Јер ако опростите људима сагрешења њихова, опростиће и вама Отац ваш небески.
Ако ли не опростите људима сагрешења њихова, ни Отац ваш неће опростити вама сагрешења ваша.
А кад постите, не будите суморни као лицемери: јер они натмуре лица своја да се покажу људима да посте…
… не сабирајте себи блага на земљи, где мољац и рђа кваре и где лопови поткопавају и краду, већ сабирајте себи блага на небу, где ни мољац ни рђа не кваре и где лопови не поткопавају и не краду…
јер где је благо ваше, онде ће бити и срце ваше…
Није случајно да последње јеванђеље које се чита пред почетак Великог Поста, на литургији у сиропусној недељи, говори баш о праштању.
Велики Пост морамо разумевати и тумачити једино у контексту Васкрса, коме предходи, а који је исходишна тачка нашег живота, нашег подвига и наше вере, самим тим и овог поста. Како нам сведочи ово јеванђеље, потребно је да се измиримо једни са другима, да покажемо праштање и љубав…
Оваква етика опроштаја грехова постоји само у Цркви. Ниједна заједница ван Цркве не заснива се на праштању. Нико нам ван Цркве неће опростити грехе. Право и правда у држави, другачије су од оне у Цркви, никада држава неће опростити грехе ономе ко крши њене законе. Етичка је норма, етички кодекс и закон да сваки морални прекршај мора бити плаћен, Црква с друге стране без праштања и није Црква. Опраштање грехова је у ствари промена начина посматрања на човека, то је посматрање човека из контекста Царства Небеског. Сваки човек може да учини неко зло, али може да се покаје и сутра буде светитељ, о чему нам сведочи много примера из житија светих и Црквене историје. С друге стране, за државу и друге заједнице, онај који је начинио прекршај он је злочинац и бива осуђен. Господ нам каже: нећу се сећати грехова ваших, а онога чега се Господ не сећа, то и не постоји.
Ако пажљиво приступимо проучавању Свето Писмо, видећемо да нас Христос позива на љубав и праштање. У јеванђељу по Матеју 5.,23-24., дословце стоји: Зато дакле, ако принесеш дар свој к олтару и онде се опоменеш да брат твој има нешто на те, остави онде дар свој пред олтаром, те иди прво те се помири са братом својим, па онда дођи и принеси дар свој…
Видимо да је једини „услов“ који Христос ставља пред нас да би пришли олтару и принели свој дар, који је уствари само свето причешће уствари опраштање и измирење са онима који нас мрзе… кад испунимо димензију праштања, прелазимо на следећи корак, димензију поста:
Имамо различите приступе посту у нашој Цркви, али и шире у целом хришћанском свету: Посту можемо да приступимо рационалистички, логички, као што су то учинили римокатолици и то их је довело до постпуног укидања поста, рационално су закључили да је пост непотребан. Логички можемо рећи да нема ничега лошег у храни, као што је то рекла и велика већина западних богослова, јер храна је благословена, Божија, све је то Бог створио за нас и тако су оставили пост. С друге стране, можемо рећи, такође ослањајући се на логику и на савете лекара, добро је постити, пост је уосталом узимање здраве хране, велики број савремених спортиста никад не користи месо у својој исхрани. Што је опет погрешно. И један и други, лочички приступ нема везе са суштином поста:
Пост је уствари позив који Господ упућује нама, позив на улазак у заједницу. Као што је и првом човеку Адаму упутио позив да оствари личну заједницу са њим.
У библијској причи о Адаму и Еви, Бог даје заповест првим људима опет о храни, кроз пост: На средини Едемског врта налази се Дрво живота, које је сам Христос, али и дрво познања добра и зла са кога не смеју да једу. Опет, однос са Богом остварује се кроз храну, кроз заповест о храни.
И у нашем искуству љубави које имамо у свакодневном животу, ситуација је иста. Када ми некога волимо и позивамо га да уђе у заједницу са нама, да нам одговори на нашу љубав, ми му постављамо „услове“ , ако тај други на наш позив одговори рационално или логички он ће рећи: „зашто бих то радио?“ Као што видимо овакви приступи посту, али и хришћанском животу који се заснивају на логици или пијетизму, што је својственије протестантима, су дубоко индивидуалистички.
Бог је љубав и онај који воли, од Бога је. У другом делу Јеванђеља које смо цитирали на почетку, видимо да се човеков идентитет, његово срце, по речима самог Господа, не налази више у овом свету, већ у Царств у Божијем. Срце наше, наша љубав оно што смо ми сами, требало би да се оствари у Царству Небеском. Везати се за било шта у овом свету значи везати се за смрт, пропадљивост, за место где рђа квари и мољац једе.
Одрекнувши се мрсне хране у време поста, управо значи један егзистенцијални заокрет, заокрет љубави и слободе. Постом показујемо да ми наш живот и наше постојање не везујемо за храну, већ за љубав. Ето, можемо јести било шта и живећемо. Нашу егзистенцију везујемо за љубав, за чињеницу заједнице, за љубав према ближњима, али и за љубав према Богу, која ће нас спасити од пропадљивости и од смрти.
Одричући се мрсне хране, ми се одричемо и биолошког начина живота. Биолошки начин живота оптерећен је тиме да у њему нема слободе. Ми смо ушли у живот без нашег пристанка, ово можда звучи бесмислено, али се управо са овим питањем суочава сваки млад човек у периоду одрастања, у периоду адолесценције. Свако је од нас у једном периоду свог живота поставио својим родитељима питање: зашто сте ме родили? Овај изазов постојању, ово онтолошко питање које човек поставља себи, својим родитељима али и Богу је највећи изазов датости и нужности постојања. Како је Достојевски маестрално објаснио у свом роману „Зли дуси“ човек може доказати да је истински слободан једино ако само своје постојање доведе у питање. Човек дакле има тежњу да слобода буде део постојања нашег бића.
Слободно одлучивши да пости, човек чини први корак ка мењању свог односа према свету који га окружује, уводећи слободу у своју разину постојања: Одричући се од поједине хране, која, како смо рекли није зла сама по себи, а опет, као таква нам је неопходна предпоставка живота, ми показујемо да не живи човек само о хлебу, већ о свакој речи која излази из уста Господњих и да своју егзистенцију не везујемо за храну, већ за љубав, љубав према Богу и љубав према ближњима можемо се одрећи неке хране и показати тиме да наш егзистенцијални основ (ипостас) није храна, већ да је љубав суштина нашег бића.
Свештеник Стеван Стефановић
Svaka cast. Svaka nova pisanja nose move odgovore na pitanja koja nikad i ne postavis.