Несклад између виших захтева и нижих нагона, између унутрашњег осећаја слободе и ропске зависности од сопственог тела дуго је мучио најфиније умове човечанства.
То је дало повода за схватање душе као изгнаника који се неким хиром судбине нашао у туђинском окружењу и завршио затворен у „колиби од меса” (метафора Јегора Летова).
На први поглед може изгледати да је источнохришћанско учење о Паду засновано на овој идеји која датира још од паганских платонистичких филозофа.
Међутим, у стварности, по овом питању постоји значајна разлика између хришћанства и платонизма.
Прво, свети оци уче да се човек нашао у тешкој ситуацији својом кривицом, а не неумољивошћу судбине.
Друго, кажу да је човек створен као телесно биће.
Насупрот томе, платонисти верују да је душа првобитно била бестелесна.
Треће, источнохришћанско учење о Паду подразумева да се Адамовим преступом променило не само човечанство, већ се променио и цео свет, док су платонисти уверени да силазак душа у тела није и не утиче на вечни космички поредак.
Неопходно је повући јасну границу између ове две тачке гледишта.
Учење о Паду и преегзистенцији душа које су оци Петог васељенског сабора у Цариграду (553) осудили на анатему, потиче из чувеног дијалога Платоновог „Федра”. Говори о душама које се крећу на кочијама преко небеског свода, покушавајући да погледају у супраселестијално царство.
Кретање душа се наставља све док се „погођене неком незгодом не испуне заборавом и злом и, отежавши, изгубе крила и падну на земљу“.
Душе које су највише виделе на небу инкарнирају се у људске ембрионе који су предодређени да постану филозофи и краљеви, док најнемарнији добијају тела будућих демагога и тиранина. Након 10.000 година проведених на земљи, душе се враћају на небо.
Дакле, душе круже у једном заувек непроменљивом космосу какав познајемо, једноставно се смењујући на различитим местима.
Ако погледамо како је мит оцртан у „Федру“ схватио филозоф из 3. века Плотин, оснивач неоплатонизма, видимо исту статичну слику.
Плотин описује кружење душа у Универзуму као хармоничан процес којим управљају одмерени покрети звезда. Силазећи из области интелигибилног, душе се налазе на небу, а затим улазе у земаљска тела. „Свака душа има своје време: као да их весник призива доле и улазе у припремљено тело, а душе се у овом тренутку крећу као управљане магијском силом“.
По Плотину, силазак душа никако није аномалија; то је предвиђено законима васионе.
Душе „нису одвојене од универзалног поретка, већ се у свом силаску везују за њега и стварају јединствену хармонију“. Душе се могу инкарнирати у телима разних бића, али Универзум којим лутају увек остаје исти, поклапајући се са сликом стварности која се формирала у свести земаљског човека.
У 19. веку, када се појавило питање усклађивања палеонтолошких записа са библијским откривењем, платонистички мит је поново оживео у расправи „Протопласт“ ​​чија је ауторка извесна госпођа Бејли (не мешати са песникињом Џоаном Бејли, њеном старијом савременицом).
Ова расправа, углавном посвећена тумачењу првих поглавља Књиге постања, сада је потпуно заборављена, али је у своје време уживала велику популарност – четири издања „Протопласта” су изашла од 1853. до 1861. године.
По свему судећи, „Протопласт “ је било и најпознатије дело госпође Бејли – барем на насловној страни њених других књига које су укључивале песничке збирке и путописне белешке, иза њеног имена увек стоји напомена: „ауторка ‘Протопласта’.
Бејли је приметила да Библија не даје никакве назнаке колико дуго је човек остао у рају.
Није искључено да је Адам, као духовно биће, тамо могао провести много милиона година током којих су се на Земљи одвијали догађаји геолошке историје.
„Могуће трајање рајског стања у потпуности објашњава, по мом мишљењу, потешкоће које се јављају када се упореде најновија открића геологије са причом о стварању“.
Рај је био безбедно заштићен од катаклизми које су повремено погађале остатак планете и какву би штету оне могле да донесу бестелесним духовима?
„Шта нас спречава да претпоставимо да су геолошке промене, које су изгледа наступиле на планети после стварања првог човека и пре него што је он проклет, за њега биле извор увек новог чуђења и одушевљења?“ – пита се Бејли.
Чак и ако нас призор покретних глечера и Алпа, примећује ауторка „Протопласта“, толико одушевљава, шта је са великим метаморфозама земљине површине које је Адам могао да посматра из раја.
Пад је претворио Адама из спољног посматрача у учесника у процесу, као да се ТВ гледалац који гледа акциони филм изненада преселио из топле столице у густу џунглу са крокодилима.
Тако су се вулканске ерупције, битке праисторијских животиња и други спектакли који су забављали човека у рају дешавали и пре него што је починио грех.
Пали човек једноставно прелази из једне раније постојеће сфере постојања у другу, али се то ни на који начин не одражава на свет којим се бави.
Као што се одмах види, овакав платонизам у хришћанском облику очигледно није најуспешнија опција за решавање сукоба између религије и науке.
Као и сва прекритичка филозофија, она полази од идеје да свет који се чулно опажа постоји независно од посматрача.
Платонисти не праве разлику између стварности по себи и наших схватања о њој. Они приписују објективно постојање слици света створеној у нашем мозгу.
Отуда и уверење да се свет у коме се десио Пад састоји од потпуно истих звезда, биљака и животиња какве сада видимо пред нашим очима.
Али у стварности, садашња слика стварности, формирана у свести палих бића, могла би се радикално разликовати од света који је Бог првобитно даровао човеку.
Изгон мушкарца и жене из раја и њихово одевање у кожне хаљине садржи „дубоко и тајанствено учење које је далеко узвишеније од платонистичког учења о души која је изгубила своја крила и спустила се овде (на земљу)“, истицао је Ориген полемишући са платонистом Целзом.
Патристичка схватања о Паду заснована на библијском наративу, туђа су наивном објективизму античке филозофије. Спољашња стварност је светим оцима незамислива мимо човека.
Човеков однос према Богу не би могао да се промени, а да се не промени и цео свет који га окружује.
Рај се у хришћанској традицији не схвата као царство бестелесних духова из којег је човек збачен у „већ припремљен“ материјални свет.
Сама супротност материјалног и духовног настала је као резултат отуђења од Бога.
Пад није био пресељење са Неба на земљу.
Напротив, Небо и земља који су били пред очима човека – престали су да буду као пре.
Првобитна творевина је, најпростије речено, окренула леђа човеку.
Овако то описује Свети Симеон Нови Богослов:
„Сва створења, кад видеше да је Адам изгнан из раја, не хтедоше више да се повинују њему, преступнику:
не хтеде сунце да му сија, ни месец, ни друге звезде нису хтели да се појављују пред њим;
ветрови нису хтели да дувају више да Преступник не би могао да дише;
звери и све земаљске животиње када га видеше лишеног прве славе, почеше да га презиру и све су биле спремне да га нападну;
небо на неки начин, склоно да падне на њега, а земља није хтела да га носи.
Али Бог, који је створио све и створио човека, – шта је Он учинио?
Обуздао је силом Својом сву ову твар и из саосећања и доброте не допусти им да одмах јурну на човека и заповеди твари да остане у покорности и, поставши распадљива, да служи трулежном човеку за кога је створена, тако да када се човек поново обнови и постане духован, непропадљив и бесмртан и сва творевина, потчињена од Бога човеку ради његовог дела, буде ослобођена овога дела, са њим се обнови и постане нетрулежна и као духовна“.
„Јер твар је била подвргнута узалудности, не вољно, него због Онога који ју је покорио у нади да ће се и сама творевина ослободити од ропства пропадања и задобити слободу славе деце Божије.
Јер ми знамо да је цела творевина заједно стењала у порођајним боловима до сада и не само творевина, него и ми сами који имамо првине Духа, уздишемо у себи док жељно ишчекујемо усиновљење као деца и искупљење нашег тела“ (Римљанима 8: 20–23).
Из ових речи апостола Павла оци Цркве нису могли а да не закључе да је не само човек, већ и сва творевина изопачена грехом и да је одступила од свог првобитног стања.
Свети Симеон Нови Богослов, коментаришући речи Апостола, истиче да га је Бог после Пада „подвргао творевину трулежи – као што је човек за кога је створена постао трулеж – да би му редовно давала храну која трули“.
Или, као Ориген који је у свом коментару на исти одломак тврдио: „Сунце, Месец, звезде и анђели добили су задатак да служе свет и оне душе којима су, услед екстремне девијације ума, била потребна ова груба и густа тела: управо за та бића , којима је био потребан, уређен је овај видљиви свет“.
БИЋЕ НАСТАВЉЕНО
О АУТОРУ:
Александр Валерьевич Храмов рођен je 7. маја 1989.
Доктор палеонтолошких наука и писац.
Виши истраживач на Палеонтолошком институту Руске академије наука.
Храмов пише о палеонтологији, историји односа науке и религије, филозофији науке и хришћанској теологији са чланцима објављеним на руском и енглеском за часописе National Geographic, Esxatos, Элементы, International Journal of Orthodox Theology, Philosophy and Epistemology of Science, Inviolable Reserve и друге.
Аутор је три књиге, од којих је превод који читате први на српски језик.
ИЗВОР:
Обезьяна и Адам : может ли христианин быть эволюционистом? / Александр Храмов. – Москва: Никея, 2019. (на српски преведено са превода на енглески Alexander Valeryevich Khramov, The Monkey and Adam)

ПОСТАВИ ОДГОВОР

молимо унесите свој коментар!
овдје унесите своје име