Његово Високопреосвештенство митрополит запорошки Лука, архијереј канонске Украјинске православне цркве, недавно је дао интервју грузијском листу tvalsazrisi.ge
Митрополит је један од најснажнијих и најотпорнијих архијереја УПЦ, а територија његове епархије је на линији ратних дејстава. У интервјуу говори о прогону Цркве у Украјини, па и о заплени цркава и законским спутавањима , што приписује пре свега црквеном расколу и мешању Цариградске патријаршије, истовремено упозоравајући на оно што сматра ширим планом за сједињење Православне и Гркокатоличке цркве.
Упитан да ли садашњи прогон канонске УПЦ од стране украјинске државе има корен у рату, Његово Високопреосвештенство напомиње да је, заправо, „корен свих невоља црквени раскол“.
„Ми патимо твог њега већ неколико деценија“, додаје он.
Прво, цркве УПЦ отима „Кијевска патријаршија” Филарета Денисенка, која је имала јаке везе са државом, а сада такозвана „Православна црква Украјине”, коју су створили бивши председник Порошенко и Цариградска патријаршија године. 2018. год ине .
„Рат је само погоршао ова збивања“, наглашава он, с обзиром на то да је УПЦ већ 10 година под озбиљним притиском државних власти
„И чак бих рекао да је главни чинилац који је довео до директног прогона УПЦ било незаконито мешање Фанара у послове украјинске Цркве“, истакао је митрополит Лука.
Сада ПЏУ подржава држава, а православни верници Украјине трпе стотине насилних отмица цркава, а на неким местима их чак спречавају да се окупљају на молитви и богослужењу у другим просторима.
„И ово је само мали део кршења права верника наше Цркве – кршења за која није одговорна толико ПЦУ, колико Цариградска патријаршија“, наводи митрополит.
Штавише, позната је појава да цркве после отмице од стране расколника често стоје готово празне, јер ПЦУ нема довољно верника да присуствују богослужењима.
Митрополит Лука указује на случај Кијевопечерске лавре, где је од неколико стотина монаха само један отпао и приступио ПЦУ, а на богослужењима му присуствује можда 20 лица , док су цркве канонске Цркве у Лаври препуне на богослужењима
Даље, саговорник пита: „УПЦ је одржавала евхаристијску заједницу са РПЦ, али да ли у садашњој ситуацији постоји општење између архијереја са обе стране?“ Митрополит Лука одговара: „Комуникација са наше стране није могућа, јер би то ризиковало кривично гоњење“.
Упитан о ухапшеним архијерејима УПЦ, владика напомиње да је најупечатљивији случај Његовог Високопреосвештенства митрополита свјатогорског Арсенија, који се већ седам месеци налази у притвору без пресуде, „што је противно закону“. Власти су такође приморале архијереја да путује много сати напред-назад на суђрња, понекад свакодневно, са мало или без сна или хране, „што је апсолутна психичка и физичка патња“.
Следеће, грузијско издање пита: „После усвајања закона бр. 8371, може ли се рећи да је не само УПЦ, већ и православље у целини, као вероисповест , суштини забрањено?“
Његово Високопреосвештенство оштро одговара: „Чак бих појачао нагласак — не само да је забрањено, већ и под претњом уништења“.
Међутин, према митрополиту Луки, ово је део ширег плана, прво да се демонтира УПЦ и споје њени остаци у нову структуру, која би се потом ујединила са Украјинском гркокатоличком црквом. Ово је део шире стратегије Ватикана и Фанара за православно-католичко уједињење, при чему Украјина служи као тест, каже Његово Високопреосвештенство. Крајњи циљ је, сматра он, да се успостави нова унија заснована на ПЦУ и УГЦЦ, што би онда Цариград и Ватикан могли искористити као доказ да је православно-католичко поновно уједињење изводљиво без догматских промена.
Друге религијске организације у Украјини, као што си о католичке, протестантске, муслиманске и јеврејске, или су ћутале или су активно подржавале законе против УПЦ, наизглед мотивисане смесом политичког самоодржања, спољних утицаја и потенцијалних опортунистичких интереса да , ако треба ,приме за себе парохија УПЦ или ради унапређивања сопственог верског утицаја, објашњава архијереј УПЦ.
Митрополит Лука је један од најнеустрашивијих епископа УПЦ. Упитан: „Колико је опасно за Вас да одговорите на наша питања?“ једноставно одговара: „Све је у Божјим рукама. Могао бих да будем оптужен за било шта у сваком тренутку, по принципу ’сад докажи да ниси камила’.“
Украјински владика затим изражава захвалност архијерејима, свештенству и верницима других помесних Цркава који подржавају и моле се за канонску УПЦ.
Такође напомиње да воли Грузију и њеног предстојатеља, Његову Светост католикоса-патријарха Илију II и друге архијереје.
Интервју се завршава добрим жељама за све православне хришћане:
„Пожелео бих свима православним хришћанима у Грузији и други,
православним земљама да чувају мир са Богом, да не отпадну од Њега и да усрдно призивају његову милост, да буду верна деца Мајке Цркве. Тиме ћемо обезбедити мир и благостање нашим народима. Јер, како је рекао Свети Николај Српски; рат између човека и човека је последица човековог рата против Бога. Зато, увек водимо рат против греха, а не против Господа!“
Са енглеског језика превео протођакон Радомир Б. Ракић
orthochristian