Ментално јаки људи могу да поднесу све што им живот доноси и да се носе са сваком ситуацијом. Сви би жељели да буду такви, али не примјећују на које их све начине властито размишљање саботира у томе и непотребно им одузима снагу.

Ментална снага захтијева тространи приступ – управљање нашим мислима, регулисање наших емоција и продуктивно понашање упркос нашим околностима.

Иако можемо да се суочимо са проблемима на сва та три подручја, често су наше мисли онај главни проблем који нам краде менталну снагу, пише Псyцхологy Тодаy.

“Све или ништа” размишљање

Понекад ствари видимо као црне или бијеле. Можда имате у мислима двије категорије сарадника – добре и лоше. Или можда на сваки пројекат гледате као на успјех или неуспјех. Препознајте нијансе сиве, умјесто да ствари постављате једнострано.

Претјеране генерализације

Лако је узети одређени догађај и генерализовати га до краја живота. Ако нисте успјели у довршетку неког пројекта, можете закључити – “лош сам у томе”. Или ако један члан породице према вама поступа лоше, можда ћете помислити: “Сви у мојој породици су непристојни”. Обратите пажњу на случајеве када инцидент може да се односи само на једну специфичну ситуацију, умјесто на сва друга подручја живота.

Филтрирање позитивног

Ако се догоди девет добрих ствари и једна лоша, понекад филтрирамо добро и зумирамо лоше. Можда изјављујемо да смо имали лош дан, упркос позитивним догађајима. Или се можда осврћемо на наш наступ и изјављујемо да је било грозно јер смо направили једну грешку. Филтрирање позитивног може вас спријечити да успоставите реални поглед на ситуацију. Развијајте уравнотежене изгледе примјећујући и позитивне и негативне стране свега.

Сажалијевање самог себе

Када вам неке ствари пропадну или не функционишу, немојте бити тужни и сажалијевати се. Умјесто тога пронађите рјешење за проблем и здрав начин како да се носите с поразом, на примјер разговор с пријатељима.

Читање мисли

Никад не можемо да будемо сигурни шта неко други мисли. Па ипак, сви повремено претпостављају да знају што се догађа у туђој глави. Размишљање ствари попут “сигурно је мислио да сам глуп кад сам оно рекао” доноси закључке који се не морају нужно темељити на стварности. Подсјетите се да се можда не бавите тачним нагађањима о перцепцији других људи.

Катастрофирање

Понекад мислимо да су ствари пуно горе него што заправо јесу. Ако једном у року од мјесец дана не испуните своје финансијске циљеве, можда ћете помислити: “Ја ћу завршити у банкроту” или “никад нећу имати довољно новца за пензију”, иако нема доказа да је ситуација тако страшна. Може се лако претворити у катастрофалну ситуацију пошто ваше мисли постану негативне. Кад почнете предвиђати судбину и мрак, подсјетите се да постоје многи други потенцијални исходи.

Означавање

Означавање укључује додавање назива некоме или нечему. Умјесто да размишљате “он је погријешио”, свог комшију можете означити “идиотом”. Означавање људи и искустава сврстава их у категорије које се често темеље на изолованим инцидентима.

Судбина

Иако нико од нас не зна шта ће се догодити у будућности, понекад волимо да предвиђамо. Мислимо да су ствари попут “ако идем на дијету, вјероватно ћу само добити на тежини”. Ове врсте мисли могу постати самоиспуњујуће пророчанство ако нисте пажљиви.

Персонализација

Колико год желимо да кажемо да не мислимо да се свијет врти око нас, лако је све персонализовати. Ако се партнерка не јави, можете да претпоставите: “Мора да је љута на мене”. Када се ухватите за личне ситуације, узмите времена да укажете на друге могуће чиниоце који могу да утичу на околности.

Нестварни идеали

Успостављање неправедних поређења о себи и другим људима може да нам упропасти мотивацију. Гледање некога ко је постигао пуно успјеха није корисно, посебно ако је тај неко имао пуно срећних околности на свом путу. Умјесто мјерења свог живота према туђем, боље је фокусирати се на остварење властитих циљева.

 

 

 

odmorimozak

ПОСТАВИ ОДГОВОР

молимо унесите свој коментар!
овдје унесите своје име