Говор о анђелима сматра се својственим за велике монотеистичке вере (вере које верују у једног Бога). У најстаријим предајама Старог завета, које налазимо у Петокњижју, налазимо фигуру анђела Јахвиног или анђела Господњег који људима открива Божју вољу. Премда изгледа као човек, анђео се разликује од човека по величанству и изнимној лепоти. Своју поруку изриче у првом лицу, указујући се као изравно божанско очитовање. У Новом завету слаба је назочност анђела. Лик Исуса Христа Спаситеља ставља у позадину говор о анђелима. Ипак, небеска бића својом присутношћу означавају почетак и крај Христова земаљског живота. Еванђелиста Лука почиње своје еванђеље двема успоредним указањима: указања анђела Захарији код наговештаја рођења Јована Крститеља и указања арханђела Гаврила, који Дјеви Марији наговештава рођење Исуса Христа. Анђели се још спомињу и код преношења вести Исусова рођења пастирима, затим анђео се у сну јавља Јосифу и наређује му да бежи у Египат;након кушње Исусове у пустињи анђели су му служили. Коначно, по Христовој смрти, анђео обзнањује женама на Исусовом гробу радосну вијест: Васкрсао је! Црквена традиција и први теолози почињу развијати теолошку мисао о анђелима која се назива ангологија ( наук о анђелима). Такав наук уводи мисао о савршеном небеском свету подељеном у девет анђеоских хорова. Премудрост Божја, стварајући свет анђелски и уводећи их из небића у биће, разделила их је на девет анђеоских хорова, подељена на три чина. Ови чинови потчињени су једни другима по хијерархији и службама и истовремено сједињени савршеним сагласјем и љубављу једних према другима и свих заједно према Творцу.
1.чин анђели 1. чина суделују у Божјој транседенцији и иницирају 2. ред; херувими (име значи “Велико разумевање” или “изливање премудрости” на хебрејском) пошто се преко њих и другима шаље премудрост и даје просвећење очију разума за боговиђење и богопознање.Они знају све што је од Бога могуће створеним бићима знати, управо јер их савршенство сопствене природе највише приближава самоме Творцу. престоли богоносни-не по бићу него по благодати даној им за тако њихово служење, као они који тајанствено и недокучиво носе у себи Бога. Почивајуђи на њима на неисказан начин, Бог обавља свој праведни суд (Пс.9,5) 2. чин анђели 2. реда примају божанско свјетло, покрећу и уређују свет; задужени су за свет душе.. Другом чину припадају: 3. чин анђели 3. чина објавитељи су, чувари и тумачи Божје воље, задужени су за вањски, материјални свијет. Трећем реду припадају: Можда ће у разумевању овога боље помоћи схематски приказ: |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Још је потребно споменути и имена арханђела и њихове службе:
.srpske-pravoslavne-ikone |