„Где су двојица или тројица сабрани у моје име, тамо сам и ја усред њих“ (Мт 18,20). Значење ових јеванђељских редова веома је добро откривено у иконографији саборних храмова светих, чији спомен славимо током целе црквене године. Светитељи се уједињују или по лицу светости, или према крају, крају, манастиру где су се трудили.
На пример, Црква поштује саборни храм московских светаца, оптинских стараца, преподобних отаца Kијевских пећина. Свака прослава има своју иконографију. Ово су веома интересантне вишефигуралне композиције, које могу укључивати три или четири свеца, а могу да приказују више од стотину праведника.
Још у предиконоборачко доба, иконописци су приказивали Цркву 12 апостола који долазе Христу. Слика је заснована на историјском догађају – Апостолском сабору од 51 године у Јерусалиму.
Светитељи на иконама, по правилу, су приказани у хоризонталним редовима. Они стоје пред благословом Христа Сведржитеља, Богородице, Свете Тројице. На икону се може поставити икона Богородице, Часног крста, престола, храма, манастира.
Дакле, на икони Саборног храма московских светаца, према традицији, приказана је главна православна црква руске државе XV–XIX века – Успенска Црква Московског Kремља. Пред престолом стоје светитељи, а изнад њега је Владимирска икона Богородице.
Иконе Цркави често приказују чудотворне иконе, посебно поштоване у одређеном крају. На пример, Владимирски свеци се моле икони Успења Господњег, док се тулски светитељи моле лику Тројице.
Свеци на иконама могу се благо окренути у молитви Христу или Богородици, или могу да гледају директно у нас. Изгледа да позивају на заједничку, саборну молитву. Уосталом, светиње на икони и оне који се моле сједињени су простором како физички постојећег храма, тако и ванвременског постојања Небеске Цркве. Симболично, свака икона Саборног храма Светих је слика Једине Цркве.
Превела са руског редакција Чудо
foma.ru