Ми смо народ који у стварност не верује и који стварност не воли. Док је не познамо, сневамо о њој; а кад нам постане јасна, ми је потцењујемо. Вере и љубави никада немамо за њу. У томе смо слични једноме народу који такође не уме кућу да скући:
Ирцима. Бернард Шо, велики социјални реформатор, прича на једном месту како су се Ирци прили-ком једне спортске игре дивљачки покрвили око лопте, која је међутим већ одавно летела ка другом крају игралишта. Као Ирци, тако смо и ми сањала
и неплодне бунџије, тако и нас никад не привлачи прави циљ, тако и ми никад не трошимо снагу онде где треба. У сваком раду и задатку видимо сензацију, личну амбицију и снове. А кад екстаза прође, ствар, наравно, изгледа незнатна, ситна и недостојна. – Код нас нема јединства између оног што треба и што се мора и оног што се ради. У мислима умемо бити стварни, у делима не. Силу мисли трошимо на расправљање неспоразума и несугласица. Практично би било не опажати их. Логика и практика су далеки сродници, а премудрост је врло често немудрост.

Рад за опште народно добро састоји се и код нас одвајкада махом из дужности. Али се те дужности од некад и од данас јако разликују. Пре је билоколико узордице толико низбрдице, а данас је више узордица него низбрдица. Рад се неизмерно проширио и компликовао, и у њему је пуно одговорности. Из хиљаду рупа вире велике и стварне потребе и национални захтеви. Сто послова нас чека око одржања самог националног опстанка, а осим тога имамо да се бринемо да и културно много не заостанемо од осталих просвећених народа. Велики део енергије морамо употребити на оне послове које су други народи већ збринули, и који нама у први мах изгледају несавремени, а морају се свршити, јер се само преко њих може даље.

Где год нас је. свугде тешко живимо. Или се бранили, или се не бранили, зло пролазимо. Или каменом о лонац, или лонцем о камен, тешко концу. Тако је и с нама растуренима. сиромашнима и немарнима. Нама је стога потребан један нарочити морал и нарочити принципи и појмови о раду и љубави појединаца према народној ствари. Тај морал би требао да је директна последица љубави према свему човечанству; и чудо је да данас. поред толиких префињених нарави, људи не осећају да су
све велике љубави, и љубав према природи и љубав према човечанству, узајамне, и да тај морал већ сам по себи доноси награду и задовољство. Сви ми живимо у кући која гори, и сваки од нас мора грабити што више посла, па макар му и
премашио снагу. Сви одреда, и учени и прости, и мушки и женски, ма какви да су, имају посла, и нико се ничим не може извинити. И човек и магаре су мудрији него човек сам; нико није на одмет, кад је реч о раду за сав народ. Осим рада од кога живимо и лично се издржавамо, сваки треба да потегне и за точак општег народног посла. Стручним својим радом водимо бригу да на време буде цару царево и
Богу Божије; а ко ће дати сељаку сељаково, то је опет питање свију нас. – У нашој народној судбини има нечег од оне мистичне истине, да се и зелено дрво
суши ако га Србинова рука дотакне; али то долази само одатле, што се многа зла истина о нама не да порећи, зато што се зло не лечи и не треби. Једанпут
треба већ почети лечити и требити! Замора и колебања, наравно, мора бити, путевима и правцима морамо грешити и морамо се преметати као зрна на решету, али се тога не треба плашити. Сабран мора човек бити, испитати мора оно место на коме је клизнуо и пао. Ми немамо времена да чекамо и рачунамо на природно сазревање генерација; ми морамо у свима живим генерацијама и сваковрсним оруђем одједаред и бранити и градити. Школе међу децом, а свесна и поштена интелигенција међу народом, мора
проповедати тај нови морал перманентна рада без одмора. Без одмора, јер за народ радити, то је друмове орати. Много се оптужује наша неслога, и браћа Бокељи лепо веле: да јој треба српске слоге, не би никад киша пала. Али ако дубље потражимо узроке нашим неуспесима, наћи ћемо да они нису толи-ко последица дефекта у слози, толико је неслога последица дефекта у појимању и вољењу стварности. Кад бисмо ми имали инстинкт стварног делања, метод заједничког рада би сам по себи дошао.
Нити имамо талента за систематски рад, нити паметне сређености, нити политичке и друштвене дисциплине, и зато се дневно морамо заклињати на верност и оданост у народном раду. Појмови наши о националним дужностима су доста рашчишћени, али морала и вере у том послу нема. Ако смо народ кадгод и повели, ми смо га завели, јер смо у сваком послу превидели циљ, заишли, никад до стварних резултата не дошли. – Љубав према раду за опште добро треба да постане код нас не уверење него вера, вера која ће заменити братске и племенске везе. Те вере ми за сада немамо: немамо вере у сталност стварног рада, и зато и кад развијемо енергију, ми не стварамо и не градимо, него се у нама снаге претварају у маштање и снове. Али ми треба једаред да почнемо сневати сан, који ће се и остварити. Јер ако ће нам живот и историја и одселе
бити само лепа песма, предстоји нам опасност. Јер, све лепе песме се тужно свршавају!

Зато: напред већ једном, кренули смо на озбиљан стваран рад. Да истрајемо на њему, то нам је сада главни задатак.

 

Катена мунди

ПОСТАВИ ОДГОВОР

молимо унесите свој коментар!
овдје унесите своје име