1IT-829-E1 (19346) Nero in circus / woodcut after W.Peters Nero, Roman emperor, 37-68 A.D. - Nero in the circus. - (Death sentence for a defeated gladiator by the turned-down thumb). Woodcut, c. 1900, coloured, after a painting by W. Peters., Image: 147320784, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, AKG

Kако су заиста Римљани сигнализирали хоће ли гладијатор страдати или преживети и како се овај гест раширио светом толико да се одржао и до данашњег дана, у нешто другачијем значењу?

Постоји неколико различитих начина гестикулације рукама које означавају да је све у реду, али је најзаступљенији сигнал подигнут палац.

Најчешће се сматра да ова врста гестикулације потиче од Римљана и њихових гладијаторских игара: подигнут палац значи живот док спуштен означава смрт за звезде римских арена. У Kолосеуму и, раније, у Циркусу Максимусу, публика је имала прилику да одлучи о судбини гладијатора једноставним гестом.

Данас се најчешће верује да је, када публика гласа за убиство, судбина гладијатора одлучивана је спуштеним палцем (лат.Pollice Verso ). Ипак, право значење није познато па се не може са сигурношћу рећи који је тачно положај прста требало да укаже да публика жели да гладијатор буде лишен живота. Постоји нагађање да је публика требало да маше својим палцем насумице, како би изразила жељу да гладијатор треба да буде мртав.

С друге стране, питамо се шта је онда било гласање за живот? Гестикулација која треба да поштеди гладијаторов живот, чини се да није била ни подизање ни спуштање палца. Уместо тога, публика је требало да сакрије палац унутар песнице, како би формирала гест познат као Pollice Verso, што значи стиснути палац.

Ова одлука је, сматрају неки историчари, донесена како би се разликовала маса, с обзиром на то да је лакше направити разлику између спуштеног палца и затворене шаке него подигнутог и спуштеног прста.

Ова разматрања су у великој мери присутна у данашњој култури, можда највише у познатом филму из 2000. године, Гладијатор, у коме је Хоакин Финикс приказан како поражава гладијатора спуштањем палца, који открива да жели да он буде убијен. Ова сцена је била инспирисана сликом из 1872. које се зове под називом Pollice Verso, која приказује победничког гладијатора док стоји изнад беживотног тела свог противника, а публика га исмева држећи спуштене палчеве.

Сликар који стоји иза дела Pollice Verso је Жан Леон Жером, поштован историјски уметник познат по својим археолошки исправним историјском сликарству. Гером је за слику Pollice Verso студирао стварне комаде оклопа из рушевина Помпеје, тако да су гладијатори на његовим сликама деловали аутентично. Његово посвећивање сваком детаљу је вероватно разлог зашто је интерпретација слике тако широко прихваћена од стране академика и зашто је толико распрострањена, чак и након што је касније доказано да је тумачење геста руку било погрешно.

Историчари данас у односу на раније, различито тумаче знак подигнутог палца што значи убити и окренутог палца који значи живот (и обрнуто), до скривеног палца у песници што значи живот и окренутог палца што значи убити (и сличних варијација). Зашто је Жером изабрао приказ палца окренутог на доле, није познато.

Можда ће вас изненадити чињеница да је масовна популаризација геста спуштања или подизања палца новија појава, иако је показивање овог прста распрострањено у многим културама током историје, и то са различитим значењима.
Ако питате лингвисту и антрополога Џоел Шерзера са Универзитета у Тексасу, гест вероватно датира још пре Римљана. Он сматра да, заправо, сигнализација палцем потиче од Европљана. Можемо да видимо доказе о овим гестовима у сликама, као што је дело уметника Дијега Веласкеза, под називом „Ручак“, али шта он означава управо у овом случају још увек је отворено за интерпретацију.

Једна од уверљивијих теорија о пореклу модерног значења подигнутог палца долази из рада Дезмонд Мориса 1979. године Гестови: Њихово порекло и дистрибуција. Он наводи да гест потиче од обичаја који влада у средњем веку, где људи праве договор тако што полижу своје палчеве, а затим их притисну један преко другог, слично као код данашњег руковања. Према овој теорији, настао је чин једноставног држања палца у ваздуху, који означава одобрење.

Током Другог светског рата, подигнут прст је интезивно коришћен од стране америчких пилота као начин да укажу да су њихове копнене посаде спремне за летење.

Постоји и теорија да су они то преузели од Kинеза, конкретно од бригаде америчких пилота са седиштем у Kини Флyинг Тигер. Данас код Kинеза подигнут палац означава „број један“ или „добар посао“, у зависности од контекста. Ипак, невезано за то да ли је заиста усвојен с Истока или неког другог извора, прва верзија коју су користили амерички пилоти значила је „спреман сам“ или „иде добро“.

Одавде, ствари постају много јасније. Значење „спреман“ је убрзо прерасло у једноставан и свеобухватан начин да се укаже да је све у реду у ситуацијама у којима вербални знаци нису могући или препоручљиви. Такође, ово значење је прихватио и остатак америчке војске који је наставио да користи овај гест широм Европе. Њега је даље преузело локално становништво, као и војници из других армија.

Данас, захваљујући широкој распрострањености употребе палца горе што значи „свиђа ми се“ или „добро“ и палца доле, што значи супротно, на бројним популарним сајтовима и апликацијама, овај сигнал ће се сигурно и даље користити у догледној будућности.

 

 

Национална географија

ПОСТАВИ ОДГОВОР

молимо унесите свој коментар!
овдје унесите своје име