Нека иду, али да немају духовника у манастиру, поготово не некога ко није био жењен. Уколико је монах девствен, што је данас ретко наћи, он је бескорисан за брачне проблеме. Неопитан не може да те учи. Питаће га неко за орални секс, или за односе у трудноћи или у циклусу или у посту. Наведох безазлена питања да не бих неког „преподобног“ саблазнио.
1) Дакле, неко ко не зна, не може да ти да знање које не поседује. Златоусти о томе говорио, паметан човек. И када је говорио о сексу у цркви, неки се снебивали и црвенели, и он их прозове: „Ја вам говорим о часној ствари, а ви имате прљаву машту“.
2) Ако имамо ове бескорисне духовнике, погубнији су шарлатани. Они што имају изглед побожности, а унутра су вуци. И онда често умеју да „утеше“ супругу. Често им је циљ не карнално задовољство, него остварење жеље за доминацијом и манипулацијом слабих. Хране их уши. Нажалост, то се не може искоренити, јер докле има оваца, биће и вукова. Још у 42. канону Трулског сабора читамо: Дугокоси пустињаци који носе црне хаљине, обилазе градове и друже се са женама и мушкарцима, ако желе да остану у манастиру, нека одсеку косе да би били као и остали монаси. Ако ли неће, нека се протерају у пустињу, по којој су себе назвали.
Трулски Оци су 691. схватили да имају посла са шарлатанима који се профитирају на рачун наивних. Данас, ако калуђер има кратку косу или браду, сматрају да је духовно посрнуо; носе се дугачке косе и браде, наоружани широким или исцепаним мантијама, бројаницама итд.; неки воле да смрде, јер је то „побожније“. Мада се не зна да ли су гори ови „пустињаци“ или многи други „манекени“. Однео ђаво шалу, а онда Ава Римски мора да лечи људе који пострадају од једних или других.
3) Греше неуки калуђери, који желе да своју лењост правдају „природном побожношћу“, јер заиста нигде Исус не каза да се само дотури теологије спасавају (мада је свака прилика да се такви најмање спасавају), али глупост, необразовање (не мора бити формално) и сличне „врлине“ да се стављају на пиједестал побожности, то не пије воду.
Прексиноћ сам се изљубио са Арсенијем из Рибнице, и казао да сам ја тај Ава Римски који га је у више наврата јавно каштигао. Рече да је то боље, да би био смиренији, да не лети. Колико је био искрен, то само Дух Светио зна. Ја сам свакако био искрен, али не знам и колико паметан, јер није увек паметно рећи човеку шта мислиш. Но, како је он јавна личност, као и ја, онда сам се одлучио да му то приопћим. Каштигао сам давно Никодима отолен, али он није шћео да се уразуми, без обзира на моје бруталне критике, па напусти Цркву, јер је он „црква, истина, пут и живот“. Блажени су који послушају Авина исправљенија…
Има многих које сам карао, а били су у супер односу са мном кад се сретнемо, јер су имали светог страха. Има их мени симпатичних, јер их не узимам за озбиљно, па кад причају глупости то узмем за смешно. Међутим, проблем је што наивни немају тај дар расуђивања па се приме и мисле да је то свето слово. И онда се духовно оштете.
Један „ду’овник“ је скоро градио тезу о томе да нам је непотребан брак, јер је са Новим Заветом то постало бескорисно. Вели, „брак више није обавеза“. Није му пало на памет да су се његови отац и мајка морали ознојити и бавити тим „тривијалним“ стварима, да би он могао данас бити жив и трабуњати. Слаби се приме на ове „узвишене“ мисли, па жене неће да дају мужевима, а мужеви неће да их обилазе. После се жале како их је жена преварила са неким (знам и за случајеве када су кумови припомагали). Свети Августин каже на једном месту: Не осуђивати мужа за превару ако му жена не даје. И ту је Августин у праву, јер апстиненција је по Павлу Апостолу само по договору.
4) Каже „ду’овник“: Сада, од када је Дјева родила, имамо нову твар, и да се рађамо на нови начин.
Са једне стране заборавља да и са крштењем остаје нам људска природа са свим њеним страстима, како природним, тако и неприродним. Није разумео шта је нова твар. Јер да је разумео, сетио био се како је Јахве рекао пророку Јеремији: Немој да се жениш; или Осији, омиљеном Исусовом пророку: Ожени се курвом! – Свакако нећу објашњавати „ду’овнику“ шта је нова твар.
Још вели како је Исусово рођење корен сваке девствености. Хвали Дјеву из својих мотива, мада би му ова ударила шамар да га је чула, јер Златоусти вели боље од њега, иако изгледа да је непобожнији (нигде Марију није назвао θεοτόκος, Богородица): „И други пут, када је једна жена узвикнула: ‘Блажена је материца која Те је родила!’ (Лк 11, 27), Христос, како светитељ примећује, ‘није рекао: ‘Немам мајке’, него: ‘Ако мајка моја хоће да буде благословена, нека врши вољу Оца Мога. Такви су моји брат, сестра и мајка’. Каква част! Каква велика врлина! До које висине подиже оне који прате њен пут! Колико жена је благословило ову свету Дјеву и Њену утробу и хтеле су да буду такве мајке и да све дају за такву част! Шта те спречава? Тако нам је Христос показао широк пут где не само жене, већ и мужеви могу постићи тако велику част, па чак и много већу. Идући овим путем, пре се може постати мајка него подношењем порођајних болова“ (In Matth. 44. 2).
Овде би, дакле, Златоусти исправио нашег Духовника, јер се види да девство није физичка реалност него је резервисано и за ожењене мушкарце, који рађају Исуса.
Никада Исус није делио људе на девственике и брачне, него на зле и добре. Зато и овај мој урадак није против девствености, него против штеточина. Исти овај Духовник зна за хомиће и прељубнике у својој цркви, а никада неће да устане против њих као Јован Крститељ, него проповеда са безбедне дистанце не би ли обрлатио неку овчицу. Ако ће да му улети неки динар у џеп, а да то кошта разореног брака, никаква је цена. Бескрупулозни су.
Имао бих још много да кажем, али довољно саблазни за данас. Језик ми је био по угледу на Јустина Савинског, здравог монаха, који је, по речима Владете Јеротића, спасио мноштво бракова.
Зоран Ђуровић

3 KOMENTARA

  1. Кажете да је монах, дјевственик, бескористан за давање брачних савјета, а наводите примјер Златоустог?

    Шта је са старцем Пајсијем или Порфиријем? Јесу ли и њихови савјети упућени људима у браку бескорисни?

    Слажем се једино да се треба чувати разних ‘мудраца’ – штеточина…

ПОСТАВИ ОДГОВОР

молимо унесите свој коментар!
овдје унесите своје име