„Ако душа застење и завапи Богу, Он ће јој
послати духовнога Мојсеја, који ће је избавити
из египатског ропства. Али прво је да вапи
и уздише и тек тада јој почиње избављење…“
(Макарије Египатски)
УМЕСТО ПРЕДГОВОРА
Налазимо се у Јерусалиму. На једној узвишици, коју због њенога облика Јевреји беху назвали „Лобања“.
Било је оприлике дванаест сати, подне, када су тројица осуђеника, распети, разговарали међу собом. Двојица су злочинци, осуђени на смрт према јавном кривичном праву. Трећи, распет међу њима, ни по чему није посебан. Много се тога противречног чуло о њему. Тако, док Он добро познаје идентитет злочинаца, они њега не знају добро. Али су сачували у уму своме понешто од онога што су чули од руље или од крвника.
Разговор је покренуо један од двојице злочинаца о тој горућој теми, теми спасења од језивог тренутка смрти. Чуо је негде нешто врло занимљиво, док је руља урлала и зијала на његовог необичног саосуђеника. Чуо је да кажу: „Друге је спасао, па ако је Христос, изабраник Божји, нека спаси сада самога себе.“ Разумео је злочинац добро да је то било речено са подсмехом. Али када бројиш последње минуте свога живота, чак и подсмех, изражен као лажна нада, за тебе је од непосредног интереса!…
Шта би, заиста, изгубио, ако би поновио и он трпељивом и ћутљивом свом саосуђенику ту реченицу као позив на спасење? Разуме се, хула је да тако разговараш са човеком који сигурно умире. Али, рекосмо, нико ништа не губи…!
Окренувши тако, колико је могао, главу према њему, предложи му:
– Пријатељу, ако си заиста Христос, Месија, спаси себе самог својом божанском силом, а спаси и нас!
Али, када чу те подсмешљиве речи, други злочинац неочекивано реагова! Као да није хтео своје спасење! Изгледа да је погрешно разумео, јер се расрдио на свога саосуђеника на смрт.
– Зар се не бојиш, несрећниче, Бога? Није ли те стид? У истом си положају сада као онај коме се подсмеваш. А он је бар недужан. Није као ми…!
И када то рече и ућутка свога друга, окрете се распетом који је ћутао и каза му благородно, али и са чудном увереношћу.
– Господе, када се вратиш прослављен и силан, сети се и мене у држави Царства својега…!
Тада се „Господ“ (заиста, какво необично обраћање једном распетом!) окрену са своје стране „благородноме“ злочинцу и рече му људским ушима непознатим, тихим гласом.
– Уверавам те, добри мој пријатељу, да ћемо се још данас заједно наћи у благослову тога Царства!
Разговор тројице распетих има многе стране, о којим се може назидатељно разговарати. Али онај, који хоће да што је могуће плодније поразмисли, треба да обрати пажњу на чињеницу да се први злочинац, како год било, обратио божанској природи Исусовој! Површно, свакако, али са снагом и страшћу предсмртне агоније, покушао је да се удаљи од критичности свога стања, понављајући подсмешљиве речи. „Ако си Месија, спаси ме!“
Иако је врло смело да неко откривено улази у духовну смутњу коју често крије „савремена“ хришћанска душа, ипак не може да не пореди призму коју је користио први злочинац да би видео Христа са оном коју користи помућена хришћанска душа.
Рецимо то директније. Да можда, заиста, многи од нас хришћана не гледамо божанску природу Христову са истим очајањем али и оспоравањем, како ју је видео овај „користољубиви“ злочинац?
Први је злочинац хтео „аутоматско“ спасење! Хтео је чудо истога тренутка! То је свакако оправдавала критичност његовог положаја. Границе његовог живота биле су безначајно мале. Ако би га нешто спасило, спасило би га на некакав „аутоматски“ начин. Зато је божанска сила евентуалног Месије за њега представљала наду на „аутоматско“ спасење.
Насупрот томе, други злочинац није затражио аутоматско спасење. Спустио је пред ноге Господње, са благоверјем и незамисливом вером, молбу „са ороченим улогом“! Када дођеш у царство своје…! Он прима људску реалност Месије док се обраћа Његовој наклоности у доброчинству које припада будућности. Он Га гледа распетог и прихвата Га распетог. Али истовремено прихвата, једнако апсолутно, Његову месијанску силу.
У многим случајевима, чини се да је молба за „аутоматско“ спасење печал и силна жеља сваке хришћанске душе, која је изгубила своју људску оријентацију. Она не види пред собом Богочовека Исуса, него Бога–Месију. Она сматра да од људске природе Христове не може нико да очекује ништа. Све зависи од божанске природе, која може да пружи аутоматско спасење. Тако је он склизнуо у извесни сотириолошки „монофиситизам“, који га кобно води дотле да проси за спасење, а не да се бори за духовну интеграцију, која би га по правилу одвела у Царство Божје. Ако се ко и бори, не добија венац ако се не бори по правилу (2 Тим. 2, 5).
Тако разговор тројице распетих, да се на њега вратимо, показује да хришћанин, који хоће да се бори по правилу, треба да прими свога Спаситеља као Богочовека. Он, разуме се, има право да моли за некакво аутоматско спасење, како га он разумева. Али може истовремено да схвати да је Христос Спаситељ јер је савршени Бог и савршени човек. То значи да на делу спасења сваке људске душе садејствују обе природе Христове у свом нераздељивом, несмешаном и неизмењивом јединству. Благослов и силу спасења нуди божанска, али и људска природа. Зато када неко гледа само на божанску природу Христову, под притиском некаквог аутоматског спасења, исто је као да негира сотириолошку функционалност и ефикасност Његове људске природе. Јер, осим „представничког“ карактера, људска природа Христова нуди се и као „образац“1, који треба да доживимо, да бисмо се духовно интегрисали. Дакле, да стигнемо сви у јединство вере и познања Сина Божјега, у човека савршена, у меру узраста пуноће Христове (Ефес. 4, 13). Људска природа Христова може да постане наш водич у напору да постанемо саобразни лику Сина Његовога (Рим. 8, 29), односно Божјега. Икону Његовога божанства можемо да „понесемо“ (1 Кор. 15, 49) једино када живимо Његову људску природу…!
Мисли, које доле следе, имају за циљ да оцртају тај „образац“. Христос је наш живот, не само као Бог него и као човек. То значи да треба да проживимо као што је проживео Он каочовек, да прихватимо благослове Његове божанске природе. Људски трагови Његови нису само теоријске назнаке пута. Они су истовремено, треба да су, искуства једног богочовечанског, дакле обожујућег пута. Као људи, треба да живимо као Он, да бисмо имали право да се обратимо благослову Његове божанске природе. „Као што је он ходио“, треба и ми да ходимо (1 Јн. 2, 6).
Издвајање Његове божанске природе, која за циљ има „мољакање“ некаквог аутоматског спасења, корен је свих невоља Цркве Христове. Мученици, свети подвижници, свети уздржљивци и остали борци за веру и светост, распеше плот Христову са страстима и жељама (Гал. 5, 24). Они су се борили по правилу, и зато се по правилу и овенчаше.
Свакако, распети злочинац, који је похулио на Христа тражећи аутоматску помоћ и спесење, показује како и „распети“ може да се превари. Фарисејски подвиг, пун бола и мука „религијског“ (и „статистичког“) живота подсмехује се људској природи Господњој, те и Његовом крсном страдању.
Управо из овог последњег разлога проблем, чије контуре мисли које следе желе да дају, има директне везе са аутентичношћу духовног живота. Распети се да би се спасао није мала ствар. Али потешкоћа се не налази у „клиновима“, боловима и мукама подвига! Многи од нас распињу плот, али не успевају да избегну фарисејски образац мишљења. Зато нас Христос припрема за једно изненађење, веће од сваког другог (Мт. 7, 23)!
Обојица злочинаца били су распети, другови Христови по „клиновима“, по „крви“ и по „смрти“! Али једино се други злочинац, у разговору који су повели, дотакао темеља проблема. …А ми смо праведно осуђени; јер достојно ономе што смо учинили примамо (Лк. 23, 41). Тај је злочинац знао да гледа себе самога. И ћутљивога Распетог видео је кроз призму свога самопознања. Први злочинац покушао је да побегне од крста, да побегне од себе самога. Други није журио да побегне од крста, јер је знао себе самога. Његово егзистенцијално расуђивање могло је изгледати отприлике овако:
– Ја се, несрећник, са много више права налазим на крсту, када један недужан страда на исти начин. Тако проблем није да напустим крст, него да имам користи од крсног страдања недужног Месије!
То расуђивање је призма аутентичне духовности. Кад је пострадао Христос, треба да пострадам и ја. Али треба истовремено да знам да видим своје страдање, да гледам у очи себе самога!
Распет крај распетога Исуса, знаћу да подносим крсну смрт. Гледајући распетога Исуса, треба да гледам себе самога. И како будем гледао себе самога, имаћу пред собом распетога Исуса. А у кризном тренутку, када Он завапи Ономе Који може да спасава од смрти, са „вапајем великим и сузама“ (Јевр. 5, 7), завапићу и ја:
– Сети ме се, Господе, када дођеш у Царство Своје!
Његово обећање:
– Амин ти кажем, данас ћеш са Мном бити у рају!
већ ће бити неопозиво…!
- ВАПАЈ ИСУСОВ!
Беше пролећно после подне.
Источно сунце давало је посебну љупкост детаљима пролећне слике. Пољско цвеће, бреберине, булке, беле раде и љиљани представљали су најаутентичнији осмех природе која се поново рађа у загрљају творевине…
Јерусалим је одувек био бучан град. Велико шаренило народа и језика подизало је прашину, која ипак није могла да замагли пролећну слику. Ван зидина, у зеленом пространству творевине, сијање оријенталног сунца увек је представљало обећање новог живота, осмех новог рађања…!
Али управо у једном таквом тренутку догоди се велико зло! Слика се у трену измени! Сасвим изненада, без упозорења, без црних облака као весника, без олује као изасланице, тама се зби на целој земљи, јер сунца неста! Није нестало просто осмеха природе. Природа замре. Цвеће скупи своје латице и у страху се погну ка земљи. Стада животиња која су безбрижно пасла следише се, у ужасу од неочекиваног замирања. Планине и долине се потресоше. Завеса храмовна расцепи се по средини! Сви који „видеше“ ту густу таму, уђоше у сенку смрти Исусове…!
На тој слици умртвљења завлада сместа тишина! Заиста мртва тишина. Јер, усред те изненадне таме, ко би могао да проговори? И када би и могао, шта би рекао?
Али ипак… проговорио је један или, радије, „Један“!
У помраченој и мртвачки утихлој творевини, у смртној агонији која је паралисала и живо и мртво, на бесконачним хоризонтима „сенке смрти“, чуо се Логос: Реч као гром и муња! Реч као вапај агоније и ужаса! Најљудскији вапај који се до данас чуо! Вапај Бога Који страда као човек!
И у час девети повика Исус гласом великим, говорећи: Елои, Елои, лима савахтани? што значи: Боже мој, Боже мој, зашто си ме оставио? (Мк. 15, 34)
Изгледа да је такав људски вапај могао да изађе само из дубине срца Исусовог. Сведочанство римског капетана достојно је пажње. И видевши кентурион који стајаше према њему да тако завапивши издахну, рече: заиста човек овај Син беше Божји (Мк. 15, 39). Ако бисмо могли тако да кажемо, квалитет вапаја уверио је сатника да је тај који је тога тренутка умирао на крсту заиста био Син Божји! Један сасвим људски вапај једино би из утробе Сина Божјег могао да изађе.
Који је био критеријум који је уверио сатника у то, не можемо знати. Можда је некакво, за наш убоги ум, непојмљиво „Божје осијање“ посетило дух једног моралног посматрача страдања Исусовог, да би га учинило сведоком божанског порекла Његовог људског вапаја. Речи „видевши… тако завапивши“ није просто обавештење које се добија из историјске повести о страдању Исусовом. То је откривење са непојмљивим егзистенцијалним смислом. Квалитет вапаја овде постаје сведочанство о божанству!
Али, као што знамо, предсмртни вапај Исусов није био само вапај који је изашао из Његовог људског срца. Исус је завапио и раније. Сведок је врт гетсимански!
Колико је пута, заиста, Исус у молитви Своме Оцу завапио силним гласом и у сузама? Никада то нећемо сазнати! Али знамо, сагласно пропуштеном обавештењу које нам је предала посланица Јеврејима, да је Исус у дане плоти Своје молитве и прозбе приносио Ономе Који је могао да Га спасе од смрти са силним вапајем и сузама (5, 7)!
Исус је, дакле, завапио силним гласом и са сузама! То је чињеница, која изражајно кондензује врхунац људске агоније Исусове пред смрћу! Јер Његов вапај би је упућен „Ономе Који је могао да Га спасе од смрти!“ Свакако, према Атанасију Великом, који коментарише то обавештење из посланице Јеврејима, њен је писац имао у виду молитву Исусову у ноћи када је ухваћен у гетсиманском врту. „Тамо нас је Павле, или радије Христос Који у њему говори, поучио и ономе што су прећутали и пропустили Еванђелисти, говорећи како је молитва Оцу, да Га мимоиђе она чаша, била са силним вапајем и сузама“ (по П. Трембеласу).
Опис Исуса Који се моли у врту гетсиманском има непојамну драматичну величину. Говорећи сасвим људски, рекли бисмо да је реакција Исусова на предстојећи догађај Његове крсне смрти сасвим… људска. Сви који су га следили у другим Његовим делима, који су се понашали према Њему као према Оном Који има власт (Мт 7, 29), поколебали би се свакако у својој вери у Његово божанство. У Гетсиманији то више није Исус, који подиже мртве и исцељује неисцељиве болести. Није Исус, који понижава енергично и силно и најстрашније демоне. То је Исус агоније! Агоније која проистиче из неке претње. Јер чим тражи од Онога Који је могао да Га спаси од смрти да не попије чашу смрти, Исус осећа претњу (као човек који је остављен сам само својим људским силама) смрти!
На овом месту могао би неко да се врати претходној прозби Исусовој Оцу, када је молио (са силним вапајем и сузама) да не сретне час смрти. Сада се душа Моја потресе и шта да речем? Оче, спаси ме од часа овога (Јн. 12, 27). Али пошто зна да је управо ради тога пресудног часа и постао човек, Он додаје: али зато дођох за час овај!
Свакако, у врту гетсиманском, у то мало времена које је преостало до тренутка када ће кораци Јудини довести до издајничког загрљаја, Исус се враћа на то. То је сигурно пресудни час Његовога живота. Он је већ близу смрти! Време пролази брзином која се не мери и примећује. И Исус страда потресно, сасвим људски! Оно што има да каже Своме Оцу, у том критичном часу, јесте: Кад би хтео да пронесеш ову чашу мимо Мене.
Наравно, не треба да заборавимо да се сваки наш поглед уперен у страдајућег Исуса бори да открије тајну! Такође ваља подсетити на нашу слабост логичког (или макар интуитивног) испитивања онога што је Исус проживео као крсно страдање. Не можемо, ипак, ни да превидимо или да умањимо значај реакција Исуса као човека на предстојећу смрт. Човек Исус износи Своју вољу. Не жели да умре! Не жели смрт! Због тога и након одговора који одмах даје: „Али не моја воља него Твоја да буде“ (Лк. 22, 42), има потребу да Му се помогне, да буде подржан! Стога управо: „А јави Му се анђео с неба крепећи га“ (ст. 43).
Заиста, каква страшна и паралишућа борба! Како време одмиче све више господари људско срце у Исуса. „И доживљавајући агонију све дуже се мољаше“. У том критичном часу страдање Исусово се развија у драматичан дијалог агоније и молитве. Што је дубља агонија то је дужа молитва. Што је већи страх пред смрћу, то је јачи вапај молитве. И коначно, „слика“ страдања на врхунцу њене драматичне величанствености: „А зној његов беше као грашке крви које капљаху на земљу“ (Лк. 22, 44).
Каква ли је језа обузела Мајку Земљу која је упијала у своју утробу тај зној мука „као грашке крви“! Њене прве успомене вратиле би је далеко уназад у освит људског живота. Онда када су божанске руке узеле блато из њене утробе да би створиле човека земљаног. Тада је глина која је у светом обреду пружала радост свом творцу била девичанска! Мирис радости и благослова недрила је земља која је у рукама Божјим делала стваралачки да би се из њене дубине узвисила божанска икона, „жива душа“, човек! Али, пошто је грех из човековог срца неизбежно прешао у природу, прах Мајке Земље је постао горак! Упрљан је заразом греха и ушао је у трагичан простор јецаја и бола (Рим. 8, 22). И без своје воље се нашао у стању очекивања! Чека и ту „слободу славе деце Божје“ (Рим. 8, 21) како би се ослободио горчине коју је напајала његова судбинска потчињеност греху. Али шта бисте хтели, такву горчину није очекивао онај прах да окуси! Док Мајка Земља упија зној мука Исусових „као грашке крви“, срце крвари њено! Пати незамисливо! Агонија Исусова постаје њена сопствена. Јер зна да ће врло брзо примити у себе мртвог Исуса! У том одсутном часу и за свет, Мајка Земља се помете. Не зна да ли да гледа на јад који напаја зној мука Исусових, или на скори загрљај мртвог тела Исусовог. Још увек не зна добро да ли су грашке зноја обећање благослова и слободе!
Али уз муке Исус се једнако са мајком моли и од зноја те агоније осећа да се земља натопила. Кораци смрти који му се приближавају Његов зној заиста боје крвљу. И док одмиче ноћ нико не зна да је Исус на коленима, на земљи која тугује заједно са Њим и враћа Његов зној као вреле сузе, или која крвари од терета који држи: Сина Божјег који страда као човек! Такво бреме, заиста, земља више никад неће понети!
Сигурно је да страшне Исусове муке можемо посматрати из много различитих углова. Дакле, не ради се о догађају који је важан само са једне стране. Може се кренути од многих полазишта да бисмо покушали да разумемо веома битан и снажан Исусов доживљај агоније.
Верни увек библијском предању, полазимо од основног или централног места које ваљано сажима размере, али и природу агоније Исусове у језгру Његовог страдања: „Ако би ме мимоишла ова чаша, али не како ја желим, већ Ти“.
У овим, са људског становишта, драматичним речима лежи кључ којим се отвара неколико забрављених суштина читавог доживљајног сазвежђа Исусове агоније.
Тачно је да се не може лако прихватити тврдња да Исус долази до стања агоније због страха од смрти. Што више неко верује у Исуса и признаје Га за Сина Божјег, то више сматра неприхватљивом такву тврдњу. Онај што поново удахну живот Лазару или сину удовице Наине, зар се тај уплашио2 пред Сопственом Својом смрћу?
Уопште, драма човека који се родио да остари и да умре јесте што има веома популарну и наивну слику о смрти, у својој глави и у својој… крви. За већину људи смрт је страшило живота! Смрт посматрамо или као развучени процес распадања (опадања) и расула (декомпозиције) или као један тренутан догађај поништавања; поједностављујемо је до те мере да је претварамо у опасну замку. У њу упада највећи број људи, чак и они који се труде да је не забораве, да би превазишли свој страх. Дакле за већину она је крај биолошког живота. „Наука“ ближе одређује смрт као престанак рада мозга или срца. У складу са тим „страх“ Исуса од смрти био је страх од начина на који би се окончао Његов земаљски живот!
Ипак, ако увек чврсто стојимо при егзистенцијалном језгру агоније Исуса које је сажето у Његовој молби–вапају: „ако би ме мимоишла ова чаша…“, можемо разумети коју другу „смрт“ можда Исус гледа пред Собом!
Битка коју војује човек Исус усред врта Гетсиманског јесте драматично противречна борба коју није водио адамски човек у Едемовом врту. Овде се помилован љубављу Божјом човек без борбе предао … својој жељи! У одсутном часу, између две жеље, сопствене и Божје, изабрао је прву. Испунио је вољу своју. Тада је рођена смрт. „Непослушношћу једног човека“, „у свет се увукао грех и путем греха смрт“ (Рим. 5, 12, 19); Адамски човек је умро у тренутку када је себи удовољио и Божју вољу презрео. Ако је и на даље имао способност да хода, дише, да се храни и ради, све то не беху сведочанства „живота“ већ „постојања“. И након преступа човек је наставио да постоји. Али више не беше жив…!
Тако је смрт загосподарила од тренутка када човек није могао да се потчини вољи Божјој, већ се повиновао својој. Ова духовна смрт постави своју замку и у врту Гетсиманском. Тамо негде, можда испод каквог маслиновог дрвета или неког грма, стрпљиво очекиваше прилику да устане против дела Исусовог и вероватно да допринесе да се провали вапај: „Ако би ме мимоишла ова чаша!“ Човек Исус, обремењен3, свим могућим противречностима људске природе, има своју сопствену ‡ људску ‡ вољу“! Жели, ако је могуће, да избегне чашу крсног мучеништва! Али, то избегавање би истовремено представљало непослушност4. Потчињеност и послушност сили духовне смрти!
Ако прихватимо за ваљану примедбу Атанасија Великог о значењу стиха у посланици Јеврејима, који говори о снажном вапају Исуса (5, 7), разумећемо да се Исус у врту Гетсиманском нашао у најљудскијем часу Свог земаљског живота! Пред човечјом Својом жељом!
У том тешком часу осећа потребу да се помоли „уз силни Вапај и сузе“ Оцу „Који може да Га избави од смрти“!
На питање шта је то било што би могло да се узме као најтачнији узрок агоније, од кога највећим делом потиче страдање човека Исуса, можда би се могао дати одговор: Његова усамљеност!
Споља гледано, усамљеност Исусова се нарочито истиче у библијском приповедању. Када Он страхује и тугује, када доживљава агонију због предстојећих догађаја крсног страдања, Његови ученици спавају! Ниједан човек не саучествује у Његовој унутрашњој борби! Он је, дакле, сам!
Али, посматрано и из угла унутрашњег доживљаја Његове агоније, Исусова усамљеност је разумљива, јер као човек он стоји пред Својом жељом! Јер, стајати пред личном или индивидуалном жељом ствара дистанцу према узнесености. То је искуство најдубље самоће и истовремено опасне претње. Као што знамо из нашег људског искуства, ако човек зависи од своје воље, зависи једино… о себи. И ако зависи само од себе, тешко њему!
Када се адамски човек нашао на истом месту као Исус, који сада пати, препустио је себе да буде прогутан од самог себе. Био је очаран сопственом жељом! Савладало га је свеопште лично самозадовољство и себе је предао себи. Али сопствено испијање свог сопства беше неповратно поринуће у хаос бездана свог сопства. Ако је читав овај процес коначно назван смрт, само је значењски поједноставио несрећу, до које је адамског човека довело његово робовање својој жељи.
Дакле самоћа коју окуша онај који стоји пред својом жељом може да се сматра извором агоније и у случају Човека Христа. Можда је управо ово најдубље искуство учинило да Исус снажно, са сузама завапи „ономе који може да спаси из смрти“. Само Отац беше онај који би могао да спаси човека Исуса од смртног часа; од „претње“ сопствене Његове жеље. И као што већ рекосмо, Отац посла анђела небеског да стане уз човека Исуса. „И јави Му се анђео с неба и крепећи Га“. (Лк. 22, 43). Тиме Исус више није сам! Под заштитом Очевом је!
Сада ће ка крсној смрти Исус корачати као „невино јагње“, као „тихо јагње ка ономе који га коље“! Јер, у суштини, Његово страдање се догодило највећим делом у врту Гетсиманском. Крст, крв, клинови шамари, ударци, исмејавања, копље, оцат и сви други помоћни елементи Његовом страдању јесу у ствари оно што треба да се догоди да би се и практично испунило Његово крсно мучеништво. Срж страдања Његовог је доживљена у динамичном суочавању Његове личне људске жеље. Тачније у критичном часу када се „у–крстила“ Људска Његова воља са вољом Оца Његовог. У том тренутку доживео је суштину Свог крсног мучеништва и „научио из онога што је пострадао послушност„, „јер је син“ (Јевр. 5, 8). Тиме је након Свог тријумфа заиста постао „послушан до смрти, смрти крста (Филип. 2, 8–9)!
Али, рећи ћете да над крстом лебди вапај! Вапај напуштености и бола! „Елои, Елои лима савахтани?“, што значи, „Боже мој, Боже мој, зашто си ме оставио?“ (Мк. 15, 34). Библијска повест јасно говори о дубоком осећању напуштености које Исус проживљава на крсту!
Наравно реч о овоме најпре имају тумачи Писма. Они могу да нам кажу који тачно смисао може да има овај вапај Исуса Који на крсту умире. Међутим, управо овде би било занимљиво подсетити на мишљење Ериха Фрома који каже: „Скоро је невероватно да је Исус умро изговарајући речи толико безнадежне… Изгледа да нам наш Јеванђелист казује који псалам говораше Христос у часу кад је умирао као човек. Јеванђелист нас подсећа на први стих по коме Псалам беше познат“5.
Заиста! Тачно је да се двадесет први псалам који почиње вапајем Исусовим у часу смрти, иако углавном живо описује страдање човека посвећеног Богу, завршава безнадежношћу.
„Страдалник раб“ Божји топи се у пећи свог искушења „као восак“!
„Као вода разлих се,
и расуше се све кости моје;
поста срце моје као восак
топљен у утроби мојој“
(стих 15)
Своје „у Богу“ страдање савлађује све до смрти. Долази до тога да више није у стању да завапи!
„Сасуши се као опека снага моја,
и језик мој прилепи се за грло моје,
и у прах смртни низвео си ме.
(стих 16).
Поред свега, „страдалник раб“ је апсолутно сигуран у своју победу која ће да се обистини свемоћу Божјом. Кроз уништавајуће и смртоносно страдање изаћи ће раб Божји као победник али и као гласник благослова и љубави Божје.
„Казиваћу Име Твоје браћи мојој,
усред цркве хвалићу Те.“(ст. 23)
После дубоког осећања напуштености и самоће доживеће свемоћно и васколико присуство Бога на читавој земљи.
„Јер је Господње Царство,
и Он ће владати ШсвимЋ народима.(ст. 29)
Унутар овог света благослова, љубави и моћи Божје, „страдајући слуга“ живи чак и у тренутку врхунца свог искушења. Док се топи као восак и суши се као опека, док долази тренутак када осећа да не живи, ипак у највећој дубини свога срца крије снагу да ускликне:
„а душа ће моја Њему живети“(ст. 30).
И пошто је превазишао час егзистенцијалне узнесености (понетости) и борбе са самим собом, употпуниће се Његов оптимизам зарад блиске будућности васељенског спасења и благослова. Пре него ће предати дух свој Богу прогласиће, неразумљивим за „неопитан ум“, вапајем нову заједницу Царства Божјег, у коме ће живети они који као и Он Сам, познају сами себе и послуже му „страдалништвом“ за „слободу славе деце Божје“ (Рим. 8, 21).
„И семе моје служиће Њему;
и јавиће се Господу нараштај долазећи.
И објавиће правду Његову,
народу који ће се родити,
оно што учини Господ“ (ст. 31–32).
Тако се завршава изузетан псалам страдања који почиње речима вапаја у часу смрти Исусове. У суштини, дакле, то је псалам оптимизма. Поверења у свемоћ и љубав Бога. Али, пре свега, то је псалам који нам казује, путем динамичних слика, о току страдања које рађа нови живот! Нови свет!
Овај догађај открива веома важан али и моћан егзистенцијални садржај снажног вапаја Исусовог усмереног ка Оцу, „са сузама“! То је крик напуштености и усамљености! Вапај „страха“ и агоније! Истина! Истовремено, пак, то је вапај живота! Јер само онај ко је жив може да завапи! Мртав не! Заробљеник тишине и распадања више не може ништа да изусти. Али жив човек може да завапи! И можда је баш то могућност живота! Шта више, вероватно је то сам живот!
Тако је Христос пример и за могућност вапаја! Снажни вапај Његов „са сузама“ је један веома осетљив догађај који ослобађајуће (избавитељски, спаситељно) осветљава дух оних који желе да Га „правилно“ следе.
Открива им, кроз ову крајње људску слабост, њихову највећу способност: да завапе! Јер само ако завапе спасиће се. Баш као Он!
Христос нам је тако од тренутка када је зајецао, оставио важан „траг“ Свог примера који треба да следимо. Ако је Он зајецао, и ми то треба да учинимо!6
Само што нас пут који се простире пред нама и пред једним таквим трагом живота у Христу, уводи у простор нарочитог егзистенцијалног проблема. Пред нама се поставља питање како неко може да дође до правог тренутка вапаја! Стога што је истина да сваки човек, хтео то или не, много пута јаукне на свом путу на кругу животном7. Вапи! Али не вапи „правилно“ уколико не хода стопама Онога Који је пружио пример спасоносног вапаја! Њега безрезервно усваја само онај који као чувар над крстом има у себи као стражара ‡ чуло за каквоћу вапаја. Тај може да потврди да је једино Христос поучио Својим животом о вапају живота! Јер што више неко живи живот Христов, толико више ослобађајуће (у смислу спасења, прим. прир) може да завапи!
Овако корачајући стићи ће до тренутка благослова када ће његов вапај постати вапај Христа и вапај Христов његов сопствени…! Тако ће, обожујући се и прескачући хаос постојања, доспети до сигурног загрљаја Царства Божјег!
Ту ће се вапај коначно претворити у незауставну химну захвалности Богу и Оцу! У анђеоску и радосну песму милости и славословља!8
- ЕГОЦЕНТРИЧНИ „КРАТАК СПОЈ“ ЉУДСКОГ ВАПАЈА…!
Унутар егзистенцијалног круга људског живота најрадоснији догађај је несумњиво рођење једног… живота!
Када се рађа дете, настаје заиста велика радост! Тако нови човек у тренутку када излази из мајчине утробе постаје прихваћен и окружен радошћу, узбуђењем, жељама и … цвећем! Овај моменат је у сваком погледу веома значајан. Ништа не може да стане на пут таласу радости и узбуђења!
Ипак! „Кратак спој“ је неизбежан! У овом ведром расположењу само један негодује!
Нови човек! Новопридошли у круг постојања. Он не показује радост! Шта више… плаче! Вапи!9 Његово неслагање са празником весеља, жеља и узбуђености који га дочекује јесте неумесно мноштво бебиних вапаја. У првим минутима „ванматеричног“ живота оно треба да буде одговор на речи радости и среће.
Језик, дакле, којим човек говори, у освит свог постојања јесте језик вапаја! Једино што је у том часу у стању да учини је да на свој начин завапи. Наравно, тешко за њега ако се тако не деси! Научно–медицинска становишта ће потврдити, као што знамо, непријатну сумњу. Јер у складу са тим дете, док прелази степеник егзистенције, треба да заплаче. Само тако одаје први утисак психосоматског здравља. Због тога је вапај, чак и за „степен ниже јачине“ „знак здравља“, који показује нови човек док званично улази у круг постојања.
Али управо то значи да је језик вапаја прва индивидуална функција постојања. То је управо оно што искуствено одваја новорођенче од његове мајке. Она се радује! Оно плаче, вапи ! Ето почетка живота појединца! Вапај…!
Од сада ће нови човек следити корак по корак круг свог постојања. Дисаће, храниће се и трудиће се да се прилагоди свету који ће сваки пут стајати испред њега, као појединца. Биће надаље једна индивидуална егзистенција! Али почетак његове индивидуалности, вапај, увек ће представљати ехо, који ће наџивети у дубини његовог постојања животну стрепњу. Сваки пут када буде спознао да је у опасности, вапиће!
Тиме вапај има истински смисао за човека. Оно је пут спасења, свакако онда када ће онај који га чује дотрчати и пружити праву помоћ ономе који вапи пред смртном опасношћу. Рецимо да утопљеник, у одређеним случајевима, ако је у стању да повиче, највероватније може бити спашен, под условом да људски слух прими његов очајнички вапај.
Али највећи егзистенцијални проблем није превасходно да ли и када човек може да завапи. Јер, као што рекосмо, човек по својој природи има снагу да јауче и, у сваком случају, „наоружан“ је снагом вапаја за најкритичнији час свог живота, за тренутак опасности! Најсуштаственији проблем је колико познаје час када треба да се вапајем огласи. Дакле, у заиста критичном тренутку.
Овај проблем постаје јаснији ако се запитамо: да ли човек има могућност да завапи у часу стварне опасности? И још: да ли увек има могућност да види ту опасност? Ова питања имају невероватну егзистенцијалну дубину, јер управо воде до разлучивања опасности која заиста прети човеку. Јер и поред мудрости коју је човек сабрао у свом мозгу, и поред изванредних постигнућа, и немерљивог терета „егзистенцијалног“ искуства који подиже на своја плећа, много пута није у ситуацији да разуме због чега је у ствари у опасности. Обично вапи због… десет пара и плаче што је изгубио два сантиметра земље! Дубоко уздише јер није стекао некакву „титулу“ и тешко му је, јер… се радује његов сусед! Јауче тамо где не треба (јер није у опасности) и ћути кад треба да јаукне, дакле кад је заиста у опасности…!
Ова човекова промашеност има, дакле, неизмерну трагичну дубину! Чини да човек бива сваког тренутка у опасности од… опасности да не види… опасност! Какав трагични и опасни, заиста, „кратки спој“!
Шта ли човека заслепљује да се на опасним стазама живота руководи тако трагичном самообманом?
Овим се проблем самопознања поставља јасније пред оног који жели да испита каквоћу духовног вида. Проблем и овде наставља да постоји као питање правог самопознања. Шта то отежава човеку у његовом настојању да види самог себе? Који чинилац претвара самопознање у самообману? Духовни вид у илузију и слепило?
Ако човек не успе да правилно сагледа самог себе, тад, врло једноставно, кривицу сноси… он сам! Или, боље речено његова „индивидуа“!
Јасно је да је реч јединка (појединац, индивидуа) изумело људско мишљење, и то веома прецизно. Јер, на првом месту, ова реч је јединствена и изражава да је сваки човек од тренутка када долази на свет крајње посебна и јединствена егзистенција „јединица недељива“! Индивидуа (појединац) је термин који не прихвата друго одређење, тј. дељење! Не комада се даље!
Наравно, данас смо удостојени да прославимо „цепање“ атома у области нуклеарне физике. Људски ум је постигао до тада недостижно: да неопозиво докаже научну вредност хипотезе, коју је раније конципирао, у вези са цепањем атома материје. Поцепо је атом и ослободио, поред осталог, енергију корисну за свој технолошки развој и напредак, те за задовољење својих практичних потреба. Тако је постало јасно да се суштина активности деловања „карактера“ материје може познавати само ако се разбије њен „атом–јединица“. Стога је цепање атома материје отворило нове путеве за упознавање њених многобројних елемената и за њихову примену на општу корист човечанства.
Али човек није атом материје. Из тог разлога „цепање“ у његовом случају нема смисао и карактер напретка и развоја. Напротив. Знамо да када човек доспе до „атома материје“, он се распада од силе јаких унутрашњих сукоба и долази до неописивог стања поремећености и безумности. Тако, оно што у атому физичке материје представља извор енергије и напретка, за људску јединку се показује као опадање и декомпозиција. Управо због тога људска јединка јесте заиста „недељива јединица“! Не комада се даље и не треба да се „раставља“!
Тако интегритет људске јединке представља крајњу границу независног функционисања и постојања. Када је јединка „интегрална“, „недељива јединица“, поседује егзистенцијалну самодовољност. Да би живела и „деловала“, нема потребу за било каквом помоћи која би потицала од било ког другог бића као што је она. Овде се наравно изузимају случајеви дечјег доба, болесни, или телесно или духовно неспособни. Јединка у свом најбољем виду, има функционалну и егзистенцијалну самодовољност и аутономност! Сама себе храни, увећава, сама се креће, размишља, сама се суочава са… самом собом!
Управо овде, међутим, треба обратити пажњу. Јер сва главна својства индивидуалности учествују у рађању самообмане која може да влада духом човека до краја његовог живота. То, дакле, осећање индивидуалности, као једне, да кажемо, ограђене са сваке стране целине, која носи апсолутну егзистенцијалну самодовољност, чини да човек има погрешан утисак о свом индивидуалном стању. Јер, свесно или несвесно, размишља: „Ја сам… ја. Дакле, ја, у простору свог индивидуалног постојања, јесам све“!
Међутим, осећај или самосвесност онога „ја сам ја“ значи да сам биће које не дозвољава било које друго спољашње мишљење. Такође, ја сам оно што јесам. „Ја сам ја“! Немам никог другог у себи. „Сам“ по себи сам једна одређена, посебна и савршена јединка!
Овакво умовање које је до одређене тачке важеће у сваком погледу, када постане апсолутно, заиста представља самообману. Јер просто оно показује да човек који размишља и живи на овај начин јесте апсолутно поистовећен са својом индивидуалношћу. Дакле, у себи не види унутрашњост своје личности већ само око себе, тј. своју спољашњу индивидуалну слику.
Још једна неизбежна последица овог самообмањујућег размишљања „Јединке“ јесте њено апсолутно разликовање од спољашњег света уопште. Пошто јесам индивидуа–атом у смислу недељиве јединице стојим наспрам света. Осећање да јесам индивидуа даје ми неоспоран утисак (у складу са оним што забрањује самообмана) да наспрам себе имам свет и да се стога између мене и света развија јединствен дијалог моје егзистенције.
Овај став према свету садржи наравно непојмљиву, често пута, егзистенцијалну дубину и ширину, али се погрешно доживљава. Рекли бисмо изокренуто. Јер са тог места индивидуа може да учи, истражује, да просуђује о свему што припада спољњем свету, али не успева да види даље од… свог носа!
Овде се ваља подсетити Езопове басне која говори о астрологу опчињеном спољашњом стварношћу. Овај научник, чврсто и безрезервно одан (привезан) спољашњем свету (звезданом небу), не беше у стању да зна куда… ступа. Због тога је упао у… јаму!
Нажалост, незгода овог астролога не бива поука многим образованим, „духовно“ однегованим, умовима и другим изванредним филозофским величинама, многим људима невероватних истраживачких способности. Сви они, док у свету што га пред собом имају на задивљујући начин све проучавају, рекли бисмо са завидном мисаоном лепотом, и ретком способношћу синтезе, показују својим особинама, и уопште својим егзистенцијалним понашањем, да се никада нису наднели над реалном стварности својих живота као индивидуе. Њихова „самосвест“ је апсолутно једнострана јер управо остају приковани уз ограду индивидуалности, уз интелект. Мудрују, размишљају, погађају, сумњају, чуде се, прихватају, склапају, анализирају, варају…! Све то из угла супротне силе! Са балкона индивидуалности, интелекта!