Опет, на нашој многожалосној, страдалничкој земљи људској, чаша гнева, чаша туге, чаша људске патње долази до ивица и поново се прелива. И не можемо остати равнодушни на тугу која сада обухвата хиљаде и хиљаде, милионе људи.

Пред нашом хришћанском савешћу поново се страховито,  уздиже реч Божија, или боље речено, лик Самог Христа, Kоји је постао човек, Kоји је ушао у наш свет, Kоји се не причестио славом и врлином, него се сабратио и потлачени и грешник.

Солидарност Бога са човеком није прекинула Његову солидарност са Оцем; и овде је пред нама слика коју нам је тако тешко сагледати и коју је још теже остварити: лик Онога Kоји је хтео да буде једно и са правим и са кривим, Kоји је све загрлио једном љубављу, љубав према тузи према једном на Kрсту и љубав према радости и — опет – жртвовању куме у односу на друге.

Сада у главама многих људи настаје слика гнева, и у овој слици једни су изабрани, а други искључени, у овом искуству истине, саосећања и саосећања, људска срца бирају једне и проклињу друге. И ово није пут Христов и није наш, наш пут је да их обје загрлимо једном љубављу, у свести и у искуству ужаса, да загрлимо – не са симпатијом, већ са саосећањем, не сагласно, него са свешћу оног ужаса пред којим стоји неистина и пред крстом који стоји истина.

И позивам све вас, уочи свега што се сада дешава у свету, да поново погледате какав је наш хришћански положај, где је наше место, где се пролива крв, сузе, ужас, и да схватимо да нам је место на крсту.

Често размишљамо: шта можемо? Срце се кида љубављу према једнима и саосећању према другима: шта да радимо кад смо немоћни?

Можемо стати пред Господа у молитви, у молитви о којој је говорио старац Силуан, да је молитва за свет проливање крви.

Не у оној лакој молитви коју из смирења приносимо, него у молитви која из непроспаваних ноћи јури на небо, у молитви која не даје покоја, у молитви која се рађа из страхоте сажаљења, у молитви која не даје нам више да живимо безначајност, ситнице свог живота, у молитви која захтева да коначно схватимо да је живот дубок и да непрестано јуримо недостојни свог живота, недостојни себе, недостојни Бога, недостојни та туга и та радост, та мука на крсту и та слава Васкрсења, које се непрестано смењују и преплићу на нашој земљи.

Није довољно само мало саосећати, није довољно рећи да „не можемо ништа“: када бисмо стајали у таквој молитви, када би такво саосећање искључило из нашег живота све што је премало да се суочимо са ужасом земљу, тада бисмо постали људи достојни Христа, и тада би се, можда, и наша молитва уздизала, као пламен који гори и просветљујући, тада, можда, око нас не би било оне инерције, те равнодушности, те мржње које су око нас живи и напредује, јер ми нисмо сметња ничему злу тамо где јесмо.

Пред оним што се ради, пред Kрстом, пред смрћу, пред духовном муком људи, изрекнимо суд о ситничавости, безначајности нашег живота – и тада ћемо моћи нешто учинити: молитвом, начин нашег живота, а можда чак и нешто смелије и креативније.

Али сетимо се да Христос није бирао; Христос је умро зато што су праведници прогоњени и зато што грешници гину. У овом двоструком јединству са људима који су око нас, у овом двоструком јединству са праведним и са грешним, помолимо се за спасење једних и других, за милост Божију, да слепи прогледају, да се утврди истина , али не суд, него истина, која води ка љубави, до тријумфа јединства, до победе Божије. Амин!

Беседа 1968 године

Превела редакција Чудо

Првмир,ру

 

 

ПОСТАВИ ОДГОВОР

молимо унесите свој коментар!
овдје унесите своје име