Дантеов Пакао је подељен на девет кругова и предворје, а у њему су илустроване све оне личности и чињења који се противе средњовековним светоназорима, што религиозним, што световним.

Први круг, тј. лимб, граница пакла, у којој обитавају некрштене душе, указује на значај крштења за цркву, на један догматски став према особама који су остали лишени ове свете тајне, иако можда њихови животи сведоче о доброти коју су чинили. Данте је у овом делу поставио Платона, Хомера, Цезара и још неке античке личности рођене пре Христа. Најзначајнија фигура из лимба, за ово дело, је песник Вергилије, творац Енеиде, епа који слави легендарне прапретке Римског царства и Италијана. Он је Дантеов водич кроз пакао и већи део чистилишта.

Други, трећи, четврти и пети круг су везани за неке од седам смртних грехова (пожуда, прождрљивост, похлепа, гнев), једно од темељних хришћанских учења. Овде су смештене оне историјске личности које је по Дантеовом схватању, неумереност у овим особинама одликовала до крајности (попут Клеопатре, Семирамиде…).

Шести круг је предвиђен за јеретике, противнике Католичке цркве, које су због својих одтсупања у схватања религије прогонили и најстроже кажњавали (не само Католичка црква и Италија, и у немањићкој Србији су такође најстроже кажњавани). Поред њих, у шестом кругу се налази и Фридрих ИИ, цар Светог римског царства. Јеретичка учења ударају на саме принципе хришћанства, стога је и њихово представљање морало бити у негативном контексту.

Преваранти и насилници репрезентују седми и осми круг: убице, заводници, проститутке, хомосексуалци, симонијати (особе које купују црквене привилегије)… Данте овде среће Кајафу, папе Клемента В (авињонски папа), Николу ИИИ и све друге које је могао повезати са овим понашањима, а који су на неки начин били опречни и са његовим и са владајућим схватањима тог времена.

Синтагма која се укоренила у свакодневној комуникацији и постала симбол врхунског зла је девети круг пакла. Ова најнижа тачка света осликана је као место самог ђавола, а у њему своју казну служе издајице.

Издаја је била вероватно најтежи преступ у средњем веку ( и у средњовековној Србији најтежи злочин од тзв. царских дугова била је невера тј. издаја владара или феудалца коме је служено). Од историјских и митских личности у деветом кругу су затворени: Каин, Птоломеј, Јуда Искариотски, Брут и оне личности које симболишу издају кроз векове, чије је име синоним за ово недело.

 

Драги читаоци, да бисте нас лакше пратили и били у току, преузмите нашу апликацију за АНДРОИД

impulsportal.net

ПОСТАВИ ОДГОВОР

молимо унесите свој коментар!
овдје унесите своје име