Авијација краљевине Југославије постала је друга у историји која је успешно бомбардовала војне циљеве по немачком Рајху током априла 1941. године.
Као што знате, у време Титове Југославије систематски је уништавано сећање на многе славне епизоде наше историје. Оно што се данас можда и најмање зна је јуначка борба наше војске током немачке инвазије у Априлском рату 1941. године.
Такође, свеопште блаћење Краљевине Србије, Првог светског рата и међуратног периода трајало је деценијама. Тако се, рецимо, не зна да смо ми у међуратном периоду имали врло развијену авиоиндустрију.
Да ли сте знали да смо ми у Србији до 1941. године имали чак 9 фабрика авиона? Или да смо имали моћну војну авијацију од чак скоро 1.000 ратних авиона?
Или да је наш ратни авион ловац домаће производње ”Рогожарски ИК-3” имао боље перформансе од немачког Месершмита, поноса немачке авијације, која је са лакоћом освајала Европу?
На жалост, такве информације су вешто прикриване деценијама и данас се не знају многе епизоде наше историје, попут освете наше авијације за Хитлеров напад на нашу земљу и бомбардовање Трећег рајха, након 6. априла 1941. године.
Наша земља је тако постала друга у историји која је успешно бомбардовала војне циљеве по немачком Рајху током априла 1941. Пре наше ратне авијације, је то једино пошло за руком Великој Британији са својим РАФ-ом.
У складу са ратним плановима, одмах по нападу бомбардери Југословенске војске успешно су бомбардовали немачке, италијанске и мађарске циљеве по јужној Аустрији, Мађарској, Румунији, Бугарској и Албанији. Сви аустријски и мађарски градови су тих априлских дана проглашавали узбуну од могућих дејстава југословенске авијације, која је иначе у свету имала изузетну репутацију.
Рецимо са бањалучког аеродрома Ровине (Нова Топола) под командом пуковника Станка Диклића, команданта 8. бомбардерског, „Осветничког“ пука, полетели су пилоти који су први бомбардовали Трећи Рајх, што је био највећи ратни подвиг тог времена, посебно имајући у виду тада најбољу на свету немачку противваздушну одбрану.
Те акције су на Немце оставиле тако јак утисак, да је на каснијем суђењу у Београду 1947. године, немачки Луфтвафе генерал, који је командовао бомбардовањем наше земље, Александар Лер, рекао: „Напади краљевске авијације на Грац, Брук на Мури, Брук на Лајти и Мистелбах, у групама од два до три двомоторна авиона, значајно су успориле наше активности…“
Пуковника Диклића су Немци заробили након Априлског рата, заједно са више од 200.000 наших војника и официра и читав рат је провео по немачким логорима, да би након ослобођења отишао у Чикаго, САД где је са својим четницима живео до краја живота и упокојио се, као потпуно заборављен у отаџбини.
О њему и о храбрим пилотима који су, бранили отаџбину и бомбардовали Трећи рајх, нећете пронаћи ни речи у нашим историјским уџбеницима.
Ово бомбардовање извршили су јунаци који су били одлично припремљени, одлично опремљени, са јасним плановима и великим самопоуздањем и вером у своју државу и народ који су бранили.
На слици видите последице југословенског бомбардовања Граца у данашњој Аустрији. Током Априлског рата у Аустрији (тадашњој Немачкој) бомбардовани су још и Брук на Мури, Брук на Лајти, Мистелбах, Фелдбах, Филах, Фирстенфелд, Пинкафелд, Глајхенберг и Вилдон, Сегедин и Печуј у Мађарској, Арад и околина Темишвара у Румунији и циљеви око Софије у Бугарској и централној Албанији.
bastabalkana.com
OPASNA PROLEĆA
Proleće 1940. Najezda nemačke mornarice na prestonicu Norveške, 9. aprila 1940, usporena je plotunima sa Oskarsborga. Bez konsultacija sa glavnom komandom, pukovnik Birger Eriksen naredio je paljbu na predvodnicu eskadre.
Proleće 1941. Beograd je bombardovan 6. aprila 1941. Bez konsultacija sa vrhovnom komandom, pukovnik Stanko Diklić naredio je da sa aerodroma Rovine polete dva bombardera prema nemačkom vazdušnom prostoru. Stanko Diklić je zarobljen i interniran u Beisfjord, najstravičniji nemački logor u Norveškoj.
(Iz knjige Saše Dimitrijevića „Varden“, 2018.)