Вапај је најчешће израз квалитета али и напона јачине духовног живота подвижништва. Може се рећи да скоро нема правог духовног доживљаја без крика и снажног вапаја!
Најпре духовни борац вапи „застрашен“ и успаничен пред хаосом сијамског близанца. Када, дакле успе да се ножем молитве и „божанског учења“ „расече“ и стане тако пред право своје ја, препаднут је. Обузет је дубоким и непремостивим страхом!
Управо у том часу, одсудном за његово постојање и самосвест, вапи жалосно!
Изједен сам, рањен; гле
стреле непријатеља
што ми прободоше душу и тело,
погледај ране, пликове, сакате уде,
помагај,
ране мојих добровољних мука“39.
Као што бележи архим. Софроније: „Антоније Велики, Арсеније Велики, Серафим Саровски и остали оци бејаху људи изузетне чврстине, који су се одрпели свету и презрели сваку опасност. И када они плачу, не чине то због изгубљеног богатства, или било каквог другог губитка добара света овог, већ што се пред њиховим очима указује нешто најстрашније од сваке опасности, што се може замислити на земљи.
Овим великим именима, и њима сличним, узимамо слободу да придружимо и име старца Силуана. Када читамо што пише о плачу Адамовом кога „чу читава пустиња“ – велика светска пустиња ‡ не треба да заборавимо да је тај плач био његов сопствени, Силуанов. Проживљаваше велику трагедију човековог пада. Плакаше много он пред ким сваколике људске душевне сузе нису ништа. Да овако оплакује може само онај који је видео вечну светлост Божју. „Људи који нису видели или“, како вели исти старац, „нису познали Бога, не могу да схвате ове невоље ни да лију те сузе.“40
Заиста! Онај ко је спознао Бога и ко се предао суровом, тешком, и, зашто да не, „крвавом“ труду ка самопознању открива да се пред његовим очима указује нешто „страшније од сваке опасности што се на земљи може замислити.“ Самопознање у коме се стално узраста, подвижника сваки пут ставља пред све шири претећи амбис у којем се крије читава трагедија пада. Када подвижник посматра самог себе и проницљиво испитује бездан своје личне кривице… „дубински“ разговара са васколиком трагедијом човековог пада. Пред очима му се пружа васцели призор греховности и пропасти, незамисливо осетна присутност смрти и хвата га језа! У овом страшном и одлучном тренутку вапи и „плаче великим плачем“, јер је управо то једино шта може да учини док посматра у очи свог сијамског брата, своју најунутарњију дубину.
Вапи…!
Затим тај свој вапај шаље као громку молитву „Ономе који може да га спасе од смрти“ (Јевр. 5, 7). Занемелост у ужасу не пролази. Уколико може истински да завапи, пошто је већ спознао Бога, такође зна да завапи „ка Богу велику тугованку свом својом снагом, читавим својим бићем“.41 Његов вапај ка Богу је једино шта може да учини у том часу који је највећи тренутак његове људске самосвести. Јер, према Симеону Новом Богослову: „Душа ништа друго не може да учини сем да позна да се находи међ толиким злом, те да је воља њена окована, али да је у моћи да узвикне као из утробе ада и да призива Бога…“42
***
Свакако не треба подсећати на снажну присутност вапаја у простору духовног живота и богослужења. Од Псалтира све до скрушеног Триода преовлађује вапај грешног човека који се обраћа Богу да га избави из греха и од самог себе. Можда први стихови 140–ог псалма сажето приказују трагедију правог људског вапаја:
„Господе, ка Теби завапих, услиши ме.
Чуј глас мољења мога,
када вапим Теби!
У овим стиховима људски вапај је све. Јер, баш као што кажу, открива васцелог човека у његовом најснажнијем, најдинамичнијем егзистенцијалном чину: у чежњи за спасењем! И мада такав вапај носи снажан „лични“ печат, треба признати његов општи карактер. Јер, и ако само један човек успе да завапи аутентично, тада вапи – „човек“!
То значи да Божја милост покрива „човека“. Можда због тога свети Исаак ваљано примећује: „Онај који уздише један сат над својом душом бољи је од оног који користи читавом свету посматрајући себе“43.
***
Али „крвопролиће“ које настаје уз „нож молитве“ није последица само сечења „противника“, односно себе од лукавих успомена и других страсти душе. Подвижник, наравно, „ножем молитве“ и својим духовним трудовима касапи, увек у првој фази, „убице душе“, сваку страст и сваки грешни покрет или представу које теже да се наметну као господар душевног окружења. Али за наш ограничени ум запрепашћујуће је што подвижник реже и пупољке својих духовних трудова; своје врлине и уопште својо духовно имање. Управо овде човек открива да се буквално ради о сечи самог себе, уколико размотри своје сопствене „врлине“ и „предности“ из угла овог подвижничког скрушеноумља!
Дијалогом који развија у најдубљој природи свог постојања подвижник коље помисли које га подсећају на његове врлине и његову светост. Више цени себе голог, кривог, вредног осуде. Стога држи: „А, ми, браћо, да не заборавимо наше падове, и ако грешимо у покајању да нам је опроштено, али увек да се сећамо греха и да не престајемо над њима да жалимо, да бисмо стекавши опште добру понизност, избегли омчу празнославља и поноситости.“44
Али када човек одбије да „ужива“ једно духовно стање или да буде задовољан пред таквим, у ствари одбија самог себе, обезглављује „зраке“ свог бољег ја. Та пракса јесте болно искуство. Оно је као кад дајеш крв своје душе док је у духовном животу одржава сок светости и снага врлине. И наравно нема сумње да је светост узвишено „стање“, а у случају подвижника, ма колико да покушава да га порекне, оно је увек његов живот. Ипак, оно што се овде наглашава углавном је начин на који подвижник живи. Не признаје да је достојан да носи хаљину светости и искрено верује да је веома далеко од ње. Тако заиста даје своју крв! Даје крв и узима дух према темељној подвижничкој крилатици: „Дај крв и прими дух“. Ставља своју светост у руке Бога и чува за себе огољеног и вредног осуде… самог себе! На тај начин раздваја се снажно и што је више могуће од свог сијамског брата јер овај последњи нема више места за стајање нити може да се сакрије. Огољава се од својих фарисејских украса и лукавштина тако да сваки пут кад пожели да „проговори“, да каже „реч“, одмах занеми. То нам у најмању руку показује весели одговор старца на… дрскост надменог сијамског близанца: „како неко од светих старих рече: када, ти, по природи, дође помисао поноситости, која ти каже сети се својих врлина, реци – старче погледај свој блуд!“.45
***
Заиста је слика „касапљења“ или „кланице“ веома сурова“! Једна осетљива душа може негативно да реагује на приказ ове слике! Духовни живот се уопште схвата као деловање љубави, доброте, скромности, мирноће и тиховања. Како је могуће да га подвижнички дух ослика са ножевима и клањем?
Ипак ова умесна дилема нестаје чим човек схвати колики квалитет живота добија онај који даје своју крв да би примио дух. Свети Никита Ститат такође истичући „крвљу обојен“ почетак духовног напора светих подвижника дефинише добит од битке. Карактеристично нам каже: „Они који ходају у духу… увек у мукама чисте своје душе и држе заповести Господа, крви своје проливајући зарад љубави Онога“46. Та крвава борба је једини начин да се раздвоје од њиховог сијамског близанца и да остану сами. „Са сузама“, наставља светац, „топе наслаге са њиховог срца“. Уз многа и небројена злопаћења сахрањују удове сијамског близанца. Али и молитвом и богомислијем испуњавају свој ум божанском светлошћу и „чине га светлим“. На крају, „у одрицању од жеља одвајају сопствене душе од нагона тела и сви постају само од духа“. Њихов незамисливо велик духовни напор који се доживљава као самоклање јесте једини начин да остану сами! Чини се да другог начина нема да би неко могао да се одвоји од свог сијамског близанца и закорачи у светлост и светост духовне „самоће“. Самоћа која употпуњује светост личности у простору божанског присуства и дејства!
***
Заиста! Од тренутка када духовни борац остаје „сам“, надаље се налази у области Божјег присуства, јер се свест о Богу једино у простору душе у потпуности стиче, „док је у нама Царство Његово“.
Кроз призму овог искуства подвизавања и тиховања, самопознање се схвата као „Богопосматрање“. Јер, онај ко се одваја од сијамског близанца надаље гледа величанственост славе Божје, као што су нам кроз пукотине дали да назремо свети подвижници и Божји војници. У сваком случају види нешто више од анђела, како свети Исаак Сиријски потврђује: „Онај који је достојан да види себе, сам је бољи од оног који је удостојен да види анђеле“47.
Према светом Никити Ститату, духовни војници, који непрекидно крваре усред боја подвижништва и молитве, доспевају до „бестрашћа“, а и до љубави. У једно стање које је изнад телесног и земаљског. У њему: „добијају моћ да сагледају творевину и примају знање о тамошњим стварима кроз мудрост Богом откривену и која се даје само онима који су постали као вишњи кроз телесно унижење“48. То значи да: „ономе који познаје себе самог, даје се знање свега; јер познавати себе, испуњење је знања свих ствари“49. И то је тачно речено. Духовни човек који се бори „Бога у себи да спозна“, познаје коначно све. Његово самопознање, просветљено „милошћу Божјом и окупано вечном светлошћу“ постаје богопосматрање, „колико је то могуће људској природи“. То истовремено указује да је право самопознање у крајњој фази, дар милости Божје онима који су својим духовним трудовима завредели да замене крв своје душе за дух. Тако се људски вапај претвара у небеске славоспеве! У тајанствене песме божанске хармоније. У химну божанске љубави…!
***
Тиме је кланица подвижничког дијалога један динамичан и активан процес који коначно преображава крв подвижничке душе у дух. Крваво самопознање духовног борца у мистично богопосматрање. Људски вапај у умилну песму божанске љубави!
Дакле, није то нека сурова слика, већ „пут“ светости!
- ВРХУНАЦ ЉУДСКОГ ВАПАЈА
Кланица подвижничког дијалога је тако једна веома… изражајна слика светости! „Раздирање“ које доживљава подвижник у духовној борби јесте јединствена прилика посматрања унутрашњег хаоса и амбиса које човек у себи држи.
Без овог посматрања немогућа је оријентација човека у правом смеру зарад добијања спасења. Када не зна ко је и шта држи у себи, не зна ни ко ни како може да га спаси.50 И наравно, када не зна од чега је заправо у опасности и шта му прети, не може ни правилно да завапи.
Али подвижник који се непрекидно струже секиром молитве и „богомислија“, и осталих духовних подвига, гледа право у очи својим „ранама“ и у своје „ужасно лице“. На тај начин зна како му не преостаје ниједна друга могућност осим да завапи ка „ономе који може да га избави из смрти“. И још зна какав садржај треба да има његов вапај. Јер, подвижник није неки, никоме подвлашћени, просјак који моли и тражи помоћ под теретом поражавајућег безнађа.
Човек који је дубоко у себи упалио божанску ватру љубави према Богу, гори управо од наде за спасењем и зна ко може да му то спасење пружи. Стога и сва његова надања, сва његова сагрешења, све борбе, и његово васцело постојање сажима у вапај: „Господе Исусе Христе, Сине Божји, помилуј ме„! ОН је прави врхунац људског вапаја!
***
Због тога нам кланица подвижничког дијалога подиже завесу људске трагедије која се завршава сценом „правог спасења“! Ниједна друга представа нити која друга игра може да буде права. Зато је, врло једноставно, Спаситељ један и једини: Христос! „Нема ни у једноме другоме спасења. Јер нема другога Имена под небом данога људима којим бисмо се могли спасити“ (Дап 4, 11–12).
***
Врхунац људског вапаја у молитви Господе Исусе Христе, Сине Божји, помилуј ме једнак је дубини унутрашњег амбиса који човек у себи држи.
Онај који се надвија над неком опасном празнином увек вапи аналогно дубини коју види да му прети. Пред једном просто изазовном дубином, изустиће неки осредњи вапај. Али пред отвореним устима једног страшног змаја који разбешњен жели да га халапљиво прогута, ако се не одузме од неописивог страха завапиће свом снагом свог бића. Овде ваља посебно обратити пажњу. Тј. да врхунац људског вапаја у „Исусовој молитви“ није резултат неке укалупљене литургијске фразе. „Господе, помилуј“ природно представља најмању молитву из нашег молитвеног залога али и најбогатију! И то док је према народном изразу: „И попу дојадило“! Ипак, онај који има бистар поглед и егзистенцијалну осећајност види „Исусову молитву“ као последицу потреса у дубоким провалијама људског бића. Што више око молитвеника–подвижника залази у његове скривене кутке то беспокојније његово срце тражи Христову руку избављења (спасења)!
***
Када се старац Силуан молио у агонији и тражио да научи од Бога како у тренутку молитве може да остане неузнемираван од стране демона, прими одговор да треба да буде скрушен, како би могао неометано да се моли.
И када, даље, упита Бога шта треба да чини да би био скрушен, чу глас Божји у срцу како му говори: „Држи свој ум у аду и не очајавај„51.
Овом сугестијом Бог је окренуо ум старца Силуана ка амбису, ка бездану патње, где „ће бити плач и шкргут зуба“, (Мт. 8, 12). Такав један преокрет, заиста, доводи до сагледавања темеља смирења. Јер, да би ум духовног борца дошао до правог тражења ада, у складу са божанском заповешћу, треба да крене од личног амбиса који у себи држи. Дијалог са адом је аутентичан када се развија као разговор са… адом! Ад са адом. Лични амбис са амбисом „свепрождрљивог“ ада!
Зато старац Силуан, иако се својим молитвама и крвавим подвижничким напорима попео до божанских висина, никада није удаљио свој ум од ада! У свом просвећеном срцу проживљаваше два дијаметрално највиша искуства: ад и Небеса! Стога је успео да васељенски загрли васцели свет, у бескрајном простору љубави Божје.
„Након адског мученичког искуства, по откривењу Божијем: „Држи свој ум у аду„, за ст. Силуана била је нарочито својствена молитва за мртве који „су у мукама“, док се такође мољаше „за живе и наредне нараштаје“. Те тако дође до непоколебивог уверења да је „брат наш, живот наш“52. И до нечег још дубљег: „Који не воли непријатеље, у њему се још није населила љубав Божја… тај неће моћи истински да позна Господа ни моћ Светог Духа. Свети Дух поучава да тако волимо непријатеље да душа за њима боли као да су јој права деца“53.
Оно што је произашло из овог подвижничког искуства старца Силуана наглашава нам једну велику истину. Да се процеси духовног напретка садрже у „испуњењу љубави“, јер Бог „је љубав“! Не ради се дакле, о процесима јаловог душевно–духовног разматрања идеје или неке реченице. Ко има духовну снагу и зрелост да се нагне над свој лични хаос и у исто време да ослобађајуће (за спасење) завапи „Ономе који може да избави из смрти“, не бори се са својим комплексима, већ се „разголићује“ на корист душе али и ближњег. Искуство личног хаоса и врхунац вапаја у молби: „Господе Исусе Христе, Сине Божји, помилуј ме„, није само за праве монахе већ и „светске“, друштвене, људе. Искуством ада и вапаја старац Силуан се не показа само као добар подвижник и светац у пустињском простору. Његова духовна обдареност, ломећи препреке пустиње, богато се раширила по свету, и ослобађајуће (избављујуће) оплођава дух и срце…!
***
Једна од најизражајнијих слика са којима се људски живот често упоређује је и пучина! Море!
Људска душа, барка, заиста плови час по мирној, час по узбурканој површини пучине живота! И као што се подразумева онде испод лађе људске душе простире се увек бескрајни амбис. Зато сваки човек чак и када нема разлога да говори о безданима, провалијама, осећа понекад када себи поставља дубока питања, како иде или плови по некој воденој површини! И ако није чуо за Левиатан, морску неман у песми, сумња да се испод његових ногу мота какав „змај“, који му прети да ће га прождрети! Углавном, у тренуцима личног безизлазног или критичног уопште размишљања, сваки човек осећа да је у опасности од незадрживе силе привлачења неког морског „гутача“ који му прети да га одвуче у бескрајне дубине амбиса. Наравно, и човек верник који се бори, уздрман близином једне такве претње, преклиње Бога у агонији да га на време удаљи од те пропасти. „Да ме не потопи бура водена, нити да ме прогута бездан, нити да бунар затвори нада мном уста своја!“ (Псал. 68, 16).
***
Онамо где је такво осећање јако и упечатљиво јасно се види поунутарњење хаоса постојања. Дакле када је човек у опасности у оквиру простора постојања, приморан је да се окренека унутрашњости свог душевног света! Када свет постаје негостољубив и претећи сваки човек „се затвара“ у себе. Окреће леђа спољашњем свету и као под неким „кровом“ шћућурена „голубица која ослушкује“54, покушава да открије место за одмор у унутрашњем душевном свету! Када други угрожавају или одбацују човека оно што му преостаје је… он сам. Тако се задубљује у самог себе!
Али онде где иначе то задубљивање има облик болести, човек који дубоко размишља полако клизи у егзистенцијални хаос! У психотерапији се ово назива „реактивна депресија“ или „меланхолија“! Тиме се егзистенцијални хаос доживљава у оквиру хаоса несвесног. Јер све посебне карактеристике депресије и нездраве меланхолије показују како је човек прогутан од самог себе! Од свог несвесног психизма!
***
У наше доба је веома очита појава душевног замора многих људи. Као што се сви ми много пута уверавамо живот у околностима технолошког и потрошачког друштва постаје све више заморан. Многи чиниоци савременог живота психички притискају човека и, зашто да не, коначно га сламају. Вероватно човек не може тачно да зна шта га заиста умара и који фактор или животно искуство га разбија. Али је у положају да лако схвати колико је притиснут или ломљен од стварности свакодневице. Немир нашег доба представља увек сведочанство душевне заморености и ломљења човека под теретом живота.
Али немир као општа душевна карактеристика савременог човека управо открива где лежи овај проблем душевне заморености и слома човека ‡ у дубинама његовог бића; у личномамбису несвесног. Ако човек, као што рекосмо, не схвата шта га умара и слама, његов проблем није проблем површине његове егзистенције. Није „логичан“ проблем! Оно је питање дубине, у коју је већ био потонуо! И у ту дубину, заиста, оно логично ма колико настојало не може да зађе. Спас човека, у том случају, не зависи превасходно од неког „просветљујућег“ дијалога или од неког „спасоносног“ логичног образложења! Зависи од неке надмоћне силе! Од некога ко може да пружи „руку спаса“!
***
У последњем случају проблем се налази у томе ко је тај неко ко може да извуче са дна животног мора потопљеног човека. Али тај „неко“ није наравно неко спасилачко друштво! Нити неки вешти ронилац који професионално интервенише. То је, наравно, као што смо већ подсетили – Христос, Спаситељ света!
Христос је увек рад да сиђе у лични ад свакога утопљеника, како би га ослободио челичних окова егзистенцијалне запитаности. То потврђује, на свој начин, и свети Макарије Египћанин када каже да: „Када чујеш да је Христос спасио душе које бејаху заробљене у аду, немој да мислиш да се та спасоносна енергија Христова излила само једанпут. Треба да знаш да Христос и данас спашава на тај начин. Јер срце увек личи на споменик (гроб), окружен мраком у који су укопани ум и мисли човека. Долази, дакле, Христос, када га зовуони (ум и мисли) који су затворени у мрклом мраку гроба, тј. у дубини срца, и заповеда смрти да ослободи затворенике. Затим, пошто подигне тешку плочу која покрива душу отвара гроб и васкрсава стварног мртваца и ослобађа (спасава) душу из њеног мрачног заточеништва“55.
Тако је Христос заиста спреман да сиђе у наш лични ад… без велике… наплате! Сасвим бесплатно! Довољно је да га зовемо силније (с напором)56 или бар дуже! Да га призивамо „гласом снажним и у сузама“. Да завапимо… Ако завапимо, који год да нас је змај на пучини живота прогутао, Он ће нас ослободити једним спасилачким израњањем на сигурно копно Царства Божјег! Пример пророка Јоне је за ово место карактеристичан…!
***
Затворен у утроби морског кита, пророк Јона немаше никакве прилике за спас. Могаше да учини само једну ствар. Да завапи…! Овде се вапај приказује као јединствена могућност за тражење помоћи у ситуацији најизвеснијег утапања и „загушења“. Управо овај догађај чини „случај Јона“ не само вредним пажње, већ са једне типолошке стране спасења, уздиже га до савременог57 симбола излаза из загушења које смртоносно паралише данашњег човека.
Узнемирен човек нашег времена, заплетен у мрежи своје егзистенцијалне запитаности, ближи се признању да је „коцка бачена“! Његово безнађе и „окончање“ чине му се коначним! Од свега што види око себе и у себи, не може да очекује никакву помоћ! Неман која га је прогутала (негостољубиво егзистенцијално окружење које га је, како верује, ухватило у замку) не даје никакву могућност за спас. Са овог становишта, заиста личи на „случај Јона“. Као и пророк Јона тако и човек који размишља у мраку свог ћорсокака изгледа као заробљен у „утроби“ кита. Али психологија данашњег човека је дијаметрално супротна од оне Јонине.
Пророк Јона затворен у стомаку кита је сигурно „престрашен“ али не и без наде! Он је „жалостан“, због скучености простора али не и „угушен“! Иако је притиснут са свих страна своје егзистенције, у стању је да мисли бистро и… слободно! Зато и зна где се налази. Није без оријентације, али су његов ум и срце окренути ка „Ономе који може да га спасе од смрти“. Оријентисан је ка Ономе који може да га спаси. Због тога и може да завапи за спас…!
Ова посебна обележја психологије „дављеника“, као што су приказана у „случају Јона“, пружају нам услове за долажење до врхунца људског вапаја као могућег спаса. Стварни дављеник, природно, није у стању да завапи. Али онај који је прогутан од немани… самог себе, јер је свесно одбио да испуни свој људски задатак, може да завапи „Ономе који може да га спасе од смрти“! И Онај ће га чути! Јер ухо Божје не чује само анђеоске мелодије на небу, херувимске химне и арханђелска сагласја! Окренуто најпре ка дну људског безнађа, тренутно хвата драматичне тонове сваког људског вапаја. Истина је да је дно људског безнађа веома удаљено од Бога! Али је Бог незамисливо близу тог дна! Управо зато врхунац људског вапаја не означава пут тог вапаја ка неприступачним, за разумног, висинама божанског срца! Значи, углавном један откуцај људског срца који преко и невезано за временске и просторне раздаљине може да каже: „Ава, Оче“ (Рим. 8, 15).
Тако врхунац људског вапаја није вапај оног разумног, већ срца. И срце се не боји дна и безнађа, безизлаза и размишљања. Уз снагу коју му даје Дух Божји у стању је да завапи, као што је пророк Јона…!
„Завапих ка Господу у тескоби својој и он ме услиши, завиках из утробе ада (Шеола) и ти чу глас мој.
У бездану си ме, у срце мора бацио, и вода ме оптече, сви таласи твоји и сви валови твоји преко мене прелазише. И ја рекох: одбачен сам далеко од погледа твога, али ћу ја опет храм твој свети видети. Оптекоше ме воде до душе, бездан ме опколи, сипа ми се око главе омота, сиђох до најдоњих жила горских, преворнице земље за увек ме затворише али из јаме жива си ме извадио, Господе, Боже мој! Кад у мени душа моја клону, тада поменух Господа и молитва моја дође до те, у твој свети храм; они који се таштих идола држе удаљују милост од себе. Али ћу ја теби гласом хвале и признања жртву принети. Испунићу Ти завете своје, све што увећах теби ћу предати за спас мој у Господу.“ (Јона 2, 4–10).
***
Тако нам молитва са дна егзистенцијалног размишљања даје слику врхунца људског вапаја. Наше „гушење“ у срцу егзистенцијалног размишљања јесте добра прилика за… срце! Уколико у мраку тог дна успе да чује вапај Исусов Гетсимански, ка „Ономе који може да спасе од смрти“, тада ће и оно да завапи „гласом снажним и у сузама“…! И онда ће откуцај срца заиста стићи до врхунца у спасоносном вапају: ‡ „Ава, Оче“…! Доста је…!
УМЕСТО ЕПИЛОГА
Најбоље место за просјачење је обично неки веома проходан пут. Тамо где људи „долазе и одлазе“ увек постоји добра прилика за било каквог просјака… живота!
Једно такво „уносно“ место бејаху у време Христа градски прилази и излази. Док је човек излазио из неког града или чим би му се приближио среташе мноштво људи где су, иако неко од њих имаше какав посебан положај, сви имали заједнички циљ – да зараде новац. Продавци ситница, просјаци сваке врсте, они који воле да раде мале послове, те остали беспосличари и они други, ствараху атмосферу „пијаце“ ван града. То се дешавало свакодневно и ван Јерихона. Људи „пијаце“ који су били ван Јерихона бејаху навикнути на буку. Онамо где свет иде и пролази, и где просјаци галаме бука је неизбежна.
Тако су и данас звуци, бука аутомобила, животиња, и уопште свакодневни саобраћај нешто уобичајено.
***
Али у једном тренутку ухо неког слепог просјака наћулило се и… тада тај човек схвата да се „променио“ свакодневни хук. Нешто се догађа…! Чини му се како се чудновата маса људи брзо креће ка излазу града и слепи просјак размишља узнемирен „шта би то могло бити“! Да није неки изненадни бег преплашене светине или какав протест због неког закона тог доба? Да ли прогоне некога из града или радосно прате неког страног великодостојника? Слепи човек је нестрпљив да сазна. Жели да зна како би у складу с тим примерено реаговао. Да ли би требало на време да остави своје место или да искористи такву, прилику? Стога и запиткује нестрпљиво пролазнике, док узалудно у својој тами покушава да види!
‡ Шта се, аман људи, догађа? Одакле ова бука и чудни звуци?
И одговор долази брзо као „гром из ведра неба“ у дух слепог Вартимеја.
‡ Нови учитељ, Исус Назарећанин, иде путем за Јерусалим, рече му неко журно…!
И гле! Чувши име Исуса Назаретског, слепи син Тимеја, одмах реагује брзином једног… електрошока! Зато моментално, без икаквог одлагања, „чувши да је то Исус Назарећанин, стаде викати и говорити: сине Давидов, Исусе, помилуј ме“ (Мк. 10, 47).
Слепи Вартимеј беше необично потрешен до највеће дубине свог постојања. Дословно уздрман…! Али немаше никакву могућност да искористи такву неочекивану прилику, која се збивала пред самим „очима“! Ниједну…! Осим вапаја! Због тога одмах вапи, свом својом душевно–телесном снагом. Вапи и тражи: „Сине Давидов, Исусе, помилуј ме!“
***
Није искључено да је од оних који су пратили Исуса у том тренутку, или од оних који су, коначно, били близу Њега, једино слепи Вартимеј чисто видео Исусову избавитељску (спаситељску) силу и истиниту месијанску величину. Можда и зато, док они који „гледају“ Исуса покушавају да зауставе његове, за њих ометајуће, вапаје, он (слепац), „све јаче викаше“.
Коликом год снагом могаше, вапио је ка Исусу Назаретском, Кога је гледао како пролази испред њега, у том невероватном и стога одсутном часу његовог постојања…!
***
Слепи Вартимеј не престаје да вапи иако га прекоревају, то му потврђује да га имају на оку и да га нису потпуно пречули. Због тога је охрабрен да завапи још снажније. Скреће им пажњу… Дакле, његов вапај делује успешно. Отвара му пут ка Исусу. Свака реч његовог вапаја представља велики корак ка Исусу. Читав његов вапај га ослобађајуће (избављујуће) приближава Њему. И што више то осећа, то је снажнији његов вапај. Зато „још већма викаше“.
Тако је, усред овог огромног мноштва људи, коначно успео да га примети и Исус. Слепи Вартимеј, за тренутак постаје централна личност. Човек са којим Назарећанин разговара. Сви други, који „гледају“, и вероватно прижељкују да проговоре са Исусом, остају само посматрачи једног дијалога. Не успевају да их Исус примети. Сваки од њих представља само анонимну јединку усред светине која окружује Исуса. Наравно, можда зову али не вапе као слепац!
***
Ако би неко анализирао библијски текст, могао би да говори о једној „махнитој“ молби слепога упућеној Исусу. Да би Исус приметио једног слепог просјака, окружен светином која га прати, овај је стварно морао да завапи свом својом душевном снагом. И ако није вапио као „помахнитали“, онај слепац викаше свакако веома снажно и још више са непоколебивом истрајношћу!
Шта је то могло бити што је слепог Вартимеја учинило да вапи ка Исусу на такав готово „махнити“ начин?
Ово питање иако на први поглед веома наивно, ипак садржи размере егзистенцијалног питања за онога који може детаљно да анализира „слику“ слепог човека. И свакако га тера да настави даље од онога што му слика приказује. Јер, истина, неко би врло лако одговорио једним садржајним питањем како би једноставно објаснио упорност слепог човека да вапи. Дакле питао би: „Ма, пријатељу мој, који слепац не би желео свој вид?“
***
Нажалост, ипак, за људско постојање, одговор на ово питање се увек не подразумева. Не желе сви слепи свој вид…! Или, бар, не могу да га желе. Јер, такође је истина, да би желео да „спознаш“ свој вид, треба да будеш у стању да видиш свој мрак! Ако тај мрак видиш као светлост, тада се не бринеш већ се… одмараш! Не тражиш вид већ награду за просјачење коју ти омогућава твоја слепост! Јер, на страну, слепоћа носи неку успокојавајућу… сигурност! Много пута, наравно, те чини часним просјаком! У сваком случају просјаком! И за многе људе који су стекли обичај да зарађују новац од лагодне наднице, отварање очију би значило штету. Свакако би имало своју негативну страну јер би их нагонило да раде! Тако би им покварио мир просјачења. Из тог разлога постоје и слепи који не желе светлост (вид).
Можда је размишљање ових слепих размишљање и многих нас хришћана који се одмарамо много лакше у „просјачењу“ спасења?
***
Вартимеј је свакако тип оног човека који вапи у часу кад треба и како треба јер види јасно таму коју у себи има! Син Тимеја поседоваше самопознање које у правом тренутку могаше да ослободи прави спасоносни вапај „Ономе који може да спасе од смрти“, тј. из тог тиранског мрака. Јер мрак, било које каквоће и размере, јесте област смрти. Само светлост истинита (Јн. 8, 12) јесте Живот (Јн. 11, 25).
Истовремено пак, као што је природно, Вартимеј својим понашањем открива свељудску и вековну моћ, сада можемо рећи, мистичног вапаја: „Господе Исусе Христе, Сине Божји, помилуј ме“. Јер тај његов вапај се заиста све од оног времена протеже кроз векове у срцима и духу људи који знају да остану будни јер познају себе саме!
Међутим, свакако је Вартимеј вођен милошћу Божјом када је одговорио, чувши кораке Исуса, једним таквим суштинским вапајем. Овде се вероватно ради о типу оних хришћана који пошто не могу да вапе мистично и нечујно у шупљини неке пећине, ослобађају свој вапај „на тргу“!
Усред „пијачне“ буке, изван Јериохона, вапи Вартимеј и среће Исуса ослободиоца и Спаситеља свог. Окружен виком, прекоревањем, галамом продаваца и просјака, животињама које ричу, и усред оне прашине коју подиже читаво оно разнолико мноштво, пролази вапај ка Исусу и среће поглед Његов и срце Његово!
***
Можда и савремени хришћанин може да се обазре на спасоносно дејство свог вапаја кога може да уздигне усред буке свакодневне „пијаце“, узнемирености и свакојаке смутње?
Одговор није сам по себи разумљив. Јер, као што рекосмо, потребан је један суштински предуслов. Да вапај крене из утробе амбиса једне унутрашњости коју, пошто не можемо сасвим да упознамо, можемо да покушамо да видимо! Тај покушај је пут правог самопознања. Самопознања које се пошто је кретање, не завршава никад осим у последњем часу „последњег удисаја“!
Управо у том часу хришћанину ће бити затражено да да одговор на последњу Исусову реч. Јер потоњи час ће, као тренутак откровења, најпре испитати његов духовни идентитет, тј. размере његовог самопознања. И човек може да замисли колико ће страшан бити онај час када задња реч Исусова буде саслушана баш након показивања нашег хришћанског идентитета:
‡ Пријатељу мој, „Ако је… светлост која је у теби тама, колика је тек тама?“ (Мт, 6, 23).
‡……….!!!
***
Тако, дакле, сусрет слепог Вартимеја са Исусом, „снагом“ једног јаког и упорног вапаја, показује да право самопознање води управо до правог сусрета са Исусом. Да слепи човек није био у стању да види свој мрак, не би имао снаге ни истрајности да завапи ка Исусу и никада не би имао срећу да га види ни својим телесним очима. Да није гледао свој мрак, живео би у лажном уверењу да… не гледа мрак. Не би му, дакле, било могуће да види и да сретне Исуса, усред те тмине!
Ако светлост за коју претпостављамо да држимо у себи као хришћани, јесте мрак, тада или уопште не гледамо Исуса или Га гледамо замагљено и помућено. Стога право самопознање није само духовна радња поред многих других. Оно је пут богопознања и с тог разлога такође пут спасења.
***
Симеон Нови Богослов на својствен начин сажима узајамну и органску везу самопознања и богопознања када каже: „Напредовање душе је напредовање унижења, познање себе и богопознање је познање унижења и кротости“58.
Васцели напредак душе, и тиме њено спасење, извршава се мистично и тихо, милошћу Божјом, насред драматичног и истовремено светог места унижења. Спасење почиње од унижења и завршава се у понизности. Али просветљење зарад тог унижења му даје Христос.
„Шта је то понизност? То је познавање људске слабости. А да неко познаје људску болест није ништа до једно просветљење које Христос шаље онима који верују у Њега. Јер другачије није могуће да човек упозна самог себе и своју слабост“59.
***
Ето, дакле, која је улога вапаја када човек нема представу о… самом себи! Ако не види због чега треба да завапи, тада се управо налази у правом тренутку за просветљујући вапај ‡ да га Христос просветли да види своју човечју страну! Лице свог сијамског близанца!
Уколико се прими ово божанско просветљење тада ће почети да гледа ко је или шта крије у себи. И што му се кораци све више буду приближавали месту самопознања, утолико више ће да вапи. Јер оно што ће видети, престравиће га. Али ће га и подржавати, јер ће на даље знати куда… иде!
Стазом милости и љубави Божје…!