„Одлуку о поништавању статуса музеја и враћању статуса џамије Аја Софији у Истанбулу сматрамо вишеструко спорном. Сматрамо да се овај чин не може оправдати хисторијским разлозима и потребама муслимана, да је симболички контрапродуктиван и да је цивилизацијски штетан“, написали су у тексту објављеном у Ослобођењу (16. 7. 2020.) професори Факултета исламских наука Енес Карић и Хилмо Неимарлија.

„Не желимо, нити можемо, занемарити дугу повијест религијских присвајања, рушења и спаљивања храмова других религија, премда ово није прилика за дубље преиспитивање вјерских основа и посљедица нечега што су у прошлости сви чинили. Сматрамо да су се у односима међу религијама, друштвима и империјама у прошлости могли и требали наћи много јачи разлози за задржавање досадашњег статуса Аја Софије, неголи за његову промјену. Свијет је данас повезан као што никада раније није био и сусретање религија у миру и узајамном поштовању прече је од међурелигијског надметања у сваком тренутку и на сваком мјесту.

Не видимо разлоге за промјену статуса Аја Софије које би се могло повезати са реалним вјерским потребама муслимана. Јединствени град Истанбул пружа више него довољно простора за намаз и спокојство вјере у џамијама, старим и новим, оним грандиозним као и оним тихим, мирним. Разлози појединаца и група муслимана, који су тражили да то имају и у Аја Софији, симболички су разлози а не изрази стварних потреба. Удовољавање њиховим захтјевима, неовисно о томе колико је тих појединаца и група муслимана и колико интензивно осјећају своју симболичку везу са Аја Софијом, значи успостављање институционалне надмоћи једне ограничене симболичке идентификације над другим симболичким идентификацијама са Аја Софијом. Тиме се даје примат једној емотивној вези у односу на друге емотивне везе и изазивају емотивне реакције унутар широког спектра осјећајних религијских и свјетовних одношења која творе симболички универзум Хагија Софије.

Универзум Хагија Софије, у своме сингуларитету и своме плуралитету, уплетен је у географски, повијесни и ментални крајолик Истанбула, који је јединствени цивилизацијски крајолик Турске, Медитерана, свијета. Разумијемо и поштујемо реакције на одлуку свјетовних власти о промјени религијског статуса Аја Софије које долазе из хришћанских црквених и академских кругова. Нажалост, реакцијама недостаје увјерљивост узвраћања са стајалишта универзалног односа и вјеродостојност коју су њихови заступници изгубили када су шутњом одобравали или непосредном потпором помагали недавно рушење и паљење џамија у Босни и Херцеговини. Зато подржавамо оне који су одлуку о Аја Софији доживјели као цивилизацијски штетан чин, али су задржали повјерење у вјерност муслимана, муслиманског вјерског вођства и свјетовних власти Турске начелима исламског признања и поштивања вриједности и установа других религија и друкчијих увјерења као основу официјелног односа према Аја Софији“, написали су аутори.

У данима када се и у ултранационалистичким и вјерско-радикалним круговима у нашој земљи ликује због потеза турског предсједника и његове одлучности да у име ислама – накарадно схваћеног не као вјера и духовни правац која људима помаже него као идеологија која плаши – пријети свијету, овакав став професора Карића и Неимарлије веома је важан.

 

 

Драги читаоци, да бисте нас лакше пратили и били у току, преузмите нашу апликацију за АНДРОИД

prometej.ba

ПОСТАВИ ОДГОВОР

молимо унесите свој коментар!
овдје унесите своје име