Пре отприлике две хиљаде година догодио се непоновљив и сваког дивљења вредан догађај у историји – Сам Господ Бог Сведржитељ постао је Човек Исус, остајући да буде Бог. Човечанство, које је Он дошао да искупи од власти греха и смрти, Му је на Његово божанско човекољубље одговорило тако што Га је – убило, и то на најстрашнији познати начин: распињањем на Крсту. Међутим, смрт није могла да задржи Животодавца и Творца свега видљивог и невидљивог, те је Он Васкрсао и након тога Духом Светим основао Цркву, која је – како то каже Хомјаков – Његова кост, крв и жиле. Сам Господ Исус је у Јеванђељу обећао (а Он не лаже) да Цркву ни врата пакла неће надвладати (Мт. 16:18), као и то да ће је Дух Свети упућивати на сваку Истину (Јн. 16:13). Такође, један од Његових Светих Апостола, Павле, написао је да је Црква – Стуб и Тврђава Истине (1. Тим. 3:15). У складу са тим, Црква – која је добраних неколико векова постојала док се још није тачно ни знало који списи припадају Светом Писму – саставила је, у четвртом веку, канон Књиге коју сви Хришћани сматрају за мерило Истине: Нови Завет. До тада су постојала многа јеванђеља, посланице и апокалипсе, те је Црква, у четвртом веку, саборно одлучила о томе који ће списи бити прибројани канону Новог Завета, а који не.
Међутим, од почетка постојања Цркве постојале су и одређене групације људи које су научавале другачије учење од црквеног, а Црква је такве групе одувек сматрала јеретичким сектама. То је тако и до дана-данашњег, а процес глобализације и културолошке доминације Запада (а посебно Америке), као и процес свеопште релативизације свега – довели су до праве најезде разних јеретичких групација у земљама у којима Црква има своје чврсто упориште и већинску припадност и подршку народа тих земаља. Црква, која је своје учење артикулисала на Седам Васељенских Сабора, на ту појаву, као и увек, одговара разобличавањем погрешних учења тих одвојених групација – секти.
У складу са тим, ми, припадници Српске Православне Цркве, и данас смо принуђени да у Земљи Светог Саве објашњавамо људима зашто треба поштовати иконе, зашто се треба молитвено обраћати Пресветој Богородици и осталим Светима, зашто свештенике називамо оцима итд., итд.
Покушаћу овде да у најкраћим цртама дам одговоре на најчешће три „замерке“ поменутих јеретичких групација које оне упућују Цркви.
- ИКОНЕ поштујемо зато што друга заповест Декалога забрањује идолопоклонство, а не иконопоштовање, што јасно можемо видети у Мојсејевом Петокњижју, на примеру старих Израилаца, који су цео Храм, по Божијем упутству, били изрезбарили иконама Херувима, завесе испред Ковчега Завета прошили ликовима Херувима, а на сам Ковчег ставили статуе Херувима, те се клањали Богу управо у смеру тог Ковчега и тих ликова и статуа, као што се и Црква клања ХРИСТУ БОГУ пред иконама.
- ПРЕСВЕТОЈ БОГОРОДИЦИ (чија су праслика израилске царице) и осталим СВЕТИМА се, без обожавања (које припада само Богу), молитвено обраћамо зато што је то јасна светописамска пракса. У светописамској књизи по којој је и уобличена Света Литургија, Откривењу Јовановом, 5:8-9 пише следеће: „И кад узе књигу, четири жива бића и двадесет и четири старјешине падоше пред Јагњетом; сваки је имао гусле, И ЗЛАТНЕ ЧАШЕ ПУНЕ ТАМЈАНА, А ТО СУ МОЛИТВЕ СВЕТИХ. И пјеваху пјесму нову, говорећи: Достојан си да узмеш књигу, и да отвориш печате њене: јер си био заклан и крвљу својом искупио си Богу нас из свакога рода и језика и народа и племена.“ (нагл.: В. Ђ.). Дакле, као што можемо видети, четири жива бића и двадесет четири старешине – откупљене из сваког рода, језика, народа и племена – приносе Јагњету (= Господу Христу) молитве земаљске Цркве, а зашто би они то радили уколико неко то од њих претходно није тражио? Упоредимо наведени светописамски текст са текстом из Посланице Јеврејима 12:24: „Него сте приступили Гори Сионској и Граду Бога живога, Јерусалиму небескоме, миријадама анђела, свечаном сабору и Цркви првородних, записаних на небесима, и Богу Судији свију, И ДУХОВИМА САВРШЕНИХ ПРАВЕДНИКА. И Исусу, Посреднику Новог Завјета, и крви очишћења, која боље говори неголи Авељева“ (нагл.: В. Ђ.). Ако смо приступили духовима савршених праведника, најлогичнији закључак који из тога следи је тај да нећемо ћутати као заливени, већ им се, наравно, можемо и обратити. Дакле, Светима на Небу се, са великим поштовањем, али без обожавања, молитвено обраћамо да бисмо од њих тражили да се моле Богу за нас, као што то, уосталом, тражимо и једни од других (дакле, и једни другима се „молимо“). А, КРВНИ Посредник је Један – Господ Христос (1. Тим. 2:5). Он је Посредник у пуном смислу те речи, а молитвених посредника можемо имати мноштво.
- СВЕШТЕНИКЕ називамо оцима зато што у томе следимо пример Светих Апостола. Кад су св. Првомученика Стефана извели пред народ (који га је, након његове беседе, каменовао), он им се обратио следећим речима: „Људи браћо и ОЦИ, чујте!“ (Дап. 7:2; нагл.: В. Ђ.). У истој светописамској књизи имамо забележен и догађај кад су св. ап. Павла извели пред народ, те им се он обратио овако: „Људи, браћо и ОЦИ, чујте сада моју одбрану пред вама“ (Дап. 22:1; нагл.: В. Ђ.). Исти Апостол, кад је писао Посланицу св. Тимотеју, обратио му се на овај начин: „Тимотеју, љубљеноме ЧЕДУ: Благодат, милост, мир од Бога Оца и Христа Исуса Господа нашега“ (2. Тим. 1:2; нагл.: В. Ђ.), а кад је писао Посланицу Галатима, ословио их је овако: „ДЈЕЧИЦЕ МОЈА, коју опет с муком РАЂАМ, докле се Христос не уобличи у вама!“ (Гал. 4:19; нагл.: В. Ђ.). Дакле, уколико Апостол назива Хришћане својом чедом и дечицом, коју рађа, шта им је он друго него отац? Једини закључак који можемо донети на основу споја наведених текстова и Христових речи о томе да никога на Земљи не треба да називамо оцем (Мт. 23:9) је тај да никоме на Земљи не смемо придавати АУТОРИТЕТ какав придајемо Оцу Небеском. Или је у питању то или Апостоли нису добро схватили Господа Христа, што је апсурдно и помислити.
У овом чланку сам се укратко осврнуо на главне недоумице које псевдо-Протестанти имају кад су у питању двомиленијумско богословље и пракса Цркве, а о овим темама се, наравно, има још много тога рећи, што је немогуће образложити у једном чланку.
Владимир Ђошић
1. У почетку аутор сажаљева самога себе што уопште мора да даје било какав одговр некоме, “ми морамо да дајемо одговр у земљи Светога Саве“, и одмах тако изрази лични супермацијски став, он је негдје горе, а други су негдје доле који чекају мрвице са његовог стола.
2. Аутора властита иритација, нарцисоидност, повријеђени его тјерају да сада ево нешто и напише на упите о властитом вјеровању, и при томе све погрешне одговоре даје, стихове ван котекста, али има бољи одговор од ових које је навео у овом (пара)тексту.
3. Аутор прелази преко велике протестантске традиције, као нешто што није уздрмало свијет и изрвршило промјену у цијеле поре живота модерне цивилизације.
4. Даље стих из отркивења који помиње свете, односи се на живе свете, јер све хришћане у посланицама апостол Павле назива светима, према томе који су то свети, али погрешка у закључивању је и “што би они то тражили уколико неко то од њих није тражио“, па ваљда неко може да уради нешто и на своју иницјативу. Толико има квалитетних радова на полемику око питања, али аутор је лијен да мало више чита и промисли, него негдје је чуо нешто па тако и пискара. Било би добро да веб портал има неко самопоштовање и тражи већи стандард од аутора.
5. Аутор да се упита, како то у земљи Светог Саве појави се дио народа који је хтио да укине, одузме цркве и манастире, толики атеизам, толико Ислама, али аутору су ето проблем неки који питају што се молимо светцима, што свештенике називамо оцима итд. Дакле читву једну хришћанску деноминацију отпише.
6. Аутор је очито љут на људе у свакодневном животу, и сада се ‘свети’ преко непотпуног, охолог чланка.