!

Црквена традиција и први теолози почињу развијати теолошку мисао о анђелима која се назива ангологија ( наук о анђелима). Такав наук уводи мисао о савршеном небеском свету подељеном у девет анђеоских хорова.

Премудрост Божја, стварајући свет анђелски и уводећи их из небића у биће, разделила их је на девет анђеоских хорова, подељена на три чина. Ови чинови потчињени су једни другима по хијерархији и службама и истовремено сједињени савршеним сагласјем и љубављу једних према другима и свих заједно према Творцу.

1.чин

анђели 1. чина суделују у Божјој транседенцији и иницирају 2. ред;
серафими (име им значи “Огањ божанствене љубави”или“Онај који пламти“, “Онај који запаљује“); изображавају се као шестокрили, између њих и Бога нема других ангела који би их одвајали од Бога; они су непосредно сједињени с Њим и зато је пламен њихове љубави силнији, јер они из највеће близине созрецавају блистање славе Божанства.

херувими (име значи “Велико разумевање” или “изливање премудрости” на хебрејском)  пошто се преко њих и другима шаље премудрост и даје просвећење очију разума за боговиђење и богопознање.Они знају све што је од Бога могуће створеним бићима знати, управо јер их савршенство сопствене природе највише приближава самоме Творцу.

престоли богоносни-не по бићу него по благодати даној им за тако њихово служење, као они који тајанствено и недокучиво носе у себи Бога. Почивајуђи на њима на неисказан начин, Бог обавља свој праведни суд (Пс.9,5)

2. чин

анђели 2. реда примају божанско свјетло, покрећу и уређују свет; задужени су за свет душе.. Другом чину припадају:
господства изливају сили благоразумног гопсподарења и мудрога управљања властима на земљи, да би оне добро управљале над повереним им областима; уче владати осећањима, смирењу, господарењу над својом вољом страстима. Они заповедају непријатељима врховног величанства Божијег. Имају власт над духовим зла и таме који се труде да погубе човека., и ограничавају их да не погубе род људски.
силе су духови кроз које Господ твори своја чудеса. Они чине и превелика чудеса, и изливају благодат на угоднике Божије, достојне те благодати, да би они могли чинити чудеса, исцељивати сваку болест и имати прозорљивост.Укрепљују сваког човека у трпљењу да не малаксава у невољама.
власти имају власт над Сатаном, отпалим анђелом, и унутрашњи су водичи свештеника у њиховим службама. Још учвршђују добре подвижнике, штитећи их да не би били лишени духовног царства.

3. чин

анђели 3. чина објавитељи су, чувари и тумачи Божје воље, задужени су за вањски, материјални свијет. Трећем реду припадају:
начала називају се тако јер началствују, старешинују над нижим анђелима. Управљају васељеном, и чувању свих царстава и кнежевина свих земаља и свих народа, племена, језика, јер сви они имају свога анжела чувара из реда началства..
арханђели откривају пророштва, просвећују и помажу разумевању воље Божије коју добијају од виших чинова и саопштавају је нижим чиновима, а преко њих људима. анђели заштитници су појединих људи, њихови су анђели чувари. Јављају људима тајне и намере Божије, поучавају људе да врлински живе

Можда ће у разумевању овога боље помоћи схематски приказ:

АНЂЕОСКА ХИЈЕРАРХИЈА

3 чина и 9 анђеоских хорова

1. чин

2. чин

3. чин

серафими

господства

начала

херувими

силе

арханђели

престоли

власти

анђели

Још је потребно споменути и имена арханђела и њихове службе:

  • Михаил (име значи Тко је као Бог) стоји с десна Богу, Очева је сјена; војсковођа небеске војске, побједник над Змајем (Сотоном); анђео побједе и Суда.
  • Гаврил (име значи Јунак Божји) посебни гласник Духа Светога, весник Божијих тајни. Изображава се тако што у десној руци држи рајску грану и носи светиљку са запаљеном свећом, а у левој огледало од зеленог камена јасписа.
  • Рафаил (име значи Помоћ и исцелење Божије) утешитељ жалосних и исцелитељ болесних. Изображава се са лекарском сасудом од алабастера у левој руци, а десном води дечака Товију који држи рибу ухваћену у Тигру.
  • Урил (Огањ Божији)Просветитељ неверујућих. Изображава се са исуканим мачем у десници, а у левој руци окренут на доле пламен огњени. Још се назива и Јеремил (Ср.3 Јездр.4, 1-36)
  • Салатил (Молитвеник Божији) анђео молитве, који непрестано моли Бога за све људе и њих саме побуђује на молитву.Изображава се са очима и лицем усмереним на доле и рукама молитвено прекрштеним на грудима.
  • Јегудил (слава Божија)  Укрепитељ људи који се труде ради славе Божје и старатељ о небеској награди која им је припремљена. Изображава се са златним венцем у десној руци, а у левој држи троструко сплетен бич.
  • Варахил (Благослов Божји) Он је анћео који људима доноси благослов и благодат од Господа. Изображава се са одеждом на којој су по недрима расути цветови белих ружа.

 

.srpske-pravoslavne-ikone

ПОСТАВИ ОДГОВОР

молимо унесите свој коментар!
овдје унесите своје име