Обично када замишљамо древни Рим, замишљамо како беле, мермерне, зграде и кипови светлуцају на светлости Сунца. Та слика, међутим, није тачна. Мада су многи римски кипови (као грчки) бели, они су првобитно били обојени.
Белина коју ми видимо последица је деловања атмосферских утицаја кроз векове.
Један од најпознатијих споменика древног Рима је Титова тријумфални лук, који
је направио римски цар Доментијан око 81.год. хр. ере, после смрти свог брата и претходника – цара Тита. Саволук прославља војну победу Тита извојевану током првог јудејског рата (66-74.год. хр. ере), када је уништен знаменити Иродов храм у Јерусалиму. На једној од лоча славолука насликани су римски војници како улицама Рима носе драгоцености из опљачкане ризнице јерусалимског храма, драгоцености међу којима је била велика менора.
Титов славолук данас нема боје, али како је заиста изгледао овај споменик древног Рима у време свог настајања?
Уз употребу технологије, Међународни тим научника дигитално је „обновио“ боју овог споменика омогућујући нам уид у то како су изгледале улице древног Рима. Стивен Фајн (Steven Fine, Yeshiva University), Питер Ј. Скерц (Peter J. Schertz, Virginia Museum of Fine Arts) и Доналд Х. Сандерс (Donald H. Sanders, Institute for the Visualization of History) представили су резултате свог рада у чланку Истинска боја: дигитална реконструкција оригиналне брилијантности Титовог славолука (True Colors: Digital Reconstruction Restores Original Brilliance to the Arch of Titus, јун 2017).
Тим научника је био фокусиран на мермерну плочу Титовог славолука. После 3D анализе плоче, научници су могли да виде приказану сцену са више детаља него икада. Иако је приказ и даље био снежнобео, пред њима су искрсли ликови неких од римских победника чије су главе уништене у давним временима. Наредни потез тима било је скенирање зрнаца боје. Трагови жутих пигмената пронађени су на менори. Тај налаз је потврдио да је Титов славоук првобитно био осликан жутом бојом, баш као што је то описано у Флавијевом извештају о римској победничкој процесији у којем се описује златна менора.
Чланови тима су затим додали боју остатку плоче реконструиући древну сцену. Црна позадина обојена је плавом бојом неба, тунике су осликане искључиво белом, а горње хаљине црвенкасто-пурпурне. Свету судови су, попут меноре, били обојени златно-жутом бојом, трубе боје сребра, а кожа и дрво браон. Лук на удаљеној десној плочи коришћене су бела, црна и жуто-златна боја.
Извор: Biblical Archaeology Society