То апсолутно расуђивање индивидуе (појединца, јединке) о себи и спољњем свету искључиво путем интелекта, има још једну непријатну последицу која води до лажности људског вапаја. Јер онај који, као што сам сматра, „зна све“ (или скоро све), истражујући свет пред собом, такође верује да он сам јесте јединствен познавалац самог себе. „Наиван ум“ овде размишља отприлике овако: пошто ја јесам ја, једини сам који имам способност да посматрам самог себе У себе једино ја могу да проникнем. Сваки други човек, пошто је друга јединка, не може да ваљано познаје мој сопствени унутрашњи, духовни простор. Дакле, самоспознаја је искључиво индивидуална делатност. Значи, само ја знам када сам у опасности и само ја могу у правом тренутку да завапим.
Према том схватању, и пошто у стварности „индивидуа“ не може не само да спозна саму себе, него ни… нос свој да види, мисли да је у опасности искључиво од спољашњег света којег има пред собом или у којем живи. Због тога спољашња зла се неповратно узимају здраво за готово. На пример познато загађење околине у сваком случају осваја превасходно и скоро искључиво интересовање човека, као и „друштвени“ циљ – повећање прихода „по глави“ становника. Човек егоцентрично згрчен тако гледа само спољашња зла, јер, као што сматра, у њему самом не постоји никакав проблем, дакле „ништа“! Сви проблеми се налазе ван њега!
***
Али као што стварност показује, спољашњи проблеми и зла увек почињу од човекове унутрашњости која истовремено представља најмање познату страну његовог живота. Јер самопознање није толико само по себи разумљиво, као што обично сви ми мислимо. Треба да прихватимо идеју да ми сами своје сопство познајемо мање од људи око нас. Јунг је овде веома јасан. „Треба“, каже, „најпре да усвојимо мишљење да чак и у најинтимнијем нашем душевном животу живимо у једној врсти куће која има врата и прозоре отворене ка свету…“10. То значи да активност и деловање несвесних, за њиховог носиоца, душевних снага, одузима право било ком човеку да тврди да је у стању да посматра сам себе, управо као своје лице у огледалу. Много мање тако нешто може да брани егоцентрично настројен човек. Јер чињеница да има веома јасан осећај о својим индивидуалним особеностима и расположењима не потврђује нужно да тај човек поседује велику способност самопознања или самопосматрања. Једноставно, само има могућност да гледа оно што жели да види. Овде се налази „предност“ егоцентричне самоспознаје. Да неко види не оно што заиста (тј. „објективно“) јесте, већ оно што жели да је. То поново значи, као што је разумљиво, другу врсту замке људског вапаја. Јер често егоцентрично заробљен човек вапи да би одбацио и порекао стварног самог себе. Право самопознање, поглед на истинског себе, застрашује га и он тада… вапи. Његов вапај је онда његова одбрана од себе самог, тј. егзистенцијална негација.
Управо на овом месту може се говорити о основној реакцији неуротичног човека. Овај човек не види, није у положају да види самог себе какав стварно јесте. Себе гледа онако какав би желео да буде. Основни „сукоб“ између неуротичара и психоаналитичара изгледа да лежи у душевном отпору који показује неуротик при покушају аналитичара да му скицира његову „индивидуалну“ слику. Често, као што у сличним околностима описују психоаналитичари, неуротик гневно реагује када открије своје право ја. Не признаје га. Одбацује га и мрзи, јер није оно што жели. Оно је наравно, његова „сенка“. Али управо то не жели да призна. Најаутентичнији део њега самог: његова „сенка“. Тако слика њега самог, која је састављена од материјала који склапа аналитичар, јесте слика неприхваћена и омражена од стране неуротичног човека. Не жели да препозна своју „сенку“, тј. самог себе! Због тога вапипротив самог себе.
***
Управо овај пример показује да што је човек егоцентричнији утолико искривљенију слику ствара о себи. Жели да увек има високо мишљење о самом себи. Чак иако је „скроман“ и нема неко мишљење о себи, опет има неку „идеалну“ индивидуалну самодовољност. Увек је за самог себе скицирао слику каква њему одговара!
Да закључимо, што више човек самог себе осећа индивидуом, у смислу затвореног егоцентричног везивања, утолико је неспособнији да прихвати праву слику о самом себи. Било шта што види пред собом, као „индивидуалну“ слику, јесте увек идол који прави индивидуална његова самодовољност. У том случају самопознање је самообмана. Самопосматрање… неосетљиво слепило! Окружен овим егзистенцијалним оградама живота човек не може да схвати када и од кога је у опасности! Сигуран што стоји на балкону индивидуалности са ког може да види сваку спољњу опасност, није у положају да се истински узнемири. Наравно, он има могућност да се забрине, али као што рекосмо, узнемирен је када није заиста у опасности, а миран у најкритичнијем часу свог постојања. Тако је вапај промашен! Прећуткује најкритичнији тренутак. Заплиће се у егоцентрични ланац индивидуалности и више није могућност живота већ бучни паразит!
***
Да је човек могао да увиди овај „кратки спој“ у своме вапају, оно што би најпре учинио било би да завапи против… самог себе; пошто би му постало јасно да је на првом месту у опасности од самог себе!
- РАЗДВАЈАЊЕ СИЈАМСКИХ БЛИЗАНАЦА
Једна од необичности зачећа и ношења људског бића јесте и рађање сијамских близанаца. Ко зна каква је то „грешка у активности система зачећа“ која има за последицу да први пут угледају светлост дана два човека телом међусобно прилепљени. У овом случају нерешен проблем коегзистенције и симбиозе ових људи је очигледан, ма како да је повезана њихова плот. Пошто се ради о двема одвојеним људских јединкама ова телесна повезаност је по снази једнака смрти! Ако претпоставимо да ови људи могу да се успешно суоче са органским проблемима коегзистенције, преостаје мноштво практичних питања које на крају такву симбиозу чине немогућом!
***
Егоцентрични оков индивидуалности даје нам психолошку слику сијамских близанаца. Човек је везан за себе самог као што су сијамски близанци. Два нераздељива, неодвојива и обично непрегледна „дела“ заједно чине човеков „его“. Дакле, егоцентрична „везаност“ причвршћује органски у психолошком деловању (не наравно у психичком постојању) људске индивидуалности два… сијамска близанца. Човека и његовог „себе самог“!
Ова два брата заиста осећају да су прилепљени један уз другог. Један осећа или има илузију о присуству другог. Како су спојени, тј. са које „стране“ не можемо увек да знамо! Чини се, ипак, да се у врло ретким случајевима један осећа наспрам другог – „лицем у лице“! Најчешће човек осећа себе самог иза својих леђа или поред себе, или близу себе или… у себи!
У свим овим ситуацијама психолошка („егоцентрична“) везаност доживљава се веома непосредно. Органска веза сијамских близанаца снажно притиска… бокове или леђа једног или другог. Човек зна да, куд год да иде, у себи носи самог себе. Ако заиста има тешкоћа у животу, осећа (или зна) да му отежава његово само сопство. Стога у тренуцима умора или „безбрижности“ осећа како на себе подиже велики, неиздржив терет: самог себе!
***
Али ако човек тако себе осећа, то значи да се налази на добром егзистенцијалном путу. Таква искуства терета или притиска од нас самих имају под одређеним условима позитивно значење. Представљају драгоцене прилике да човек схвати своју егоцентричну заплетеност. Нераскидиве везе са самим собом. Још боље: почетак прихватања самог себе. Јер, истина је да велики број људи (можда већина?) скрећу на странпутицу егоцентричности и зато губе перспективу или слику о себи самима. Сваку тешкоћу са којом се срећу у животу, приписују другима, времену, добу, немаштини, новцу и сл. Никада, пак, себи! Њихово сопство се изгубило са хоризонта тешкоћа постојања. Ни за једну тешкоћу не сноси кривицу њихово сопство. За све што срећу на свом путу, криви су други чиниоци или „елементи“ тог света!
Али ова перспектива снагом се изједначава са смрћу њиховог сопства јер га сахрањују тако брижљиво у „другога“! Тако личе на сијамца који носи (колико дуго?) уз себе „мртвог“ брата!
***
Ако дакле осећа да је веома привезан за самог себе, човек жуди да се ослободи од… себе! Жели да доживи унутрашње ослобађање (избављење, спасење). Једно дубоко душевно олакшање! Да остане сам, без сијамског близанца, „сам самцијат“!
***
Јасно је да у току постојања човек који почиње једним одвајањем и ослобођењем (порођајем) свог живота у друштвеном окружењу, одмах непосредно улази у ланац или лавиринт везаности (обавеза). Наравно, неко ће бити обавезан да на овом месту истакне нужност одређених обавеза у циљу нормалног психосоматског развоја човека. Нови човек, заиста, у првим корацима живота треба да буде подупрт извесном везаношћу, о чему смо већ говорили. Без помоћи, заиста, нов човек не може да одрасте. Али свака помоћ садржи и другу страну; психолошку везаност која неизбежно окива. Тако човек, желећи то или не, иде даље на свом путу постојања уз везивања која га у унутрашњости притешњују. Јер како ова везивања представљају помоћ она су дакле, у служби његовог сопства. Најпознатији пример везивања јесте везаност за мајку, материнска везаност!
***
Дакле, незамисливо је да постоји нормалан психосоматски развој новог човека без пажње и емоционалног богатства које пружа мајка. Са друге стране егоцентрична егзистенцијална оријентација јесте у природи човека као најплеменитије и најсветије (у стању његовог девичанства)11 животно наслеђе уопште. Без ове оријентације која постоји „од постанка света“, човек не може да осећа, али ни да заштити себе самог од опасности нестанка. Нарочито у првим данима живота снажни егоцентризам човека ‡ одојчета или детета показује драгоцени допринос јачању индивидуалности у оквиру његове средине. Чак и тада, када човек у првим данима готово не види, не разуме, он је у стању да захтева и да претендује на своја права новорођенчета. Треба да прихватимо да у својим почецима живот човека јесте снажно егоцентричан… у његовом интересу!
***
Овај егоцентризам човеков дословно улази „у брачну заједницу“ са мајчинским осећајношћу и уопште са мајчинском психолошком помоћи. Као што знамо, емоционална или психолошка везаност мајке за дете је толико моћна и обично нераскидива, да ће у овој вези човек увек гледати неизрециву светост. „Светињу над светињама“ људске личности!
Тиме се објашњава зашто се они који улазе у овај брачни простор разочаравају и потресају. Мудраци, песници, писци, архитекте, вајари, сликари, певачи, сваки мислилац, стваралац или истраживач који ће завирити са страхопоштовањем и изненађењем у одаје брачне психолошке везаности мајке и детета, изражаваће се што светије може, како би пренео (увек бледо) своје лично искуство било каквог свог „учествовања“ у тој вези. За дете, и касније за одраслог човека, мајка ће увек представљати најсветију сродничку личност! Извор љубави и жртвовања! Али из тог разлога и најдубљи душевни ослонац човека у тешким и одсутним тренуцима његовог постојања. Уколико нема другу свету „везу“ да зајеца: „Боже мој“, или ако не „познаје“ другог „Бога“, сигурно ће закукати у неком часу бола или опасности: „Мајчице моја“!
***
Психологија је, имајући у виду све стране ове везе, учинила драгоцена детаљна испитивања најтајновитијих дубина личности. Наравно, још пре неколико деценија, људска природа је прихватила једну крајње неочекивану увреду од стране теорије Фреуд–а. Његово учење о везаности мајке и сина, које се „кристалише“ у „едиповом комплексу“ јесте несумњиво израз бунта против људског достојанства али и очигледан промашај науке. Очи Фреуд–а нису једноставно замагљене у погледу материнске везаности.
Виделе су је изопачено! Кроз једну веома запрљану призму.12
Али онај који је некако заронио у воде ове везе у сваком случају је психијатар и циришки психолог Карл Густав Јунг. Он је, наравно, не успевши да каже све или коначну реч, изрекао сасвим довољно. Његов психолошки поглед на мајчинску везаност, ако не пружа ништа друго, у најмању руку баца акценат на егоцентричну везаност личности.
Мајка је за Јунг–а на првом месту симбол несвесног. Психолошко, дакле, везивање детета уз мајку је за Јунг–а човеково везивање за простор несвесног и инсистирање на њему. Зато, што је више дете уз мајку, толико више је и оно удубљено у простор психолошко несвесног. Дакле, да би човек постао душевно слободна личност, да би следио пут ка „индивидуацији“ (формирању личности, Индивидуатион) успешно, треба да се коренито одвоји од свог несвесног. Другим речима, да укида постепено (уз помоћ искустава које му пружа живот) поистовећеност са самим собом. Да напредујући разлучује између себе и објективног (спољњег) света, на такав начин да сваки пут и све јасније освешћује сопствену индивидуалност, своје стварно ја. То, пак, треба да почне да се дешава радикалним прекидом психолошке пупчане врпце која га емоционално везује са мајком. Улога мајке, за Јунг–а, ограничава се, у смислу помагања детету, у одређеној фази његовог пута ка психолошкој зрелости и унутрашњим ослобађањем. Тачније, суштински удео мајке је да помогне детету да психолошки одрасте и истовремено да се унутрашње ослобађа (избављује, спасава). Јер, дете само кроз загрљај мајчинске осећајности може да се правилно васпита, како би сваки пут, уз неопходну унутрашњу слободу закоракнуо у друштвени простор. Ако мајка зна само да осећајно везује своје дете, она му не помаже већ отежава. Ако наставља са емоционалним везивањем, све више га гура у несвесни душевни свет и тиме му олакшава да се све више изједначава са самим собом.
***
Знамо да није мали број оних који трпе од егоцентричних типова људи, одгајених индивидуалистички у „изобиљу“ мајчинске љубави. Због тога, између осталог, обреди наших предака као и других старих (или савремених) народа увођења детета у живот одраслих и уласка у друштвени свет бејаху мудри психолошки чин! Они су помагали младој особи (или детету) да стекне свест о своме одвајању од мајчинске или очинске и уопште породичне везаности. Јер, јасно је да не би само млади био у неприлици при прилагођавању друштву. Високу цену би плаћали и људи из његовог окружења без… икакве кривице!
Тако је потреба за постепеним ослобађањем новог човека од мајчинске психолошке емоционалности (али не од мајчинске љубави) истовремено проблем индивидуалности и друштвене заједнице. Онај који је ропски везан материнском везом и стога удубљен у хаос несвесног, не може да се саживи са својим ближњим јер не може да га види. Гледа само себе самог, тј. мисли како гледа самог себе. Веза сијамаца сужава друштвени хоризонт и ограничава га у оквире индивидуалности. Онај који остаје изједначен са својим несвесним, зато што је и рукама и ногама везан мајчинском психолошком осећајношћу, не види поред себе никог другог осим самог себе. Уколико наравно, оно што гледа јесте заиста он!
***
Подразумева се, свакако, да нико не може да испита и проучи у свој дубини и ширини егоцентричну везаност човека са самим собом. Савремено научно–психолошко посматрање развија значајну активност у овој области и умногоме нам помаже да схватимо недокучиве размере ове везе, али и њене негативне последице у породичном и ширем друштвеном оквиру. Међутим, ово посматрање пошто је управо „научно“, ограничава се на датости искустава која се узимају „методски“. Ипак, поред методске активности овог посматрања, већу слободу кретања има мисао!
Као „металогичка“ функција ова духовна активност човека, а пре свега у области самопосматрања, има простора да се вине изнад граница „логичног“ испитивања резултата психолошког посматрања у један простор недоступан за ум који функционише научнички. На овом месту мисао се судара често са патњом која лебди над нераскидивом везом сијамских близанаца. У овим приликама постаје веома осетна, уз већу непосредност, потреба за раздвајањем близанаца. Уколико мисао делује безболно, рецимо као неки поетски узлет или једноставно као емоционални наговештај, утолико неко своје сопство осећа као гледалац… самог себе! Али када мисао изазове истински плач и вапај ужаса због смртоносне везе сијамских близанаца, тада је оно што се најнепосредније разуме – нужност операције! Да се „хируршким путем“ одвоје ова два брата, пошто се њихова везаност доживљава као смртоносна!
***
Али хируршки захват раздвајања два сијамска брата није увек успешан. Напротив, он је готово увек неизвесно решење проблема такве коегзистенције два људска бића.
Аналошки, психолошко одвајање човека од самог себе никад није само по себи разумљиво и лако, или у најмању руку безопасно решење. У сваком случају је једна „операција“13. А операција, било како учињена, јесте психосоматско искушење. Због тога се, и иначе, операција обично посматра као најболнија и најопаснија терапија органске болести. Једноставно речено, реч „операција“ чини да се човек најежи. Душевно га узнемирује, чак и кад се не ради о њему самом!
Тако је непријатност појма операција исто тако драстична и кад је у питању психолошко раздвајање човека од њега самог. Хируршки рез срца егоцентричне везе човека са самим собом узрокује, несумњиво, најдубљи људски бол. Бол разарајући и паралишући који се егзистенцијално изражава размерама људског крика. Јер кога боли, тај вапи! И што га више бол мучи, толико гласније виче! И онда када се фином оштрицом егзистенцијалне спознаје раздвоји он сам од… самог себе, бол је незамислив! Јер не боли само бол раздвајања. Већ, главним делом и у суштини, оно што видиш пред собом: негатив фотографије самог себе! Тада, заиста, вапиш најјаче!
- „САМОХИРУРГ“
Страхота нарочито озбиљне операције, у складу са оним што смо малопре рекли, паралишуће утиче на оног који се оперише! Онај на коме се врши операција је обавезан да учини једну ствар – да се безусловно преда на милост и немилост хируршкој методологији. То, у суштини, значи да у себи угуши сваку реакцију на страх од операције. Управо из тог разлога давање анестезије болеснику решава и психолошки проблем активне или пасивне реакције у процесу операције. Тако је операција чин који се обавља уз учешће многих стручњака али без активног учешћа болесника!
***
Код психолошког, пак, раздвајања сијамских близанаца, тј. човека од самог себе, одређена хируршка методологија у потпуности се одбацује. Јер, у првом реду, основни услов срећног исхода операције, није „наркоза“ већ“ „будност“. Успех телесне операције најпре се заснива на успешности наркозе или анестезије. Без наркозе операција је немогућа. У психолошкој, међутим, операцији ствари су крајње различите. Човек треба да буде веома будан да би на себи извршио болни хируршки рез који ће му омогућити да види себе самог. Наравно, неко ће можда рећи, да је први осећај потребе које се рађа у човеку да припази на себе једно предоперацијско буђење великог значаја. Оно је трезвеност које само ако се наставља постепено и уз напредовање може да пружи прилику за раздвајање сијамаца. Што је више човек будан толико веће шансе за успех има операција коју треба да му изврше.
Наравно, проблем самопознања није од оних тежих већ од оних који се могу решити сасвим сигурно и лако. Читаво богатство савремене психологије нам указује да је самоспознаја замршено и многоструко питање. Овде немамо све тедаљно размотрено. У нашем случају то значи да будност, опрезност, у суштини може да има исти пут као операција. Ако се све посматра са више страна, биће јасно, да буђење (будност) значи и одвајање нас самих од нашег ја! Психолошки став, и чак (на вишем ступњу), „духовни став“, готово увек иду заједно са једним унутрашњим раз–лучивањем, тј. са резањем које човека доводи у положај „лицем у лице“!
***
Али нико не треба да своје сопство обмањује искуствима… трезвења! Унутрашње посматрање или буђење (будност) може да заведе онога који се посматра или „који се буди“, уколико се тај посао не одвија под одређеним условима. Чињеница да психоаналитичари или психотерапеути, или уопште људи у тој области обучени, иако знају доста о себи самима не „стичу“ ипак ништа од ове самоспознаје, показује да чак и психолошка опрезност или будност самопознање може да… учини лажним!
Отац психоанализе Фреуд никада није прихватио своје комплексе и свој страх, како нас обавештава Јунг. На другом месту смо такође нагласили колико субјективно су радили, без изузетка, сви зачетници психолошких теорија14. Човека уопште (или и посебно) су видели кроз призму сопственог душевног стања и менталитета.15 Апсолутизовали су своју психичку субјективност да би одредили структуру човекове личности, али су истовремено одбили да признају ту субјективност. Фреуд ухваћен у мрежу кривице незаконите сексуалне везе учинио је општим начело хедонизма. Никада међутим није хтео да призна, на основама своје сопствене теорије, да је пренаглашавање овог принципа могло да буде плод (последица) његове потиснуте кривице.
Али чак и у другим случајевима где људи не могу да себе не препознају као духовно свесне, видимо да самоспознаја не доноси плод. „Фарисеј“, на пример, јесте духовно „будан“ човек. Има моћ духовног гледања, и на неки начин посматра самог себе. Међутим, његова верска „статистика“ на крају показује да његова самоспознаја ропски служи његовој егоцентричној везаности. Уместо да му помогне да види своје стварно сопство, које је затрпано испод религиозних „украса“, утврђује га у уверењу да су ти исти он сам. Многи неверујући али и верници (због околности) када доживе искуство самопознања, макар и у условима духовног живота, стичу утисак да су прилично упознали сами себе.
Верују да имају моћ да препознају ко су. Управо овде лежи суштина.
Јер, управо је то степеница фарисејског размишљања. Ако је неко згази и стане на њу, она ће постати темељ његове фарисејске духовности (верске и неверске) и тада, наравно, „Јао, нама фарисејима..!“ Ако пак смогне снаге да је прескочи, једним дубоким и оперативним резом у себи, тада ће да продужи у унутрашњост једног хаоса! Осећање хаоса ће бити први утисак његовог стварног сопства! Али и повод да из своје утробе пусти најистинскији вапај: „Боже мој, шта држим у себи!“
***
Други основни услов операције сијамских близанаца јесте да хирург треба да буде сам болесник, а не неко други. Наравно, може да има сараднике или бар сарадника у свом операцијском подухвату. Може да буде обучен од стране стручњака, једног или више њих, у питањима како би успео да стане пред правим собом. Али у егоцентричној вези сијамских близанаца скалпел правог самопознања он сам треба да зарије. Јер, као што рекосмо, ствар је у „егзистенцијалном самопознању“ а не у неком „извиђачком“ самоиспитивању. Тако, дакле, уз светиљку психолошког духовног вида у једној руци, и уз нож болног али правог самопознања у другој, човек ће успети да стане пред самог себе. Он сам треба да осветљује и да сече. „Да сече и да шије!“
И овде свакако лежи срж проблема. Колико је дакле лако или колико тешко сећи и шити своје тело? Колико је мало или веома болно да се у себи одвоји стварна слика себе?
„Скромност на речима“ је посебан облик егоистичне маске која може да се појави као вешт лажни сведок у расправи која ће имати за циљ да истражи тешкоће правог, дакле, болног самопознања. Веома лако човек може да оптужи сам себе, ако затреба, да покаже… своју надмоћ! Циљ је да „по сваку цену“ егоистички успе (потисне друге). Чак и на терет… самог себе. И све док га не само не кошта већ и „добија“ оптужујући сам себе, издаје се за скромнога! Признаје за себе самог најгоре. (Довољно је да то каже он сам, да му не говоре други)16. О себи самом одлучује, немилосрдно осуђује, без трошкова… суђења!
Али овај метод лицемерног разлучивања нас самих од нашег сопства је застарео и на неки начин превазиђен. Тако свако ко скромно говори не уверава да познаје сам себе, већ да се, једноставно, чвршће држи своје егоцентричне везаности. Јаче стеже кравату свог егоизма!
***
Стога право самопознање, као болан рез, треба да буде као врло дубоко и у основи као крајње неприметно, у првој фази, проживљено искуство. То опет значи да једино онај који оперише себе самог може да зна колико болно оно може бити. Онај који скромно говори не болује већ је задовољан. Није прикљештен, већ мажен. Остаје, дакле, бол, као мерило правог самопознања. Свако знање о нама самима које изазива бол, јесте драгоцена фаза „хируршког самопознања“.
Али бол и велику тегобу правог самопознања човек може да упозна, до одређене мере, ако се удуби у теорију Јунг–а, који говори о „сенци“ људске личности. Према Јунг–у самоспознаја као и психолошко изједначавање сила свесног и несвесног, почиње прихватањем „сенке“. По њему, такође, да би се правилно развила индивидуа најпре треба да прихвати своју „сенку“, тј. негативну страну своје личности. У њеном несвесном делу постоји мноштво психичких садржаја који се налазе у односу противтеже према ономе што се проживљава свесно. То мноштво психичких садржаја састоји се, у највећој мери, од потиснутих искустава и стога за оно свесно има негативне последице. Уколико индивидуа држи потиснута ова искуства у мраку несвесног (жеље, тежње, нагоне, искуства неуспеха, горчине и разочарања, итд.) његова унутрашња психичка равнотежа се ставља на пробу и у многим случајевима је у опасности. Ту чињеницу свакако оспорава душевна зрелост индивидуе. Зато освешћивање сенке (свест о сенци) и одговарајуће коришћење тог освешћивања, према Јунг–у је једино решење нормалног развитка човека у личност (Индивидуатион).
***
Ипак, треба да додамо да се према сенци човековој на такав начин не односи само Јунг. Читава дубинска психологија сажето нам пружа веома живописну слику сенке унутрашњег психичког света човека. Савремена психолошка истраживања углавном раде на пољу сенке и имају за циљ да изнесу на светлост сенку личности човекове. Дакле, и „научно“ се оправдава свесност о сенци као почетку и основи правог самопознања. Да би тачно и правилно упознао сам себе, човек треба да погледа своју сенку. Негатив самог себе. Али, управо тај његов чин једнак је по снази болном унутрашњем резу.
Ако би заиста, пред очи неке лепотице ставили негатив њене фотографије и уверили је да је то стварно она, или да треба да прихвати саму себе као што је приказује негатив, како би она реаговала? Или, ако би, као у бајкама, једна таква лепојка постала старица, колико би се јадно осећала?
Ако бисмо тврдили да се нешто истоветно дешава у случају оног човека који се позива да препозна своју сенку и да је прихвати као правог себе, није ни фантастично ни утопистички. Али, наравно тако нешто за њега је немогуће. Само под условима које смо споменули, може неко да постане хирург самог себе и изведе унутрашњи „златни рез“!
***
Било како било, под одређеним условима или не, човек стиже до одлучног часа кад стаје пред своју сенку, пред право и аутентично своје ја, и оно што ће бити природно да учини јесте да завапи! То ће учинити не само она лепотица зајецавши: „Боже мој“, или: „мајчице моја“, већ сваки онај ко буде учинио „златни рез“! Јер, заиста: „Ко виде сам себе и не уплаши се“? Међутим, човек обично избегава такву врсту страха. Плаши се17 да стане испред самог себе. Због тога не узима лако у своје руке нож „златног реза“. Не одлучује без оклевања да раздвоји сијамске близанце. Више је окренут лажној емоционалности и самообмани!
Ипак, сумња постоји да од очију… себе самог крије истинитог себе. И тој самообмани граница нема…! Зато, када је спознаш, гони те да завапиш…!
- МОНОЛОШКИ ДИЈАЛОГ…!
Када човек разговара сам са собом, кажемо да држи монолог! Говори сам „за себе“, говори сам са собом!
Врста овог монолога није само уобичајен облик унутрашњег дијалога већ душевно и духовно деловање човека које се у највећој мери подразумева. Сваки човек говори сам са собом.
Јунг примећује да: „Знамо како у пракси готово сви имају особеност али такође и способност да разговарају сами са собом. Сваки пут када се налазимо у беспомоћној ситуацији питамо сами себе (или кога другог?) „шта да чиним?“ или наглас или не, ми (или неко други?) дајемо и одговор“18. Тако се монолог успоставља истовремено као „унутрашњи дијалог“ сваког човека који мисли и разлучује. Онај који држи монолог прича сам са собом. И такође онај ко размишља „сам за себе“, држи монолог дијалошки.
Дакле, монолошки дијалог јесте општа и свељудска душевно–духовна функција. Али управо она учествује у фалсификовању… самопознања!
***
Класичан пример монолошког дијалога, највећег представника егоцентричне везаности описаног у Јеванђељу, јесте монолог неразумног богаташа. Да се подсетимо: „А каза им ово поређење… У једног богатог човека добро роди поље, и он размишљаше у себи говорећи: шта да радим, јер немам у што сабрати летине своје, па рече: ево шта ћу учинити: порушићу житнице своје и подигнућу веће и онде ћу сабрати сва своја жита и добро своје, и рећи ћу души својој: душо, имаш много имања спремљена за много година. Почивај, једи, пиј и уживај“ (Лк. 12, 16–19).
Неразумни богаташ, држећи монолог разговара са самим собом. Монолошки дијалог, чак и у срцу најјаче егоцентричне везаности, одаје утисак самопознања. Али само… утисак. Јер, стварност је другачија. У примеру овог богаташа чини се да је проблем самопознања решен одређеним циљем: одмор, храна, пиће, материјално уживање. По мишљењу богатог, његово сопство има ове четири „материјалне димензије“. Његова егзистенцијална слика урамљена је са ове четири стране живота! Одмор, јело, пиће, и уживање јесу он сам – његова душа19.
Ипак, његову заблуду само један „потрес“ открива! Тачније један хируршки рез неодређене оштрине: „Али му Бог рече: безумниче, ову ноћ узеће се душа твоја од тебе; а што си спремио за кога ли ће бити?(ст. 20). Овај божански гром пуштен усред хаоса његовог егзистенцијалног…. непостојања, раздваја сијамске близанце. Неразумном богаташу пружа прилику да буде свестан правог себе ‡ егзистенције мрачног брата!
***
Ова изненађеност неразумног богаташа показује се и у психоаналитичкој и шире, у психотерапијској методологији. Јунг признаје да душевни преображај, дакле право самопознање, почиње (треба да почиње) од искуства „катастрофе“20. Неуротичан човек, коначно заробљен међу својим комплексима и који на крају не зна ни шта заиста жели ни ко је, треба да буде доведен до искуства „катастрофе“. Да доживи распад свог неуротичког душевног света, како би започео, одатле на даље, душевно–духовну поновну изградњу своје личности. Из тог разлога психотерапијска методологија има за циљ „катастрофу“. Неуротичног човека води у стање „распадања“ његовог унутрашњег света. Неуротик који успе да схвати ову методологију, спознаје да је непосредно искуство његовог душевног „поништавања“ крај једног пута али и истовремено и почетак новог напора.21 Дакле, када доспе до тачке да је уверен у свој морално духовни неуспех и, уопште, „узалудност“ својих егзистенцијалних циљева, тада почиње да види самог себе. Осећа да је ступио на широку степеницу правог самопознања!
Али катастрофа, било осмишљена или не, јесте увек искуство пуно опасности. Јер онај ко је доживљава може увек да се под теретом њених психолошких последица паралише и стога да узнемогне да се усправи. Зато је вероватно боље да покуша да упозна правог себе без ‘луксузног’ посредовања катастрофе. Много је безболније да сам отвори онај прозорчић који ће му омогућити да види лице свог сијамског брата, него да доживи изненађење неразумног богаташа.
***
Јунг не истиче само потребу за унутрашњим дијалогом личности већ предлаже један свој сопствени метод за „разговор“ са другом страном.
Према швајцарском психијатру и психологу, „друга страна“ личности није неки душевни садржај или чак деловање без посебног значаја за њену бит. Напротив, „друга страна“ (или, као што рекосмо, њена сенка) игра прворазредну улогу у психолошком развоју и сазревању индивидуе, и стога у моћи њеног прилагођавања условима живота. Зато, по Јунг–у, душевна зрелост и унутрашња слобода индивидуе почиње од познавања значења „друге стране“.
То препознавање јесте обично један оштар проблем, јер једноставно „друга страна“ лежи у мраку.22 Она није свесна али „живи“ и „функционише“ у невидљивом делу личности, у дубини несвесног, у области њене сенке!
Та чињеница „необрађеном“ свесном уму комотно ствара утисак да је оно што мисли или разматра његова крајње сопствена творевина и да је он сам оно што осећа да јесте. Дакле, у потпуности свестан. „Навикли смо се да се поистовећујемо са мислима које нам долазе тако да чврсто признајемо да смо их ми начинили“, каже Јунг.23 Ипак, додаје, када је неко унапетом емоционалном стању говори ствари које му се чине веома чудним и смелим. Али их заборавља брзо или их сасвим пориче. „Овај механизам осуђивања и негирања“, наставља Јунг, „свакако треба проучити, уколико неко жели да усвоји објективан став“.
Дакле, чињеница да у стању емоционалне раздражености човек говори ствари за које се одмах затим покаје, или се жури да их осуди и заборави, јасно показује да оно што говори не смишља он сам већ „друга страна“. Ако се бар мало заустави на овом доживљају, разумеће да његова личност има управо једну… „другу страну“. Јунг је често назива несвесно и често пута „женска душа“. То значи да „другу страну“ не подразумева као неку радњу већ као нешто више од тога. Сматра је за „личност“24. „Оно што је истинито за маску и самим тим за све комплексе уопште, важи такође за женску психу. И она је опет једна личност…“25. Са становишта унутрашњег дијалога то значи да онај ко држи монолог истовремено може да разговара са „другом страном“ своје личности, са „анимом“ (анима). Тај разговор је, по Јунг–у, главни предуслов праве самоспознаје човека и тиме могућности за нормалну психолошку зрелост и развој. „Пошто нас“, говори швајцарски психијатар и психолог, „ствари из унутрашњег света дотичу већом снагом, управо зато што су несвесне, за онога који жели да узнапредује у самообразовању (и зар сваки цивилизаторски покрет не почиње од индивидуе?), неопходно је да устали као објективне реакције женске душе и касније покуша да разуме који се садржај крије испод ових реакција.“26
***
Али, као што већ рече Јунг, бољи пример унутрашњег дијалога јесте стање емоционалне раздражености. „Крећући од чињенице да се у емоционалном стању човек често без своје воље приклања истинама друге стране, зар не би било згодније да то искористи тако да другој страни пружи прилику да говори? Исто бисмо могли рећи како би човек требало да негује вештину разговора са самим собом у стању емоционалног узбуђења допуштајући од стране сваког нашег рационалног суда да то узбуђење изражава слободно. Све док емоционално стање говори, просуђивање треба да буде заустављено. Али, онда кад оно изнесе своје, треба да почнемо са критиком, са таквом дубоком свешћу као да је наш саговорник реално биће уско везано за нас. Такође не би требало стати на овоме, већ надовезивати питање и одговор док расправа не стигне до једног задовољавајућег свршетка. Субјективно осећање само може да одлучи да ли је крај повољан или не. Било каква заблуда је наравно бескорисна. Неопходни предуслови ове методе за васпитање женске душе јесу дубока искреност са самим собом и пажљиво праћење онога што би друга страна имала да каже“27.
Јасно је да, извор емоционалног узбуђења, као полазишта унутрашњег дијалога, има корене у чињеници да се на путу овог душевног испољавања свесни ум „повлачи“ , „слаби“ и да „друга страна“, „несвесно“, има прилику да се јасније изражава. Емоционално узбуђење отвара врата несвесног да би у простор свести ушле „слободне асоцијације“, тј. речи, мисли, осећања, расположења, која сва заједно изражавају „другу страну“, јер у стању смирености свесни ум не би уступио места читавом овом „неподобном“28 материјалу.
***
Али оно што је заиста тешко јесте ускладити емоционално узбуђење и објективно расположење29, како би желео Јунг. Човек треба да има предобразовање у вођењу унутрашњег дијалога како би истовремено могао да има пробуђен унутрашњи свет (напето емоционално стање) и објективно расположење. Можда је из тог разлога Јунг–ова теорија добра као… теорија. У пракси, међутим, само под одређеним условима је могуће да се оствари. Те услове је, са друге стране, тако тешко обезбедити да је само у малом броју случајева могућа примена ове Јунг–ове теорије. У сваком случају то је једна теорија која потврђује стварност монолошког дијалога унутрашњег света личности.
Она углавном подвлачи виши смисао тог дијалога који не представља испитивање познатих, већ непознатих чинилаца „друге стране“ посматране личности. „Сврха дијалектичког процеса јесте да тај садржај (несвесно) изнесе на површину и само када се то изврши, и када се свесни ум довољно сродио са свесним обрадама које се огледају у женској психи (тј. у несвесном), постаће женска душа осетна као проста функција“30. Монолошки дијалог води до самопознања само онда када успева да осветли непознате чиниоце који утичу на свесни живот личности. Али у пракси ствар није тако лака као у теорији.
Највећи дакле, проблем Јунг–ове теорије је објективно расположење, јер је обавезно и неизбежно као услов успеха монолошког дијалога,. Као што опет рече Јунг, искреност и одсуство предрасуда. Ко може, заиста, током трајања емоционалног буђења да буде истовремено „искрен“ и „објективан“ посматрач унутрашњег простора своје личности? Емоционално узбуђење јесте унутрашњи покрет. Једна реакција која дубоко утиче на деловање људске личности. Како, дакле, неко истовремено може да буде узнемирен и смирен? Смућен и објективан?
***
Одговор (који такође захтева искреност и објективност) није тако лак како то може да претпостави, из угла самопознања, неопитан ум. Јер, као што рекосмо, право самопознање није пуко испитивање питагорејског типа, већ болна егзистенцијална авантура.
Током развитка монолошког дијалога човек треба да осети доста боли и много да искрвари како би га доживео као фазу правог самопознања. Да осети у сржи свог бића хируршки рез који раздваја два чврсто везана сијамска брата. Тако само као… „касапљење“ може да схвати развој правог самопознања. Заиста, ако ме не боли и не коље утисак који носим при погледу на самог себе, не закорачујем у простор правог самопознања већ „дивље“ лутам по простору лажне скромности и лицемерја!
Ако ми монолошки дијалог… ласка, онда показујем сиромаштво свога самопознања. Сиромаштво које подсећа на „сиромаштво“ безумног богаташа. И тада тешко мени!
У опасности сам а да тога нисам ни свестан! И не вапим, јер… не осећам бол! Али усред таме моје егоцентричне ноћи пробудиће ме божански гром: „безумниче…“! И кад буде одвећ касно, видећу ко сам…!
Тада ће мој вапај замукнути усред паралишућег одјека божанског грома. Вапај мој ће дакле, постати узалудан…!
Монолог… ћутања и смрти!
- У „КЛАНИЦИ“ ПОДВИЖНИЧКОГ ДИЈАЛОГА…!
Подвижнички живот отаца православне Цркве, као што знамо, одликује се по својој суровости. Шта год да се дешава у оквиру овог простора, као духовно дело и настојање, непосредно је везано за сузе, бол, јецаје и, зашто да не, за крв душе. Људска природа се присиљава на сваки начин који може да јој помогне да се врати из онога што је „мимо природе“ у оно што је „по природи“.
Суровост подвижничког живота намеће се чињеницом, што је такође познато, да је духовни живот превасходно унутрашње питање душе: подвижник или борац монашког живљења зна да: „Ништа споља човеку не може да нашкоди осим духа таме који живи и делује и обитава у срцу.“31 Стога је јасно да његов духовни бој треба да се одвија у условима сурове и немилосрдне готовости. Само подвижник има осећај да „игра на све или ништа“, тј. да у њему нема простора за компромисне везе са самим собом. Када види да је у њему „скривена танана сила мрака, у срцу свијена“32, он снажно усмерава сву своју борбеност ка овом бездану унутрашњег лукавства. Разуме да „нож“ подвижништва треба да буде заривен посред утробе његове, дубоко дубоко…!
***
Свети Макарије Египатски даје нам јасну слику „духа мрака“ који се гнезди у утроби човека. Чистотом свог подвижничког духа на својствен начин конципира изглед сијамских близанаца у настојању да ближе одреди органску везу „старог човека“ са осталом унутрашњошћу духовног борца. Тако нам каже: „Јер кад говори Апостол: Скините са себе старог човека, у ствари каже, имајте очи у очи, главу према глави, уши уз уши, руке ка рукама, ноге према ногама. Читавог човека душу и тело затрова лукави, и сломи и обави човека, старог и скверног, нечистог и богоборног, који се не потчињава закону Божјем, сам грех, да човек не гледа више како жели, већ да гледа подмукло, и подмукло слуша, те ноге има које журе на злодела, и руке да чине безакоње и срце које лукаво размишља. Дакле, замолимо и ми Бога да са нас свуче старог човека…“33.
***
Духовни борац, дакле, није човек „слободан“ који бије битку са спољњим непријатељима. На првом месту је човек који се налази у смртном загрљају са својим братом: „старим човеком“. У себи има свог непријатеља и због тога васцела снага његове борбености треба да буде утрошена на битку са сијамским братом. Треба да се порве са самим собом. „Јер, Господ захтева да се наљутиш на самог себе и започнеш бој са умом својим; и да не пристанеш, нити да се радујеш неваљалствима (нечистим помислима)“34. Исти Господ захтева да човек постане непријатељ самог себе. Он ће, пак, богато понудити Своју снагу како би се искоренио грех и „зло које уз то иде“. Али „на теби је да се супротставиш, да се бориш, удараш, тучеш се!“ Засукавши рукаве треба да навикнеш да удараш и будеш ударан, да тучеш и будеш тучен, да рањаваш и будеш рањаван!
Напетост борбе духовног човека са његовим сијамским братом долази од чињенице да „стари човек“ није само једна препрека у духовном животу, већ подједнако важна борбена реакција. Свети Макарије такође својствено представља ову реакцију када нам је отелотворује у слици разбојника:
„Ако ти је лопов у кући и даље те поткрада, не допусти да си немаран, почни и ти да узвраћаш ударце, да се бориш и сучељаваш35„. „Стари човек“ подсећа на неког разбојника. И то на активног и неуморног који „поткрада“ душу и у њој се понаша као „господар“. Тако духовни војник дубоко у себи осећа реакцију сијамског близанца. Он не путује заједно с њим једноставно. Повезан, и са њим често у завади, са апсолутно супротном намером, заиста делује да је у свађи са самим собом. Свакако се цепа надвоје. „Човек заиста треба да себе расече својевељно надвоје, да се премудром мишљу раздере, да истински постане сам себи непомирљив непријатељ.“35 Овај подвижнички расцеп јесте најаутентичнија операција сијамских близанаца јер се одвија уз најсавршенији хируршки нож: „нож молитве“. Наравно, непрекидне „умне молитве“.
***
Свети Теодор нам даје једно од многих виђења ове операције која није нека коначна радња – не дешава се само једанпут – већ је непрекидно дејствовање. Подвижничка операција је непрекидна духовна активност која спонтано проистиче из духа будности. Јер ум који бди „беспрекидно“, држећи мач молитве, снажно и директно убија разбојнике који делују ратоборно у „окружењу душе“. Према светом Теодору: „Веома мудру и јасну реч каза неко од старих: осуђуј помисли на уласку у срце, било да су наше, или од противника; нама сродне и добре уводи у унутрашњу скривницу душе, чувајући их у непокрадивом скровишту; а противничке бичем разумног расуђивања одмах изгони и не дај им покоја и места у суседству душе, или их боље сасвим одсецај мачем молитве и божанског учења, да би се од таквог истребљивања разбојника уплашио и сам њихов вођа. Знај да је ко тако брижљиво испитује помисли истински љубитељ заповести“36.
Усред ових „крвавих“ слика кланице подвижничког дијалога још већу пажњу нам привлачи инструмент касапљења: „нож молитве“.
Наравно, нашем неискусном, за подвижничке доживљаје, уму ова фраза се чини чудноватом и, зашто да не, неразумљивом. Јер ми хришћани „света“ већ имамо у себи изграђену представу значења молитве која произилази из неког катихетског уxбеника или неког другог сличног учења. Тако молитву више разумемо као неки тих и спокојан душевно–духовни чин. Као покрет душе који се изражава унутар простора тишине, концентрације и уопште „бестрасног мира“. Несумњиво, и ово је једно гледање на чин молитве. Али свакако један утврђен облик са типично дијалектичким карактером.
У подвижничкој пак стварности молитва је заиста „нож“37. Духовна радња непрекидне активности. Она сече и „кида“. Осваја главе „прворођених Египћана“, „односно лукаве помисли“ и коље, без задршке и милости свакакве крадљивце душе. Подвижничка молитва јесте инструмент унутрашњег дијалога који раздваја сијамске близанце и духовном борцу пружа могућност да стане пред самог себе. Пред његово право и стварно Ја…!
Али онај ко може да се прихвати овог динамичког гледања на молитву, такође може да схвати рез „ножа молитве“. Јер свакако овај рез одређује снагу деловања једног „ножа“.
Док човек сред кланице унутрашњег дијалога прати како падају главе лукавих мисли, грешних сећања и осталих крадљиваца који делују „у окружењу душе“ задивљује га сјај оштрице подвижничког „ножа“. А тај сјај је: људски вапај…!