Ово је бременито питање. Иако се библијски начници и археолози препиру се око тачака са којих треба да се посматра тема изласка из Египта, многи међу њима се слажу да се излазак десио у једној или другој форми.

Питање да ли се Излазак десио? временом постаје Када се Излазак десио? Ово друго вруће питање дели људе у две гупе. Првој групи припадају они који излазак смештају у 15.в. пре Хр., а другој они који га датирају у 13.в.пре Хр.

Године 2016. објављен је чланак Докази изласка:египтолошки поглед на библијску приповест. у овом чланску се рве са оба питања: ДА ли се излазак догодио? и Када се излазак догодио? Уопштено се износе аргументи у прилог схватања да се излазак догодио у 13.в. пре Хр. тј. током рамзеидског периода 19.династије.

Чланак испитује египатске текстове, употребне предмете и археолоке локације који показују да Библија преноси исправно сећање на Египат 13.в.пре Хр. Тако нпр. имана три места која се спомињу у библијском извештају о Египту одговарају топонимима рамзесидског периода (13-11. пре Хр). Библија говори да су, као робови, Јевреји били приморани да граде велике градове Питом и Рамзесу. После десет пошасти, Јевреји су напустили Египат и славно прешли Јам Суф (Црвено море или Море трске) чије су се воде чудесно раздвојиле пред њима. Библијски топоними Питом, Рамзеса и Јам Сф (Црвено море или Море Трске) одговарају египатским топонима Пи-Рамзеса, Пи-Атони Јам Суф. Ова три топонима јављају се у египатским текстовма само током рамзесидског периода.

Ово је специфично мести сачувано у библијски текстовима које показује чување сећања библијских аутора који ово предање датира у Трећи Средњи Египат. Такав закључак подржава датирање изласка у 13. тј. разесидски период зато што су само у њему употребљавани наведени топонимми.

Радничка кућа пронађена у западној Теби, датирана у 13.в. такође пружа подршку оваквом датирању изласка. Раних 1930тих година археолози University of Chicago ископали су некрополу Храма Aya и Horemheb-а, два последња фараона 18. династије Египта који су владали у западној Теби. Храм је најпре био изграђен од Aya у 14.в. пре Хр., али је Horemheb присвојио и проширио храм током раног 13.в. пре Хр. Horemheb је избрисао сваки спомен имена Aya и на сваком месту где се оно налазило написао је своје. Касније, током владавина Рамзеса IV (12.в. пре Хр), овај храм је уништен.

Током ископавања, археолози су открили радничку  кућу и део друге куће која је, такође, припадала радницима који су вероватно били задужени зарушење храма. План кућа је идентича. Четворособне куће карактеристичне за јеврејска насеља настала током гвозденог доба. За разику од поменутих јеврејских кућа грађених од камена, куће пронађене у теби прављене су од сламе и блата. Значајноје да су ове куће изграђене у Египту у сличном периоду када су такве куће Јевреји градили у Ханану. То наводи на закључак да су архитекте обе  куће у Теби прото-јевреји или нека група тесно повезана са Јеврејима.

Трећи доказ Изласка је Ономастикон Аменопе. Ономастиком Аменопе је листа категоризованих египатских речи из Трећег средњег Египза. Написан у хиератици, папирус садржи семитски израз  b-r-k.t који је односи на Језеро Питом. Иако је извор египатски, употребљава се семитско име за Језеро Питом као оригинално египатско име Ово показује да је семитски језим становништва које је живело у овој области највероватније потписнуо оригинално египатско име.

Други убељив доказ Изласка пронађен је у библисјком тексту самом. Историја ропстве је вероватно истинита. У чанку се објашњава:

приповедна нит Изласка полази од бекства народа понижаваног у ропству, што сугерише елементе историјског кредилибитета. Наравно, наратив говори о слави и победи преносећи сећање на њих са покољење на покољење (што постоји многим легендама), али ванредна прича о ропствувероватно садржи елементе истине.

Извор: Biblical Archaeology Society

ПОСТАВИ ОДГОВОР

молимо унесите свој коментар!
овдје унесите своје име