Бројни немачки ученици ништа не уче о колонијалној повијести своје земље. Најчешће о учитељу овиси хоће ли у настави бити споменут геноцид у Намибији. Активисти то желе промијенити.

Као наставни материјал служи намибијска новчаница од 200 долара. На њој се налази Хендрик Wитбоои. Ученици дознају да се Wитбоои борио против њемачке окупације крајем 19. и почетком 20. стољећа. Нијемци су тамо починили геноцид над народима Хереро и Нама. У Намибији Witbooiju још увијек славе као јунака и борца за слободу против њемачке колонијалне власти.

Али, ријетко који ученик у Њемачкој зна тко је Wитбоои. Јер тај наставни материјал није дио службенога школског програма. Наставни материјал о Witbooiju и другим темама њемачке колонијалне прошлости саставио је савез „Заједно за Африку“ у нади да ће их ангажирани учитељи обрадити са својим ученицима.

95.000 потписа за друкчију наставу

Јер, у службеним школским књигама, у наставним материјалима њемачких школа, готово да се уопће не обрађује 30 година њемачке колинијалне повијести у Африци и западном Пацифику. У неким савезним покрајинама та се тема уопће не појављује у настави, у другима само маргинално. (За школство су у Њемачкој мјеродавне савезне покрајине, оп. ур.) Абигаил Фугах зато захтијева прераду уџбеника и наставних планова. Ова 26-годишња становница Кöлна је покренула петицију која управо то захтијева. Досад ју је потписало готово 95.000 људи.

„Није довољно оно што се тренутно учи у школама“, каже Фугах. У вријеме док је она ишла у школу учитељи готово уопће нису обрађивали њемачку колонијалну повијест и тему расизма, каже Фугах. А она је и сама често искусила расизам. „Није ми било лако док сам ишла у школу. Моји родитељи потјечу обоје из Гане.“

Довољно стари да уче о расизму

И на западу Африке, подручју данашње Републике Того и дијеловима данашње Гане су од 1884. до 1916. владали њемачки колонијални службеници. Того је Њемачком рајху био „примјерна колонија“, али и ту су Нијемци експлоатирали сировине, Тогоанцима ускраћивали права и малтретирали их.

Само ако се ту колонијалну повијест зна може се разумјети и актуални расизам, каже Фугах. „Ако су црна дјеца довољно стара да доживе расизам, онда су и бијела дјеца довољно стара да о тому нешто уче.“

Критике, али и ангажман учитеља

Реакције на њезину петицију су врло различите, каже Фугах. „Већина критичара су учитељи и учитељице. Они нам предбацују да превиђамо да је колонијална повијест обухваћена наставним плановима. Али, проблем је што то није обвезујући дио наставних материјала.“ Убојство шест милијуна Жидова у Холокаусту, Други свјетски рат, Хладни рат између Истока и Запада укључујући подјелу Њемачке – све су то велике и важне теме у њемачкој настави повијести. За друго остане мало времена.

Осим ако си га човјек узме. Као примјерице Имке Стахлманн. Она је учитељица на гимназији Фармсен у Хамбургу. „Тему њемачке колонијалне повијести обрађујемо око 15 година релативно интензивно с ученицама и ученицима виших разреда код нас у школи“, каже она. Јер, колонијална повијест је тема „изузетно релевантна за разумијевање бројних међународних актуалних питања“.

Њој је зато важно расвијетлити везу између колонијалне повијести и расизма у свакодневици. „Ове године особито с погледом на оно што се догађа у вези с покретом Black Lives Matter.“ Њезине ученице и ученици су мотивирани тиме се бавити и изван наставе.

Тако су њезине ученице и ученици посјетили споменик ратницима Њемачке Источне Африке у Хамбургу Јенфелду. Тамо се подсјећа на њемачку колонијалну повијест – споменицима који су изграђени за вријеме национал-социјализма. Примјерице Аскари рељеф приказује њемачке колонијалне часнике као јунаке и вође које послушно слиједе домаћи војници. „Разговарали смо што мислимо о опхођењу с овим спомеником“, каже Стахлманн. „И ученици су стварно почели износити алтернативне приједлоге.“

Путовање у колонијалну прошлост

Од 2018. гимназија Фармсен сурађује са школом Цханг’омбе Сецондарy Сцхоол у Дарессаламу у Танзанији. „Утврдили смо да се у обје школе на настави повијести бавимо врло сличним темама, међу осталим империјализмом и колонијалном повијешћу“, каже Стахлманн. „Из тога је настала идеја да својим ученицима пружимо могућност да заједно раде на тим темама.“

Ученици из некадашње колонијалне силе Њемачке и бивше колоније Њемачке Источне Африке размјењују спознаје о заједничкој повијести. Врхунац је био посјет једних другима. У Хамбургу су ученице и ученици заједно снимили један филм код споменика колонијалним ратницима.

Абигаил Фугах и другим активистима је јасно да не може свака школа организирати такву размјену ученика. Али жели да свака ученица и сваки ученик у Њемачкој има прилику позабавити се колонијалном прошлошћу, њезиним посљедицама и властитим расизмом. Фугах сама жели тому придонијети: она већ неко вријеме у школама нуди тренинг против расизма.

 

 

Драги читаоци, да бисте нас лакше пратили и били у току, преузмите нашу апликацију за АНДРОИД

dw.com

ПОСТАВИ ОДГОВОР

молимо унесите свој коментар!
овдје унесите своје име