Ko je библијска краљица савска? У Библији само се одједном сусрећемо са безименом краљицом која из свог тајанственог савског краљевства путује у Јерусалим да би упознала цара Соломона (види: 1Цар 10; 2Дн 9). Она је дошла на камилама, у пратњи великог броја слугу носећи богате дарове у драгом камењу и зачинима. Привучена је Јерусалиму Соломоновом славом и мудрушћу коју жели да искуша питањима (загонеткама). Соломон даје одговор на сваку од њих.

Импресионирана Соломоновом мудрошћу и богатством његовог царства она  изјављује „твоја мудрост и доброта надвишује глас који сам слушала“ (1Цар 10:7). Краљица савска даје цару Соломону 120 таланата злата, драгог камења и много зачина које је донела у Јерусалим (1Цар 10:10). За узврат Соломон њој даје дарове и „шта год она заиска“ (1Цар 10:13) После прихватања ових дарова, краљица се враћа у своју краљевину Саву са својом пратњом.

Ту се завршава библијски извештај о савској краљици и цару Соломону, али позније јевреско, хришћанско и исламско предање разрађује ову приповест и даје додатне детаље о знаменитој посети царице. У свом чланку Где се налази савска земља – у Арбији или Африци?(Where Is the Land of Sheba—Arabia or Africa?), Бар Кирбус (Bar Kribus) трага за положајем Саве и за изгледом савске царице. У оба случаја, о трагање темљи на Писму и тексту познатом под именом Kebra Nagas.

Поменути текст Слава краљева (Kebra Nagast) je веома важан за Етипску православну цркву. Овај текст иденификује савску краљиву са прелепом краљицом Македа (Makeda) и савску земљу са древном Етипијом.

Према овом тексту краљица Македа путује у Јеусалим у љубавну авантуру са царем Соломоном. Она се потом враћа у Саву где рађа сина Менелика.Менелик је одрастао уЕтиопији, али када је напунио 22 године, он путује у Јерусалим своме оцу. Цар Соломон је усхићен својим првенцем и на све начине, али узалудно покушава да увери Менелика да остане у Израелу као његов наследик. Менелик одлучује да се врати у Саву, а Соломон на пут са њим шаље синове израилских старешина и Ковчег савеза. И данас многи Етиопљани верују да се Ковчег савеза чува у Капели таблица поред Цркве Марије Тсионске у Аксуму, Етиопија.

Етипљани истичу да је савска краљива део њиховог налеђа и да су, посредством њеног савеза са царем Соломоном, династија етипских краљева и царева повезана са давидистичком монархијом Израила. Бар Кирбус објашњава: Њихови (етиопски) краљеви препознавали су себе као непосредне потомке Давидовог дома, владаре по божанском праву.

Да ли је, међутим, заиста древна Етипија Краљевина Саве, како то говори  Kebra Nagast? Археолошки и историјски извори документују да је Краљевна Саве у библијсо време била на подручју савременог Јемена. чак и становници древне Етипије знали су, готово сигурно, за ову краевину смештену у јужној Арабији – и каткад у својој култури уважавају и овај моменат.

Где је онда Сава? Да ли се она налази у Африци или у Арабији? Бат Кирбус трага кроз истрију и археологију, предања и легенде трагајући истовремено за Савом и за њеном краљицом. Ко има право да се позива на ову краљицу. Резултати ове потраге могус су изненађујући.

Могу се наћи у Where Is the Land of Sheba—Arabia or Africa? (Biblical Archaeology Review, 2016).

Извор: Biblical Archaeology Society

ПОСТАВИ ОДГОВОР

молимо унесите свој коментар!
овдје унесите своје име