Кад би ми, љубљени оци и браћо, било даровано да стекнем један од језика које имају анђели, како каже апостол Христов Павле, („чак и да говорим језицима анђеоским“) сигурно би било и за очекивати да ћу моћи да хвалим Арханђеле Господње Михаила и Гаврила на начин који њима доликује, јер је природно да се једна ствар може похвалити и представити другима нечим сличним.

Кад бих имао само један од оних ватрених и нематеријалних језика који су дати светим и божанским Апостолима, могао бих да говорим са натприродном хвалом, како им и доликује, о ватреним и нематеријалним поглаварима.

Да сам, макар и на кратко, очистио свој језик, као што је то учинио Исаија, угљем са Серафима, постојала би нада да ћу рећи нешто достојно Главнокомандујућих.

Али пошто ја не поседујем ниједну од ових особина и немам анђеоски језик, него људски; не огњени, него земаљски; не нематеријални, већ материјални; не чист него нечист, и поврх свега тога, не реторички или методичан, већ ненаучен и без методе – шта можете очекивати да чујете од мене?

Само неколико јадних ствари о светим Арханђелима.

Избећу испитивање природе Арханђела: када су створени, како и где и на који начин мисле и опажају, како се крећу са једног места на друго и њихова друга анђеоска обележја о којима уче богослови, посебно Дионисије Ареопагит.

Уместо тога, показаћу у овој похвали само да су божански Михаило и свети Гаврило посебне слуге изузетних енергија и дела Свемогућег Бога и водити рачуна да разумете.

Према богословима, постоје две главне енергије и посебне особине и карактеристике нашег Бога: једна је правда (праведност), која се такође назива расподела или суђење; друга је доброта, која се назива и саосећањем и милосрђем, за коју Давид каже: „Господе, опеваћу милост и правду Твоју пред тобом“ (Пс. 100, 1).

Бог по правди суди људима и дисциплинује их када греше и не поштују Његове заповести. И, својом добротом, Он им показује милост и саосећање.

Арханђел Михаило је анђео правде Божије, јер га видимо као слугу који кажњава и поправља лоше људе, а чува и брани добре. Ово је очигледно из бројних делова Светог писма, посебно из смрти коју је Михаило нанео прворођенцима Египћана и заштите коју је пружио прворођеним Јеврејима.

Арханђео Гаврило изгледа као анђео Божије доброте и саосећања, јер га видимо као слугу који људима показује велику милост и самилост Божију. То се може видети у многим случајевима, посебно у радосним вестима које је Гаврило донео свету о великој милости Христовог доласка на свет.

Највећа и најважнија дела Божија су три по броју: прво стварање духовног света, затим стварање опажајног света и, треће, оваплоћење Речи Божије.

У сва три, Он је запослио Михаила и Гаврила као своје главне и посебне слуге.

Бог је прво створио духовни свет; извео га је из непостојања у постојање.

Он га је украсио са три тријаде јерархија: Престоли, Херувими и Серафими; Доминиони, Силе и Власти; Начала, Арханђели и Анђели. Изнад ових девет редова поставио је прве принчеве и учитеље, Михаила и Гаврила.

Послушајте како и на који начин.

Пошто је Михаило остао најзахвалнији слуга Свемогућег Бога, он је водио духовни рат на небу против одметнутог Ђавола и његових анђела, када су се они надимали против истинитог Бога. Михаил их је бацио у најдубљи део Земље. Као што Откривење каже: „Тада је избио рат на небу. Михаило и његови анђели борили су се против змаја, а змај и његови анђели су се борили… и велики змај је био бачен – та древна змија која се зове ђаво, или сатана, која води цео свет на криви пут. Био је бачен на земљу, и анђели његови с њим (Откр.12, 7-9).

Због свог великог успеха постављен је за првог међу девет анђеоских редова и научио их је да испољавају захвалност, послушност и смирење према Богу и да увек буду нераздељиво сједињени са Њим.

Свети Јован Златоусти нам каже да је само Гаврилу поверена тајна оваплоћења, као и химнографи Благовести: „само теби поверавам Тајну“.

Он је постао Божји примарни и најважнији слуга, од почетка до краја.

Он је постављен за првог принца и учитеља свих редова анђела, чак и узвишених Херувима и Серафима и поучио их је свим скривеним речима и знањима која се крију у дубинама ове тајне.

Па чак и ако Свети апостол Павле каже да му је била намера да „преко цркве покаже многострука мудрост Божија буде објављена началима и властима у небеским царствима“, ово би требало тумачити тако да се догодило посредовањем Гаврила.

Према Григорију Ниском, ова многострука Божија мудрост је да ће Он победити супротности супротностима, односно гордост смирењем, славу срамотом, снагу слабошћу, мудрост безумљем.

Гаврило је ову многоструку мудрост научио од самог оваплоћеног Логоса и од Духа Светога, Који је са Њим, и тако је пренео на све редове анђела, без шкртости, као у речима Премудрости Соломонове: „Научих без лукавства и даривах неопрезно“ (уп. 7, 13).

Да је Гаврило први међу девет реда анђела, јасно је и из следећег: опште је гледиште Цркве, па и Аве Исака, да сви редови анђела добијају свако просветљење од Христа, Који је, према Светом апостолу Павлу, изнад сваког начелства, власти и силе и сваког имена у будућем веку (уп. Фил. 2, 9-11).

По истом принципу, знамо да је и од Богородице, која је неупоредиво супериорнија од Серафима, да анђели имају своје просветљење, како каже Григорије Солунски (Палама) у својој првој беседи о Ваведењу и у својој беседи о Успењу.

Пошто нико није ближи Христу и Богородици од Гаврила, може се закључити да се кроз њега просветљавају сви редови анђела. Иако свети Дионисије Ареопагит каже да су први ред Престоли и Арханђели осми, ово се односи на време пре оваплоћења. Јер је после тога редослед био обрнут, по Светом Исаку и први је постао последњи, а последњи први…

НАСТАВИЋЕ СЕ

ИЗВОР: https://pemptousia.com/2022/11/encomium-on-the-two-great-archangels-michael-and-gabriel-1/

ПРЕВОД: Давор Сантрач

Објављено: 21.11.2022.

 

ПОСТАВИ ОДГОВОР

молимо унесите свој коментар!
овдје унесите своје име